Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fryser hele tiden


Katiie

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva som er i veien, men de siste fem månedene har jeg vært plaget med frysing nesten hele tiden. Inne i hybelen har jeg ovnen på 30 grader, men jeg fryser allikevel. Dette skjer også når jeg er på forelesninger eller sitter på lesesalen. Det hjelper heller ikke at jeg kler på meg. Det er visst bare jeg som synes det er kaldt når jeg spør om vennene mine også fryser. Det er så slitsomt å fryse konstant, og jeg spenner kroppen og får vondt i ryggen. Er det noen som vet hva dette kan komme av og hva som eventuelt kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Er du slapp mens du fryser?

 

Det kan være også at du har lav blodsukkernivå i kroppen din. Dette stiger etter at man har spist.

 

Som TheGnome sier så hjelper trening, spesiellt vektløfting - grunnen utvidelse av dine blodårer. Det hjelpe heller ikke å stige varmen i huset generelt.

 

Er du mye inne, driver du sjeldent med fysisk aktivitet? Dette er spørsmål og kriterer du burde stille deg. :)

Lenke til kommentar
ikke kle på deg når du er kald og er inne, da vil du bekolde kulden, akkurat som om en termos holder både ting kaldt og varmt, vil da klærne holde deg kald hvis du er kald, og varm hvis du er varm

7936056[/snapback]

Det stemmer vel ikke med mindre ambient (romtemperatur) er over 37 grader. Så lenge kroppen er varmere enn omgivelsene (som de i de aller fleste tilfeller er) vil det være positivt for kroppstemperaturen å isolere deg mer.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva som er i veien, men de siste fem månedene har jeg vært plaget med frysing nesten hele tiden. Inne i hybelen har jeg ovnen på 30 grader, men jeg fryser allikevel.

7697871[/snapback]

Dette gjør nok vondt verre; når du er vant til at det er 30 grader på hybelen omstiller jo kroppen seg etterhvert, og absolutt alle andre steder vil jo føles kjempekalde. Faktisk så er jo så godt som alle andre steder 10 grader kaldere - minst.

 

Men snakk med legen; er man frossen og kald et par dager i forbindelse med at man er uvel/syk er det en ting, men når man føler det hele tiden så er jo noe galt. Som flere nevner her så er bevegelse viktig og bra for å få igang blodsirkulasjonen.

Lenke til kommentar
ikke kle på deg når du er kald og er inne, da vil du bekolde kulden, akkurat som om en termos holder både ting kaldt og varmt, vil da klærne holde deg kald hvis du er kald, og varm hvis du er varm

7936056[/snapback]

Det stemmer vel ikke med mindre ambient (romtemperatur) er over 37 grader. Så lenge kroppen er varmere enn omgivelsene (som de i de aller fleste tilfeller er) vil det være positivt for kroppstemperaturen å isolere deg mer.

7961609[/snapback]

 

vel...

 

hvis du fryser, er din overflatetempratur mindre enn 37 grader(la oss si 20 grader)

Ved den temparture er trolig luften rundt huden din litt over 10 grader, og du går inn da og ikke kler av deg må all luften fra de ytterste lagene på din jakke til det som er nærmest kroppen varmes opp, men hvis du kler av deg, vil luften rundt huden din med en gang bli varm med en gang

 

Trodde lite på dette jeg også, men testet dette selv, og det funket...

Lenke til kommentar

Jeg sliter med samme problem, har gjort det i litt mer enn 2 å nå. Går rundt og har gåsehud hele tiden :( Men den siste uken har jeg gått i t-sjorte hele tiden (til vanlig går jeg med et tykt lag med klær inne), kulden ble litt borte, nesten litt rart, men sant :)

 

Jeg pleier å ha en kropstempratur på 34/35 grader. Jeg har alltid trodd det er noe galt med termometret av den grunnen, går det å ha en så lav tempratur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...