Gå til innhold

Mobbing - Hvordan unngå det?

Anbefalte innlegg

Heng ut, utesteng eller ta et skikkelig oppgjør med mobberne.

7706748[/snapback]

Problemet er at ofrene ofte føler seg veldig små og skjelden tørr å stå opp mot mobberne.

Dessuten er det ofte disse tingene folk føler som mobbing, og skal alle gjøre det blir det fort bare mer mobbing i klassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og mange mobbere anser seg ikke som mobbere. En uskyldig spøk for en kan fort være ramme alvor for en annen.

Er bare til å se på forumet det. Aner ikke hvor mange ganger jeg får svar "ikke min feil han er overfølsom" når det blir slått ned på hetsing på forumet. Det er ille når folk faktisk opplever mobbing på et diskusjonsforum.

Klassisk eksempel er jo Valla som sier hun ikke er mobber, mens Yssen føler seg som mobbeoffer, som diskuteres i den andre tråden.

Lenke til kommentar

Det nytter ikke å ha kampanjer mot mobbing, og å si at mobbing ikke er kult. Dette har uheldigvis ikke noen virkning på de som mobber, og de som blir mobbet tør ikke gjøre noe. Det er svært vanskelig å gjøre noe for å stoppe mobbingen på jobben/skolen.

Det eneste jeg kan se som en løsning er at hvis en person føler at han blir mobbet, så sier han til de personene med en gang at han føler at de mobber han. Hvis du tar imot dritt fra personer så fortsetter det bare, og så blir det mobbing. Viser du at du tør å stå mot de folkene så vil de kanskje stoppe, det er jo det problemet med at ikke alle tør/er fysisk sterke nok.Han burde snakke med dem en og en.

Når det gjelder de som har blitt mobbet av folk i ei lang stund, så er det svært vanskelig. Hvis det er i jobben så kan personen si til arbeidsgiveren dette problemet. Mange vil slutte å mobbe for å holde på jobben sin, siden det faktisk er snakk om penger.

Hvis mobbingen skjer på skolen så er det bra umulig. Du kan jo kontakte foreldrene osv, men personene blir ikke straffet nok, og de går enda flere år på samme skole uansett. Kanskje det blir verre, kanskje mobbingen slutter.

Lenke til kommentar

Takker for svar, men ser ikke helt for meg at jeg på 19 skal gå å banke noen på 10/11 år. Blir litt for drøyt. På mandag skal jeg snakke med læreren hennes, skal da også si at jeg helst ser at hun ikke bruker navn eller noe, men at hun snakker om mobbing generelt.

Foreldrene mine har innsett at det er et problem/kan bli et problem, men de vil vente å se hvordan det utvikler seg. Jeg tror ikke det er videre lurt av de, da det fort kan bli en vane å bli mobbet og en vane for mobberne og mobbe...og alle vet jo at vonde vaner er vond og vende (eller noe sånt).

Lenke til kommentar

Hmm, hadde det ikke vært en ide å prøve å bygge opp selvtilliten til søsteren din da? Det at kontakt med lærer etc kan få slutt på at visse individer slutter med det, men hun vil altid møte mennesker som kan mobbe henne. Prevantive løsninger er det eneste som funker bra. Det kan funke bra å gjøre ting med søstra din som hun lærere å mestre, det funker bedre enn om du begynner med "å du må ikke ta deg nær av det" eller tilsvarende.

Som tidligere mobbeoffer (barenskolen) vet jeg at mobing bare funker så lenge offeret tillater at det skjer. Først brukte jeg avledningsmetoder for å forhindre mobbing. JEg var klassens klovn i 5-6 klasse. På ungdomskolen bestemte jeg meg for at nok er nok og tok ikke imot passivt lenger. Om man bruker ord eller never som motsvar spiller ikke så stor rolle, poenget er å gjøre det tydelig for mobberne at du ikke godtar det lenger. Det fungerte fint for meg :)

Lenke til kommentar

Vis problemene fortsetter og det er veldig ille for hende kan bytte av skole også være en løsning. Miljøet på steinerskoler og sånt pleier ofte å være mye bedre enn på vanlige skoler.

Det blir desverre sett på som litt negativt å gå der siden det er så mange som blir mobbet som begynner der (i hvert fall i Oslo & omegn). Men hvem bryr seg om det så lenge hun kan få det bra.

Men før du gjør det. Bør du selfølgelig gjøre alt du kan på skolen hennes først.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Vis problemene fortsetter og det er veldig ille for hende kan bytte av skole også være en løsning. Miljøet på steinerskoler og sånt pleier ofte å være mye bedre enn på vanlige skoler.

Det blir desverre sett på som litt negativt å gå der siden det er så mange som blir mobbet som begynner der (i hvert fall i Oslo & omegn). Men hvem bryr seg om det så lenge hun kan få det bra.

Men før du gjør det. Bør du selfølgelig gjøre alt du kan på skolen hennes først.

Lykke til :thumbup:

7712835[/snapback]

Å flytte den som blir mobbet er jo ren idioti. Det er nettopp slike holdninger som gir mobberen makt! Det må være mye bedre å flytte mobberne. Opprett egne skoler for mobbere slik at de kan mobbe hverandre istedet:P Det må bli skikkelig straff for å drive med mobbing. Jeg har selv vært offer for mobbing gjennom hele barne og ungdomsskolen, mobbingen stilnet en periode etter at jeg plutselig eksploderte og la en som var mye større og sterkere i bakken og holdt et hardt grep rundt halsen på jævelen helt til 2-3 stykker kom til og fikk revet meg bort. Episoden ble glemt og mobbingen tiltok igjen. Det eneste som hjelper er å få mobberne bort, men det virker som at det ikke er straffbart å drive med mobbing. Det hjelper bare ikke å bli innkalt til rektors kontor å må be om unnskyldning. Det må sterkere tiltak til. Og ikke minst kraftige reaksjoner hvis mobberne fortsetter å mobbe når de er straffet for mobbing før.

Lenke til kommentar
Takker for svar, men ser ikke helt for meg at jeg på 19 skal gå å banke noen på 10/11 år. Blir litt for drøyt.

7712708[/snapback]

Nei, det er ikke for drøyt. De har faktisk godt av å få banket litt vett inn i hjernen sin. Det hjalp meg i samme situasjon.

Når jeg hører om folk som bytter skole fordi de blir mobbet blir jeg bare kvalm. Det er selvfølgelig mobberne det skal gå ut over. Men det skjer aldri.

Lenke til kommentar

Husker storebroren min banket litt vett i en dude som var slem på skolen mot meg og en del andre på barneskolen o_O han mobbet ingen mere da... *my hero* Det han nok ha vært litt overreagering fra broren min sin side, men det hjalp hvertfall...

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Hva mener dere? Overreagerer jeg? Hva burde jeg gjøre? Hvordan skal jeg "kjefte" på de som mobber hun om jeg tar de? Jeg vet det ikke fungerer å true de, jeg vet det ikke fungerer å være for grei med de osv...

Håper forresten at jeg postet riktig sted nå...

7697643[/snapback]

Nei, du overregaerer ikke.

Du burde ta kontakt med din søsters sin lærer, og du kan også ta mobberne og fortelle dem at dem som mobber ender opp som gamle, ubarberte alkoholikere med joggedress, som bruker 75% av sin våkne tilstand til å henge foran en spilleautomat, da dette stort sett er faktum.

Hvis de er veldig unge, vet de neppe hva alkohol er, sånn i helhetsperspektiv.

Hva med å bare kjefte skikkelig hardt på dem. Knus dem sykisk, uten å gi direkte trusler (Gjerne antydninger.), helt til de begynner å gråte etc.

Lenke til kommentar

Trusler vil jeg si funker best, som for eksempel:"Hvis jeg finner ut at du/dere prøver å plage [navn på person som blir plaget] noe mer, så skal jeg komme og grisebanke deg/dere"

Ps: Gjerne ta med en ekstra stor sterk venn for effektens skyld.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...