Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veit at du spurte ikke meg, men jeg velger likevel å svare. Jeg valgte d80 på grunn av tyngdekraft og ergonomi, jeg liker å ha noe som jeg merker at noe er der i hendene mine. Hvis du skjønner? Høres veldig rart ut, ja jeg veit :p

Dessuten er kit til d80 utrolig bra at du kan klare deg bra en god stund med kun kit'en-

Lenke til kommentar

Du spurte vel egentlig ikke meg heller, men jeg vil også svare. Jeg har akkurat fått meg Canon 400d og jeg synes ikke det er dårlig å holde i selv om jeg har middels store hender. Man kan ikke si at 400d har dårlig ergonomi fordi det er en smakssak noen liker store kameraer og noen liker små. Jeg prøvde Nikon d70s før jeg kjøpte 400d, men jeg valgte 400d fordi det ikke er så stort, så det er litt enklere å ta det med seg selv om man ikke skal på en "fototur". Og jeg synes at kameraet er bra å holde i, men det kan jo ha noe med at jeg har hatt et lite Canon speilrefleks kamera før ;)

Men hvis man ikke har noe imot å ha et litt større kamera, så er vel Nikon D80 et bedere kamera, og det følger med et bedere objektiv.

Men rontonic du burde virkelig gå å kjenne på kameraene selv, så kjøper du det som du synes et best å holde i, i din prisklasse da selvfølgelig ;)

Endret av mats A.
Lenke til kommentar
Veit at du spurte ikke meg, men jeg velger likevel å svare. Jeg valgte d80 på grunn av tyngdekraft og ergonomi, jeg liker å ha noe som jeg merker at noe er der i hendene mine. Hvis du skjønner? Høres veldig rart ut, ja jeg veit :p

Dessuten er kit til d80 utrolig bra at du kan klare deg bra en god stund med kun kit'en-

Ehm, det med at man kjenner at den er der var en av grunnene til at jeg kjøpte den :)

400d er litt for liten, og jeg har ikke spesielt store hender.. så jeg kjønner godt hva du mener fox. Det med kiten var vel hoved grunnen.. :)

400d til å ta med seg kan nok føles som om man tar med noe mindre :p men foskellen er ikke stor når en skal dra med seg noe :)

Til deg som lurer på hvilket du bør ta: Ikke gå på elkjøp eller ekspert, men gå på en fotobutikk, de er ikke mye ute etter å selge(kan variere), men de er venlige og tar seg god tid og forklarer hva du bør ha.. npr du har fått den informasjonen(+hardware) så kan du se hvor det er billigst...

HW er sinsykt bra, med linker til ALT, men besøk en plass der du holder det du skal kjøpe mens du snakker med en om det :thumbup:

Endret av kopperhead
Lenke til kommentar

mats.A , ja selvsagt skal man ikke "stole" på andre. Man skal prøve selv og føle fram hvilket som passer best.

kopperhead, takk. Godt å vite at jeg er ikke unormal. Bruttern og mora mi så rart på meg da jeg forklarte åffer jeg valgte d80. "At du vil at du skal kjenne at den er der hææ?"

Lenke til kommentar

Hehe, hadde det ikke vært for sommerpengene, som jeg hadde litt igjen av, og aksjeutbyttet mitt :!: så hadde ikke jeg hatt råd til det :p

Det med å gå en plass å snakke med en om det kameraet du har lyst på er 10 ganger bedre og mer forståelsefylt enn å sitte på pcen å se tester, de gir deg bare den grunnlegende informasjonen, trenger du egentlig ALT det der? Det får du rimelig greit svar på i en fotobutikk :p + at du får ta på det.

Og ja de er bare mye bedre og "service minded" :) (seff er det forskjeller da)

Irrelevant: Men jeg viser det uansett(har ikke sett det her på forum, men beklager hvis noen har postet det og jeg ikke har sett det)

Endret av kopperhead
Lenke til kommentar

Hehe, Fox, jeg så at det ble teit det jeg hadde skrevet, så jeg skrev om litt. Men vi skrev samtidig så jeg så ikke at du allerede hadde skrevet et svar.

Men som jeg har skrevet nå så er jeg enig med deg at man burde gå å kjenne på kameraene selv og finne ut hva man vil ha.

Lenke til kommentar
Er i samme situasjon selv, 400d vs D80. Kom gjerne med noen betrakninger på valget ditt etter litt "klåing" på kameraet.. :)

7738195[/snapback]

Ville gått for 400D( har 350D som backup kamera selv).

Ergonomi er ikke noe problem, siden man kan få kjøpt batterigrep( som gjør 400D mer ergonomisk pluss at man får vertikalutløser og mulighet til ekstra batteri) Opteka batterigrep til Canon 400D+2 batterier koster 90$ på Amazon.com.

400D kit koster 6500kroner. Batterigrep+batterier koster rundt 1000kroner. Da har du fortsatt 2500kroner til å handle for( som du ikke ville hatt hvis du går for Nikon D80 kit til 10000 kroner).

DxO Optics Pro retter mye av uskarpheten fra linsa( lens softness). I tillegg kan man bruke programmet som RAW konverter. Koster rundt 1200 kroner( lastes ned fra nettet)

50f/1,8 linse er et must for alle hobbyfotografer. Koster 850 kroner.

Sleng på et minnekort til 450 kroner, og du har et betydelig mer fleksibelt system enn kun Nikon D80 kit. Dette er faktisk noe jeg ikke ville tvilt på engang.

De som ikke kan ta bra bilder med kitlinsa fra Canon, bør heller vurdere et fotokurs. Har tatt selv meget bra bilder med den linsa, og har sett fremragende bilder på nettet fra andre fotografer. Muligens det mest undervurderte fotoutstyret på markedet pr. dags dato.

Er kamerahuset fra D80 bedre? Ja. Er linsa som kommer med D80 bedre? Ja. Men det er en investering i et system man har her, ikke kun kjøp av et vanlig digitalkamera.

Lenke til kommentar

Japs, enig der :) Jeg bare hoppa i det egentlig, hadde de ekstre kronene som måtte til for å få D80, og jeg regner med jeg skal ha det veldig lenge, så jeg ser på det som en absolutt god investering :) Helt i begynnelsen var jeg for 400d, og det har vert ping pong siden.

Som sagt, gå til en fotobutikk(ikke store kjeder som elkjøp) og hør der, etter det så er det bare å finne det billigste på nettet.(Eller bare kjøpe det der å bli ferdig med det :))

Buitre er den første som sier noe bra om kit linsa til 400d, så langt jeg har lest. :!: Har nå brukt utrolig lang tid på dette, scanet mange tester, og begge er utrolig bra. Jeg angrer ikke en plass på D80, men hadde råd, noe en må ta stilling til :thumbup:

Den linsa som er på min d80 er veldig dyr, og jeg slipper å invistere i noe godt med det første.. må spare opp nå :)

Ps! :p Jeg er en enkel person, og jeg gidder ikke å kjøpe ekstra ting, jeg ville ha den orginale ergonomien og jeg viste at uansett hva jeg kom til å ta så ville jeg få noe godt, man får noenlunde det man betaler for. Og jeg bare gikk for det :)

Jeg hadde gaverkort på elkjøp og fikk minnekortet "gratis" :)

Pris: 10 k for D80

Endret av kopperhead
Lenke til kommentar
Som sagt, gå til en fotobutikk(ikke store kjeder som elkjøp) og hør der, etter det så er det bare å finne det billigste på nettet.(Eller bare kjøpe det der å bli ferdig med det :))
Hvis du utnytter en fotobutikks hjelp, erfaring og kunnskap, så bør du absolutt også kjøpe der. Det er det du betaler litt ekstra for... nettopp den hjelpen du får i en fotobutikk som du ikke får fra nettbutikkene. Det, og fordelene du får etter kjøpet. Om du suger til deg den informasjonen og så går hjem og kjøper på nettet, så har du på en måte "svindlet" butikken.

Hvis du sier når du går inn i butikken, før du får masse info, at du skal kjøpe på nettet, så kan de i butikken hjelpe deg om de har lyst. Jeg gjør det om jeg har tid og det ikke står masse kunder i butikken. Men da bør du opplyse om dette.

Ellers er faktisk mange butikker i f.eks Oslo Sentrum like billige som nettbutikkene.

Lenke til kommentar
Ellers er faktisk mange butikker i f.eks Oslo Sentrum like billige som nettbutikkene.

7740210[/snapback]

Kan du ikke være så snill og ramse opp butikker som tilbyr bra service og har rimelig pris? Jeg og kanskje noen nybegynnere her vil gjerne vite enn gå oss i vill og havner i feil butikk.

Jeg har handlet i Japanphoto igår, og er fornøyd med deres service derfor kjøpte jeg d80 hos dem. Idag skal jeg kjøpe ny vekse, og vurderer å handle i knudsen i karl johan siden jeg var innom hos dem fikk jeg bra service med en gang selv om det var en del folk der, lett å skjønne dem og de var meget hyggelige. Men hadde dessverre ikke d80 med 17-80kit.

Lenke til kommentar

Har fått gavekort på fotovideo (i møllergata), så jeg kommer også til å handle der. Jeg tenkte meg ned å ta en prat nå. Tok såvidt på både 400d og D80 akkurat, og må si jeg synes 400d lå mye bedre i hånda (mindre og lettere), kvalitetsfeelingen var endel bedre på D80 dog.

Takker for masse bra svar, så får jeg klå litt mer inngående nede hos fotosjappa straks. :)

Lenke til kommentar

Gå i en fotobutikk, det er konklusjonen!

Uta for emnet:

Kan du ikke være så snill og ramse opp butikker som tilbyr bra service og har rimelig pris? Jeg og kanskje noen nybegynnere her vil gjerne vite enn gå oss i vill og havner i feil butikk.

Fox, du vil vite hvor Afseth jobber :!: ?

For så langt jeg har lest så antyder han hele tiden at man må stikke ned i sentrum, og at han jobber på en fotobutikk :hmm:

Mystisk :)

Endret av kopperhead
Lenke til kommentar

kopperhead, gjerne :)

Var innom knudsen og så etter vekse. De hadde ikke lowpro topload 1 som jeg ville ha, men fant en annen som så bra ut, så spurte jeg om jeg kunne teste den med deres d80. De var opptatte og bad meg vente litt, 5min gikk så gadd jeg ikke mer og stakk videre opp til fotohuset. Og kjøpte lowpro topload 1. Synd at knudsen tapte litt der, Kule folk der som jeg traff igår var ikke der idag. Sånt er livet :p

Lenke til kommentar

lurt ja, men jeg veit ikke hva du skal med d80. Jeg går på skole, spiller fotball og reiser mye. Da tenker jeg at jeg vil ta den med i overalt, slik jeg kan ta bilder hvis det skjer noe eller jeg får plutselig bra motiv. Har ikke lyst å tenke på beskyttelse mens jeg går rundt. Veksen fikser beskyttelse ;)

Den er fin og liten, plass til kamera og en del smålommer til ting&tang feks ekstra minnekort. Billig er den og, 345kr i fotohuset i karl johan

Lenke til kommentar

Var nede og fikk tatt litt ordentlig på disse og snakket med de som jobbet der nå, og heller veldig mot D80 gitt.

Men han anbefalte meg mye heller å gå for 18-135 kit'et til D80 enn 18-70. Mente denne passet bedre for D80, mens 18-70 var bedre match for D70.

Noen som har synspunkter på dette, 135 linsen er jo 1000 lappen ekstra...?

Lenke til kommentar
Var nede og fikk tatt litt ordentlig på disse og snakket med de som jobbet der nå, og heller veldig mot D80 gitt.

Men han anbefalte meg mye heller å gå for 18-135 kit'et til D80 enn 18-70. Mente denne passet bedre for D80, mens 18-70 var bedre match for D70.

Noen som har synspunkter på dette, 135 linsen er jo 1000 lappen ekstra...?

Gå for 18-70 du... Den er langt bedre optisk og mekanisk enn 18-135, og er på ingen måte noen bedre match for D70 enn for D80. Har du bruk for mer tele, bør du heller kjøpe deg et ekstra objektiv senere, når den tid kommer...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...