Gå til innhold

Linsen på digitalkameraet er ødelagt...

Anbefalte innlegg

:( HJELP! Jeg mistet kameraet i bakken og linsen fikk seg et trykk. Nå fungerer den ikke som den skal. Reparasjon koster nesten like mye som kameraet. Så mitt spørsmål er: Tror noen det er mulig at jeg kan fikse dette selv? Siden det nesten er billigere å kjøpe nytt (så slipper jeg eventuelle slingringer i ettertid), er det jo ikke vits i å prøve å reparere det andre selv om det bare er noen mnd gammelt....
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:) Det er Canon Ixus 50
Hvilket kamera er dette?

7700361[/snapback]

7700367[/snapback]

Det må jo være mulig å komme til. skjønner ikke helt hvilken mekanisme som gjør at linsen bare står å hakker på samme sted. Kan noe ha brekt inni der?? Eller tror du at den har hoppet ut av et spor? Kanskje vanskelig å vite.. Har aldrig åpnet en linse før å sett hvordan det ser ut.

Lenke til kommentar

Husker jeg mistet mitt ixus400 i bakken i sin tid. Etter det gikk objektivet ut bare halvveis. Tok den med til Canon sitt verksted ved Holmlia i Oslo eller i området borti der. Tok en rask titt på det og da var det en dyr reparasjon som skulle til. De prøvde å kakke og dra litt de også uten at de kom noe lengre. Siden jeg skulle på ferie noen dager etterpå endte det opp med at jeg kjøpte et helt likt kamera.

I ettertid har jeg skrudd det opp for morro skyld, men kom ikke lengre enn til å bare ta av dekselet. Så ut som det var litt for mange små deler og skruer. Litt for mange ting som kunne si spjoing osv. Har også kastet det i bakken og slike ting uten at det verken har blitt bedre eller verre.

Om du skulle finne på noen triks som fungerer får du si i fra ;)

Ixus 400 har forøvrig sony skjermer... :p

Lenke til kommentar
Husker jeg mistet mitt ixus400 i bakken i sin tid. Etter det gikk objektivet ut bare halvveis. Tok den med til Canon sitt verksted ved Holmlia i Oslo eller i området borti der. Tok en rask titt på det og da var det en dyr reparasjon som skulle til. De prøvde å kakke og dra litt de også uten at de kom noe lengre. Siden jeg skulle på ferie noen dager etterpå endte det opp med at jeg kjøpte et helt likt kamera.

I ettertid har jeg skrudd det opp for morro skyld, men kom ikke lengre enn til å bare ta av dekselet. Så ut som det var litt for mange små deler og skruer. Litt for mange ting som kunne si spjoing osv. Har også kastet det i bakken og slike ting uten at det verken har blitt bedre eller verre.

Om du skulle finne på noen triks som fungerer får du si i fra ;)

Ixus 400 har forøvrig sony skjermer... :p

7701369[/snapback]

Hehe takk for svar!

Jeg prøvde å presse linsen sammen, å kom halvveis i mål... Men fremdeles er den ytre linsedelen skjev og den vil ikke på plass uansett hvor hardt jeg trykker. Dette kan trolig ikke være bra, men det skjer jo ingenting. Redd jeg også må kjøpe nytt kamera. Som du sa, reperasjon er virkelig dyrt..

Om jeg får det til så skal jeg skrive "oppskriften" inn her :) Flere med forslag? Siden kameraet er ødelagt er jeg åpen for alle forslag.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber, har vi, med kundens velsignelse så klart, klart å "brekke" på plass den ytre objektivdelen på et par Ixus kamera ved bruk av rå makt. Kameraet fungerte utmerket etterpå (en dame påsto vi hadde reddet livet hennes, for mannen ville blitt så sint om han så at kameraet var ødelagt... uffda). Jeg tar IKKE ansvar for at du får det til eller ødelegger det, men har du lyst, så kan du jo prøve.

Lenke til kommentar
Der jeg jobber, har vi, med kundens velsignelse så klart, klart å "brekke" på plass den ytre objektivdelen på et par Ixus kamera ved bruk av rå makt. Kameraet fungerte utmerket etterpå (en dame påsto vi hadde reddet livet hennes, for mannen ville blitt så sint om han så at kameraet var ødelagt... uffda). Jeg tar IKKE ansvar for at du får det til eller ødelegger det, men har du lyst, så kan du jo prøve.

7710610[/snapback]

Var denne delen synlig skjev, eller synlig ute av posisjon? Nesten så jeg får lyst til å finne frem det ødelagte kamera og prøve meg litt frem... :D

Lenke til kommentar

7710610[/snapback]

Hehe, har fikset noen få kameraer på denne måten selv. :)

Lenke til kommentar

Er jo lite å tape på det, i hvert fall...
Lenke til kommentar
Der jeg jobber, har vi, med kundens velsignelse så klart, klart å "brekke" på plass den ytre objektivdelen på et par Ixus kamera ved bruk av rå makt.
Var denne delen synlig skjev, eller synlig ute av posisjon? Nesten så jeg får lyst til å finne frem det ødelagte kamera og prøve meg litt frem... :D
Den var synlig skjev/ute av posisjon på grunn av støt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...