rontonic Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 ok, takk for tilbakemelding. På mitt nåværende kompakt kamera har jeg 12X zoom, hvor mye i denne regnemåten tilsvarer 70 og 135mm? Ser også at 18-70mm objektivet har af-s, dette er motorregulert fokus ikke sant? Har ikke 18-135 linsa det? Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 både 18-70 og 18-135 har AF-S, men 18-70 er et -betraktelig- bedre objektiv enn 18-135, da grunnet færre kompromisser i design. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 På mitt nåværende kompakt kamera har jeg 12X zoom, hvor mye i denne regnemåten tilsvarer 70 og 135mm? Ikke så vanskelig regnestykke (lengste delt på korteste brennvidde): 18-70: 3,9x 18-135:7,5x Hvis det var det du mente. Men antall x zoom er jo ikke noe ensbetydende begrep. At du har 12x sier ikke stort før du oppgir brennvidden. Jeg har selv 12x på mitt FZ30, som spenner fra 35 - 420mm. Men la oss si at vi har et annet kamera med 28 - 336mm. Det har da også 12x zoom, men har jo da bedre vidvinkel og dermed mindre tele. Da sier jo altså ikke begrepet 12x noe særlig annet enn at det er langt fra vidvinkel til tele. Det kan hende jeg misforsto deg, at du egentlig mente hvor mye de utgjør i tilsvarende brennvidde. Omregnet til "gammel" 35mm-format blir det med 1.5x cropfaktor: 18-70: 27-105mm 18-135: 27-202mm Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Kan du ikke være så snill og ramse opp butikker som tilbyr bra service og har rimelig pris? Jeg og kanskje noen nybegynnere her vil gjerne vite enn gå oss i vill og havner i feil butikk.Blir ikke helt riktig a meg å ramse opp bra og dårlige butikker da jeg jobber i en av de (en av de i min mening "bra" butikkene så klart ). Har heller ikke erfart så mye hos så mange av de andre butikkene, ihvertfall ikke etter at jeg begynte å jobbe i en av de. Men ut fra erfaringer på forumet er følgende fotobutikker gode butikker (i alfabetisk rekkefølge). Foto & Video, Møllergata Foto-huset, Karl Johansgate ved Egertorget Fotoknudsen, blant annet Oslo City og Karl Johansgate nede ved Oslo S (Oslo Kamerservice). Japan Photo, blant annet Akersgata, Byporten og ved Oslo S. Kanskje andre har gode forslag? Dessverre har mange av de bra blitt lagt ned, for eksempel Lømorks Foto, Phos Foto og Hofman Fotokopi. Ellers er det vel få direkte dårlige fotobutikker i Oslo sentrum, da man i et så stort og konkurranseutsatt marked ikke overlever om man tilbyr dårlig service og/eller høye priser. Lenke til kommentar
fox Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Er nysgjerrig, hvilken butikk jobber du i? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 både 18-70 og 18-135 har AF-S, men 18-70 er et -betraktelig- bedre objektiv enn 18-135, da grunnet færre kompromisser i design. 7744495[/snapback] Helt enig. 18-70 er et optisk skarpere og byggemessig mer solid objektiv enn 18-135. Det føles også bedre å bruke i mine hender. Men 18-135 har mer zoom (tilsvarer 28-200), så er man på jakt etter et greit reiseobjektiv, så vil man kunne tjene på å velge dette. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Er nysgjerrig, hvilken butikk jobber du i? 7745497[/snapback] Får du ikke vite. Snakker jo ganske varmt om butikken i flere innlegg. Det er mer ment som eksempler enn reklame, men sier jeg hvor jeg jobber blir det plutselig reklame Er flere som vet det her... på en eller annen måte... men jeg tror jeg sjelden har forsnakket meg mer enn "Oslo sentrum". Lenke til kommentar
fox Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Antar det er IKKE japanphoto, regner med at det er knudsen Men seriøst.. Vi har gått utrolig langt bort fra tråden Endret 17. januar 2007 av Fox Lenke til kommentar
kopperhead Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Denne tråden er ferdig Jeg har kjøpt kamera, så vi kan snakke om hva som helst helt til afseth kommer og stenger PS hadde jeg bodd i oslo hadde jeg tracka deg ned Så skulle jeg ha plakt deg hele veien Endret 17. januar 2007 av kopperhead Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 PS hadde jeg bodd i oslo hadde jeg tracka deg ned Så skulle jeg ha plakt deg hele veien 7746181[/snapback] Så lenge vi snakker kamera og foto, så plager det meg ikke. Yndlingsemnet mitt det Er det som er så greit med å jobbe med noe som er relatert til noe man er interessert i. Jeg koser meg når jeg kommer inn i en hyggelig fotoprat med en kunde. Er enkelte eldre som elsker å snakke om Leica og andre gamle manuelle kamera... da lærer man mye mer om "gamle fotodager", og får flere referanser til dagens realitet. Stenger ikke denne da jeg selv er involvert i diskusjonen her inne, men du kan gjerne rapportere tråden om du gjerne vil ha den stengt. Lenke til kommentar
kopperhead Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) nei :!: Men helt seriøst tror tankegangen din "selger" i motsetning til en god del andre kameraselgere der du bare ser etter døren mens du snakker med dem.. Du rusler liksom inn og er 100% på kjøpet av ditt fremtidige Canon, åsså snakker du med ham åsså går du bare :!: Det skjedde, og han var ikke flink Bestefaren min er fan av pentax btw, de var jo råe i gamledager forteller han Ikke det at de ikke er det nå da Endret 17. januar 2007 av kopperhead Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Antar det er IKKE japanphoto, regner med at det er knudsen Men seriøst.. Vi har gått utrolig langt bort fra tråden 7745554[/snapback] Afseth får slå meg i hodet (og slette innlegget) om det er ulovlig å avsløre det på forumet, men det er vel en slags offentlig hemmelighet? Han jobber altså på Fotohuset på Karl Johan. Et bittelite hull i veggen rett ved Egertorget med forbløffende lave priser og utrolig godt utvalg (spesielt i forhold til størrelsen!). Besøk anbefales. (jeg kjenner ikke gutten personlig) Endret 17. januar 2007 av Anew Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Liten tøffing du. Nå vet jeg hvor jeg skal neste gang jeg er i Oslo Lenke til kommentar
rontonic Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 På mitt nåværende kompakt kamera har jeg 12X zoom, hvor mye i denne regnemåten tilsvarer 70 og 135mm? Ikke så vanskelig regnestykke (lengste delt på korteste brennvidde): 18-70: 3,9x 18-135:7,5x Hvis det var det du mente. Men antall x zoom er jo ikke noe ensbetydende begrep. At du har 12x sier ikke stort før du oppgir brennvidden. Jeg har selv 12x på mitt FZ30, som spenner fra 35 - 420mm. Men la oss si at vi har et annet kamera med 28 - 336mm. Det har da også 12x zoom, men har jo da bedre vidvinkel og dermed mindre tele. Da sier jo altså ikke begrepet 12x noe særlig annet enn at det er langt fra vidvinkel til tele. Det kan hende jeg misforsto deg, at du egentlig mente hvor mye de utgjør i tilsvarende brennvidde. Omregnet til "gammel" 35mm-format blir det med 1.5x cropfaktor: 18-70: 27-105mm 18-135: 27-202mm 7745263[/snapback] Sorry men er veldig nybegynner på dette. Ser på objektivet så står det 6.0-72.0 mm. Som etter det du sier, regnes ut til å bli 12(x)...? Jeg tenkte rett og slett hvor mye tele jeg vil finne i de linsene jeg nevte i forhold til på det kameraet jeg hadde. Og svaret ble vel da 3,9 eller 7,5. Cropfaktor kjenner jeg dessverre ikke til, jeg har litt å sette meg inn i, men det er litt av moroa jeg får fremover nå. Men er fortsatt litt usikker på om jeg går for 70 eller 135 objektivet, bør jeg som nybegynner (med mildt sagt middels budsjett) gå får 70 objektivet og evt kjøpe et ekstra for tele? Vet det er ikke er populært sagt, men jeg foretrekker faktis færrest mulig objektiver nå i starten... Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 18-70 + 70-300 senere vil gi deg bedre resultater. det er vel igrunn bare en nybegynner uten peil som ville gått for 18-135, da den har "mer zoom"... og det er da ikke noe upopulært i å ikke ville ha så mange objektiver i starten, det der løser seg selv etterhvert, hæhæ (jeg har hatt speilrefleks siden slutten av oktober, og har nå totalt fire objektiver...) Lenke til kommentar
rontonic Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Joda, objektiver blir vel innkjøpt i høy prioritet etter anskaffelse, men er litt kjipt å måtte dra med seg en koffert med objektiver når man er nybegynner. Kikker litt rundt på brukte objektiver nå, er det bare meg, eller virker det som det finnes mer (brukt) til canon der ute? Edit: fant ut av mitt (dumme) spørsmål selv. Endret 19. januar 2007 av rontonic Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå