Gå til innhold

Problem med import av *.ai og eksport *.pdf.

Anbefalte innlegg

Hey folkens.

Sitter og tukler litt med en brosjyre, som jeg lager i PS CS2 og Illustrator CS.

Liker best å bruke PS, men må ty til illustrator når jeg ikke har annet valg.

Problemet mitt er følgende:

* Jeg importerer en *.ai-fil til PS CS2. Filen er en logo. Den er veldig høyoppløselig, og skal skaleres ned til å passe nederst på brosjyren, som er 15x20 centimeter 72 DPI.

Når jeg ser på logoen i illustrator er den "sømløs", eller hva jeg skal kalle den, dvs. den blir ikke piksellert etterhvert som jeg zoomer inn. All skriften på brosjyren oppfører seg slik etter at jeg har savet dokumentet som *.pdf, men logoen blir pikslete i Acrobat Reader.

Jeg har brukt free transform eller scale (via prosent) for å skalere den ned.

Frågan er om det går an å skalere den ned på en måte som gjør at den fortsatt oppfører seg "ukomprimert", dvs - ikke blir pikslete ved zooming etter pdf-saving i f.eks. Acrobat Reader.

Jeg har ingen jpeg-komprimering når jeg saver som pdf.

Håper noen er stødigere enn meg og kan gi meg et svar, jeg antar det hele bunner ut i måten man skalerer ned logoen på.

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hey folkens.

Sitter og tukler litt med en brosjyre, som jeg lager i PS CS2 og Illustrator CS.

Liker best å bruke PS, men må ty til illustrator når jeg ikke har annet valg.

Problemet mitt er følgende:

* Jeg importerer en *.ai-fil til PS CS2. Filen er en logo. Den er veldig høyoppløselig, og skal skaleres ned til å passe nederst på brosjyren, som er 15x20 centimeter 72 DPI.

Når jeg ser på logoen i illustrator er den "sømløs", eller hva jeg skal kalle den, dvs. den blir ikke piksellert etterhvert som jeg zoomer inn. All skriften på brosjyren oppfører seg slik etter at jeg har savet dokumentet som *.pdf, men logoen blir pikslete i Acrobat Reader.

Jeg har brukt free transform eller scale (via prosent) for å skalere den ned.

Frågan er om det går an å skalere den ned på en måte som gjør at den fortsatt oppfører  seg "ukomprimert", dvs - ikke blir pikslete ved zooming etter pdf-saving i f.eks. Acrobat Reader.

Jeg har ingen jpeg-komprimering når jeg saver som pdf.

Håper noen er stødigere enn meg og kan gi meg et svar, jeg antar det hele bunner ut i måten man skalerer ned logoen på.

mvh

kjetilfb

7698133[/snapback]

Vist du vil ha det vektorisert *.pdf bør du bruke Indesign og legge inn *.ai-filen.

Vist du ikke har Indesign bør du bruke en høyer oppløsnig. Husk min. 300dpi vist brosjyren skal trykkes og 72dpi for skjerm.

Lenke til kommentar

I stedet for å lage en ai-fil, åpne den i photoshop og lagre som pdf, kan du eksportere direkte til pdf fra illustrator. prøvd det? da skal pdf-fila ennå være vektorbasert, så du slipper å tenke på oppløsning (den vil være uendelig bra, helt til printeren setter begrensningen).

(si fra om jeg har misforstått spørsmålet...)

Lenke til kommentar
I stedet for å lage en ai-fil, åpne den i photoshop og lagre som pdf, kan du eksportere direkte til pdf fra illustrator. prøvd det? da skal pdf-fila ennå være vektorbasert, så du slipper å tenke på oppløsning (den vil være uendelig bra, helt til printeren setter begrensningen).

(si fra om jeg har misforstått spørsmålet...)

7700945[/snapback]

Jeg prøvde det, og opprinnelig er filen 5649 x 849 piksler, 300 PPI, TIFF-format.

Trøbbelet oppstår når jeg skal skalere den, uansett hvilket filformat jeg har den i blir den piksellert!

..Må jeg bruke illustrator for å få det til?

(si fra om jeg har misforstått svaret...) ;)

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Jeg prøvde det, og opprinnelig er filen 5649 x 849 piksler, 300 PPI, TIFF-format.

Trøbbelet oppstår når jeg skal skalere den, uansett hvilket filformat jeg har den i blir den piksellert!

Hvis fila opprinnelig er i tiff-format så er den altså ikke vektorgrafikk i utgangspunktet. Som du skriver så har jo fila en bestemt størrelse i pixler - og da vil den jo alltid bli "piksellert" til en viss grad.

Hvis det er snakk om en logo ville jeg lagd den i vektorgrafikk i utgangspunktet.

Hvis du likevel vil gjøre dette uten vektorer, og problemet ditt er at logoen blir piksellert når du skalerer den til å passe inn i den store fila di, vil jeg tro problemet er at den store fila di har lav oppløsning. Prøv å øke oppløsninga på denne i stedet for å senke oppløsninga på logoen! Tror kanskje dette var det du er ute etter?

Lenke til kommentar

Hvis fila opprinnelig er i tiff-format så er den altså ikke vektorgrafikk i utgangspunktet. Som du skriver så har jo fila en bestemt størrelse i pixler - og da vil den jo alltid bli "piksellert" til en viss grad.

Hvis det er snakk om en logo ville jeg lagd den i vektorgrafikk i utgangspunktet.

Hvis du likevel vil gjøre dette uten vektorer, og problemet ditt er at logoen blir piksellert når du skalerer den til å passe inn i den store fila di, vil jeg tro problemet er at den store fila di har lav oppløsning. Prøv å øke oppløsninga på denne i stedet for å senke oppløsninga på logoen! Tror kanskje dette var det du er ute etter?

7702359[/snapback]

That could be it! :D Eneste problemet er at over denne logoen har jeg et *.jpg-bilde tilsvarende 2 megapiksler! :( (er ikke jeg som bestemmer innhold, mao)

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...