Nessi Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Hei! Har 1 stk S-Ata til os og litt annet og har en 300gb Ide og en 160gb ide. Begge ide hard diskene har plutselig blitt veldig treig etter HK bytte. har nå ASUS P5W Dhd. Begynner hard diskene å ødlegges, aner ikke hvor gammle de er. Tar liksom 33min å extracte en 5.2gb fil fra en rar fil fra 300gb til en annen mappe i 300gb hard disken. Og tar ca 199timer å extracte 30gb musikk fra 300gb til min sata hard disk. Mvh Even Lenke til kommentar
Caze Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Først og fremst er det veldig viktig at du har lagt inn chipset-drivere til hovedkortet (får fra produsentens hjemmeside). Noen ganger kommer også IDE-enhetene opp i PIO-modus. Dette forandrer du i enhetsbehandling/IDE-ATA/ATAPI-kontrollere/Primær og Sekundær IDE-kanal. Der skal enhetene stå til "DMA hvis tilgjengelig". Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) på den ene primary IDE channel står det: device0: Tranfer mode: DMA if available Current Tranfer mode: PIO mode samme på device1 Førte nettop over 5gb fil fra winrar til 300gb hard disken (IDE) Tok 43min og extracte og nå står det på ca 33 min moving. hva skjer? Endret 11. januar 2007 av Nessi Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 PIO mode er ganske tregt, ja. Får du ikke satt den til DMA? Sjekk IDE kablene dine. Dårlige kabler (f.eks lange, runde) kan være en årsak. Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Fikk de med Hk jeg kjøpte. Er normale ASUS Ide kabler, hadde akkurat likens på forrige HK. er veldig treig under start og, tar ca 3 min å starte, fra hk load til winxp load Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Hvis diskene er koplet på samme Ide kabel, har du stilt jumpere på diskene riktig da? Master slave forhold? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Det er MANGE som har problemer med at P5W setter disker/optiske enheter i PIO-mode. Ta et Google-søk (asus +p5w +"pio mode") så vil du se. Mange som har rapportert det samme på forumene på hardware.no også. Virker som en BIOS-oppdatering har hjulpet mange, og noen har løst det ved å fjerne IDE-kontrollerne i enhetsbehandligen i Windows, for å la Windows oppdage dem på nytt (vær forsiktig hvis du skal prøve dette). Endret 12. januar 2007 av Caze Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) er det risikabelt og prøve på å oppdatere biosn? fant veldig mye interesagnt som stemmer til mine problemer. Endret 12. januar 2007 av Nessi Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 jeg har det problemet at ide primary channel og secondary channel står i PIO mode, som gjør maskina drti treig. Og jeg får ikke satt over til "DMA If Available" Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Uansett hvor problemet er, her du får en oppsummering fra noen i Asus forum, som kan være greit å ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå