Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan regne ut dette? (naturfag/matte)

Anbefalte innlegg

Skal føre inne et forsøk i naturfag men skjønner ikke hvordan jeg skal regne ut dette....

Du trenger ike lese alt :p bare det nederste og det som er litt over det nederste...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Fordøyelse av fett med lipase, betydningen av gallesalt.

Hensikt:

• Se at enzymet lipase bryter ned fett

• Undersøke betydningen av gallesalt på nedbrytning av fett

• Bruke digitale verktøy til behandling av data

Bakgrunn:

Mesteparten av fettet i kosten foreligger i forn av triglyserider. Ved fordøyelsen avspaltes to fettsyrer fra triglyseridmolekylene, og sluttproduktet er dermed frie fettsyrer og monoglyserider. Både frie fettsyrer og monoglyserider absorberes i tarmkanalen. Når fettet kommer i kontakt med gallesalter , reduseres størrelsen på fettdråpene. Dette gjør at grenseoverflaten mellom fett og vann øker , slik at fettspaltingen mellom disse kan foregå mye hurtigere. Fettsyrene som er blant Produktene i reaksjonen, vil føre til en forandring i pH, som gjør at indikatoren fenolaftalein. Skifter farge fra rosa til fargeløs. Dette forsøket viser at både enzymet lipase og fra bukspyttkjertelen og galle fra leveren er nødvendig for normal fordøyelse og absorpsjon av fett.

Utstyr:

• 4 reagensrør

• pipetter

• Lipase(1% løsning)

• Gallesalt (1%løsning)

• Helmelk

• Fenolftalein eller fenolrød indikator

• 0,2 M NaHO

Fremgangsmåte:

Vi tok 30ml helmelk i et begerglass o tilsatte 2,5 ml fenolftalein indikator. Vi tilsatte 0,1 M NaHO dråpevis i løsningen inntill melken ble rosa. Melken ble nå basisk.

Vi satte fire reagensrør i ett stativ og merket de med tallene 1-4 og tilsatte følgene:

Rør nr. 1 2 3 4

Innhold

Basisk melk med indikator 6 ml 6ml 6ml 6ml

Vann - 1ml 1ml 2ml

Gallesalt 1ml - 1ml -

Lipase 1ml 1ml - -

Vi startet klokken umiddelbart etter at alt hadde blitt tilsatt og tok tiden på hvor lang tid det tok før rosafargen forsvant i de forskjellige rørene.

Rør nr. Tid i minutter (ca)

1 5

2 8

3 15

4 Ingen endring

og til slutt hva som skal regnes ut:

Før resultatet i en tabell, og regn ut hastigheten på lipasens nedbrytning av melkefett(ml melk/min) alene og i nævær av gallesalt. Fremstill datataene i et søylediagram. hvor stor effekt (i %) har gallesaltet på nedbrytningen av melkefettet ved lipase?

Jeg skjønner ikke hvordan man kan regne ut dette og håper dere kan hjelpe meg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...