KingCamel Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Hei! Har akkurat installert windows på nytt og installert VIA Sata/raid driverne. Jeg finner disken i bios og på en sånn raidtool i windows. Jeg finner derrimot ikke disken på min datamaskin eller diskbehandlingen.. Hvordan kan jeg få den frem der? Disken er full av ting jeg vil ha mvh Lenke til kommentar
KingCamel Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Nå har disken kommet frem i diskbehandlingen, men den står som "dynamisk disk" og har en gul varseltrekant over seg.. Jeg kan gjøre den om til standard disk, men da må jeg formatere og det har jeg liiiite lyst til Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Siden du får disken under diskbehandlingen nå, betyr at du har ordnet Sata mode i bios fra Raid til Sata, sant.? Vedrørende dynamisk disk, har du winxp home eller Pro? Med home går det ikke, eller det går men da trenger du å editere noe i partitions tabellen. Med xpPro du må du se på teksten i feilmeldningen, og med å høyre klikk på partisjon eller på Disk (venstre side) du vil få noen alternativer . Hva får du der ? Lenke til kommentar
KingCamel Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Siden du får disken under diskbehandlingen nå, betyr at du har ordnet Sata mode i bios fra Raid til Sata, sant.? Vedrørende dynamisk disk, har du winxp home eller Pro? Med home går det ikke, eller det går men da trenger du å editere noe i partitions tabellen. Med xpPro du må du se på teksten i feilmeldningen, og med å høyre klikk på partisjon eller på Disk (venstre side) du vil få noen alternativer . Hva får du der ? 7701315[/snapback] Skal gå ut i bios å sjekke.. Har dessverre WinXp home.. Får opp Konverter til standarddisk og egenskaper Lenke til kommentar
KingCamel Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Siden du får disken under diskbehandlingen nå, betyr at du har ordnet Sata mode i bios fra Raid til Sata, sant.? Vedrørende dynamisk disk, har du winxp home eller Pro? Med home går det ikke, eller det går men da trenger du å editere noe i partitions tabellen. Med xpPro du må du se på teksten i feilmeldningen, og med å høyre klikk på partisjon eller på Disk (venstre side) du vil få noen alternativer . Hva får du der ? 7701315[/snapback] Skal gå ut i bios å sjekke.. Har dessverre WinXp home.. Får opp Konverter til standarddisk og egenskaper 7701407[/snapback] Finner ikke noe sted jeg kan gjøre om fra raid til sata.. Det sto at On-Chip Sata controller (elns) var enabled Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Med winxp home går det ikke. Men det betyr da at du hadde winxp pro før , ikke sant? Da er det enten å installere xppro igjen eller ta sjansen med å editere som jeg nevnte. Det betyr selfølgelig at det kan gå rett vest med å forandre System ID på tabellen. Og for at du skal forandre system id, trenger du en editor. Den finner du med å sette Win Home Cdplate i cd-rom og søke for en fil...dskprobe. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Siden du får disken under diskbehandlingen nå, betyr at du har ordnet Sata mode i bios fra Raid til Sata, sant.? Vedrørende dynamisk disk, har du winxp home eller Pro? Med home går det ikke, eller det går men da trenger du å editere noe i partitions tabellen. Med xpPro du må du se på teksten i feilmeldningen, og med å høyre klikk på partisjon eller på Disk (venstre side) du vil få noen alternativer . Hva får du der ? 7701315[/snapback] Skal gå ut i bios å sjekke.. Har dessverre WinXp home.. Får opp Konverter til standarddisk og egenskaper 7701407[/snapback] Finner ikke noe sted jeg kan gjøre om fra raid til sata.. Det sto at On-Chip Sata controller (elns) var enabled 7701467[/snapback] Står på Raid ? Hvilken kort har du? Du må sikre deg at "dynamisk" meldning du får er ikke generert av på grunn av feil kontroller konfigurasjon. Hvis du ikke hadde winxp pro før, så det kan være falsk meldning. Endret 11. januar 2007 av wiberos Lenke til kommentar
KingCamel Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Står på Raid ? Hvilken kort har du? 7701553[/snapback] Har MSI K8M-800 Neo-V.. Hadde WinXp pro før, men installerte WinXp home i dag.. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Da jeg må laste ned bruksanvisningen og se på det med raid eller ikke raid. I mellomtiden du kan finne Dskprobe. Kopiere og lime på skrivebord. Du trenger bare dskprobe.exe., ikke de andre. Når du åpner den, klikk på Drivers og velg Physical Drive. I det vindue som åpnes seg, velg en av de physicaldrivers som er den sata disken din med å dobbelt klikk på den og velg ...set active...og klikk OK. Deretter klikk på Sectors, velg read og igjen read uten å forandre noe. Ta bilde av det og vedlegg her. Lenke til kommentar
KingCamel Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Vet ikke om det her var riktig disk, men håper det Edit: her er den andre disken Endret 11. januar 2007 av KingCamel Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Første bilde er Disken som er faktisk dynamisk. Den andre er vanlig disk med 2 partitioner. Hvis du ser nederst på bilde: på venstre side der som det står 01C0 01 00 42.......... 42 er system ID. Det er det som viser at det er dymamisk disk. På det andre disk du har 01C0 01 00 07.......... Det er den første partition på disken og 07 er system ID som viser at det er en vanlig Ntfs file system. 01D0 C1 FF 07 er partition nr 2 på disken din, og 07 er igjen system ID. Det som man kan gjøre da med det dynamisk disk, er å forandre 42 til 07. Og det kan du gjøre som følgende: Fra den bilde du har foran deg etter at du har valgt read på denne disken., klikk på 42. Den skal blinke. Da skriver du 07. markøren flytter da til høyre. Du forandre ikke mer. Klikk nå på Sectors igjen og velg write. Du får noe varsel men du velger write it, uansett. Da skal du gå ut fra probe og restarte PCen. Men før du går så langt. Jeg husker nå at du hadde problemer med denne Via kontroller. Jeg lurer derfor på om du skulle avinstallere Raid drivere som du har installert og prøve å installere de Ide drivere. Det virker for meg at kontrolleren kan fungere både som vanlig IDE og som raid etter hva slags driver du installerer. Du kan velge hva du skal gjøre først. Lenke til kommentar
KingCamel Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 Jeg får ikke lagt inn bare de driverne du mener jeg skal legge inn.. Jeg snakket med ei lokall datasjappe i dag og jeg skulle få låne en s-ata-kontroller til å plugge i pci slottene slik at jeg kunne få ut det som var på disken.. prøver det før jeg begynner å forandre på noe.. Kjøpte dessuten en 160gb samsung disk i går, s-ata det også, og den fungerer som den skal.. mvh Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Det du forteller nå er bare bra det. Jeg var usikker om hvordan det var hos deg siden under post 1 du nevnte om raid men seinere du hadde funnet disken under diskbehandling. Poenget her var å bekrefte /avkrefte usikkerheten rund det, derfor ba jeg om å installere de andre drivere. Når det lar seg ikke å installere andre drivere , og i tillegg har du installert en ny sata disk som fungerer under de samme forhold som du hadde med den andre ”dynamisk” disk, bare med å initialisere disken under windows diskbehandling, så det betyr at det fungere i Ide/sata mode. Hvis da i tillegg du kan sette opp raid oppsett med 2 disker fra den raid utility som du nevnte under post 1, så bekrefte det at kontrolleren fungere i begge mode med samme driver pakke. Hvis du forstår meg riktig, så alltid undersøker jeg potensielle muligheter der som ellers virker uavklart, og spesielt på grunn at jeg viste at du hadde problemer med kontrolleren og at du hadde forsøkt å installere Windows på en sata disk. Og det er slik at hvis disken du prøvde å installere Windows (nå henviser til den andre tråd du hadde)var den Sata ”dynamisk” disk som vi snakker om her, ja da var det ikke drivere som var problemet men at disken var dynamisk, eller begge deler. Men uansett det går ikke ann å installere Windows på en dynamisk disk. (kanskje alt dette løser opp litt i alle de komplikasjoner du hadde?) Så de alternativene du har nå er: -Installere Windows pro for å hente filene dine eller -Forandre verdien på disken fra 42 til 07 som beskrevet tidligere. Uansett om du skal bruke en sata kontroller eller ikke, så er det Win Home som er problemet ditt nå. Lenke til kommentar
KingCamel Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Den gamle s-ata disken (problemdisken) er ikke koblet til nå.. Hvis jeg kobler den til, vil da det bli til et raid automatisk? Hvis det finner på å bli et raid, så mister jeg vel alt som er på disken? Hvis jeg skriver om verdien på disken, vil jeg da risikere å miste det som er på den disken? Ble mange spørsmål dette Endret 13. januar 2007 av KingCamel Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Hei igjen Ikke tenke veldig mye på det med raid. Det blir ikke automatisk til det nei, men når du skal kople til og behandle den Dynamisk , så skal du kople fra den adre. Men for at det skal gå bra med den dynamisk disken din, trenger jeg følgende opplysninger: -Den Sata disken du har koplet på nå, hvor og hvordan har du partisjonert den ? Via Windows Diskbehandling eller ? Det er relevant det. Hvis den fungerer, så vil den andre og, ikke sant? -Er det flerre enn et volume på den dynamisk Sata disken din? (kalle det gjerne partisjoner) -Har disken vært dynamisk heile tiden, siden første formatering eller har du forandret noe underveis? -Har du gjort forandringer på disken med å bruke noe annet enn Windows Diskbehandling? -og ellers info som du vet at den kan ha noe betydning. Så, hvis det er et enkelt volum, du skal få instruks slik at du skal backup noen sektorer før du forandre til 07. Hvis disken har flerre volumer, så er det litt mer arbeid, men det går fint å editere partisjons tabell manuelt , fordi entry i tabellen er ikke det samme som på en basic disk. Vi trenger i tillegg å backup noe flerre sektorer enn ved første gang. Når det gjelder å forandre en disk fra Dynamisk til Basic, så mister du ikke noe data. Det du mister er en database som er aktuell bare hvis disken er dynamisk. Det betyr at vi kan forandre til Basic, du kan kopiere alle filene over til noe annet, hvis du vil og allikevel forandre den tilbake til Dynamisk igjen, å bruke det på en Winxp Pro, SÅ lenge du overskriver ikke den database. Lenke til kommentar
KingCamel Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2007 (endret) Hei! Den s-atan som fungerer formaterte jeg med Windows diskbehandling. Det er en partisjon på ca 160gb. Den som ikke fungerer ble også laget med Windows diskbehandling og har en partisjon på ca 180gb. Tror ikke den dynamiske har vært dynamisk hele tiden, men kan ikke garantere det. Har ikke forandret noe på den siden den ble plugget i. Har ikke brukt noen andre programer en Windows diskbehandling på den. EDIT: wiberos: ser du har skrevet i den andre s-ata tråden min. Den handler ikke om maskina mi, men en kompis sin. Han har bare lånt brukernavnet mitt for å få hjelp Endret 13. januar 2007 av KingCamel Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Ok, da -kople fra den sata disken du har koplet på nå. -kople på den ”dynamisk disk” Kontrollere nå fra Diskbehandling om det er et volume/partition. Hvis ja (1) går du videre. Hvis flerre så sier du fra. -åpne dskprobe og aktivere denne disken. -velg sectors og read. Nå leser du sector 0 som viser MBR med partisjon tabellen (den på bilde 1) Du skriver nr på sector du vil lese på felten...starting sector...,.Number av sectors er nok med det som står der. 1. -klikk på File og velg save as og lagre (lagre på skrivebord lett å finne) -klikk på sectors igjen og velg read. Nå skriver du 63 på felten som står 0 og read. Sector 63 er bootsector. -klikk file igjen og save as. Forandre navn (du forandrer de to siste fra 00 til 63 slik at det blir sector63, slik at du vet hva er hva) og lagre. -klikk på sectors igjen og read. Nå skriver du 390716864 og read. Den sector du ser nå skal være veldig lik den på 63, ikke sant? Kontrollere at de ser lik ut, det er viktig. For å kontrollere at 390716864 er riktig sector, gjør følgende: Når du leser sector 0, klikk på view og velg partisjons tabell. Nederst står det Relative sectors 63 og Total sectors ? (et tall) Relativ sectors + Total sectors -1= 390716864. Er det riktig? Hvis noe er ikke slik sier du det igjen. -klikk File igjen og save as. Forandre navn til sector39 (vi tar bare de to første fra den 390716864) og lagre. Nå kan du velge sectors igjen og read. Skrive 0, slik at du kommer tilbake og leser den sector med partisjons tabell. Du skriver 07 over 42. Ingenting annet. Så klikk på sectors igjen og velg write. Det kommer varsel men du velger write it. Kontrollere før det, at det står 0 på ..starting sector to write data…. Ut og restarte Pc-en din. Lenke til kommentar
KingCamel Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 NÅ har jeg funnet ei løsning på problemet.. Jeg ga en stor F i windows å installerte FreeBSD istedet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå