Gå til innhold

Hvor bør jeg installere programmer i ubuntu?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg holder på å innstallere netbeans i ubuntu.

/home/thomas/netbeans-5.5 er forvalgt plass å innstallere netbeans på i installasjonsveiviseren.

For J2SDK er /home/thomas/jdk1.6.0 standard mappe.

Vil det ikke være mer logisk å innstallere det der programmer generelt blir lagt?

Hvilken bane pleier programmer å bli lagt?

Setter pris på hjelp.

Mvh. nybegynner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pleier det men netbeans ligger ikke i pakkehåndtereren. Uansett om jeg legger til repos. Er pga. at Sun lisens ikke går som GPL eller noe sånt.

Noen som kan fortelle hvor programmer generelt legger seg?

7697941[/snapback]

suns java er på vei til og bli fullstendig gpl :)

når jeg må kompilere selv pleier jeg bare og lage en mappe som fek.s /home/donsai/programmer/netbeans

http://www.sdm-net.org/2006/01/bringing-ne...life-on-ubuntu/

Lenke til kommentar

Er det ikke i /usr/lib/ ? Ser at firefox en snarvei til firefox legger seg i bin mens mange mappe som har med firefox å gjøre legger seg i /usr/lib/, Virker som at /usr/lib/ i firefox sitt tilfelle er mest sammenlignbart programfiler i windows.

Hvor ville dereha lagt netbeans og JDK 1.6.0 ?

Lenke til kommentar

Hei. Når jeg har valgt område å installere netbeans på og trykket neste får jeg kun melding om at Netbeans Installation Directory could not be created.

Velger /usr/lib/netbeans-5.5 som plassering for netbeans og /opt/jdk1.6.0 for JDK.

Er det pga. jeg ikke er logget på som root? Prøver å logge inn men får kun meldingen:

thomas@datamaskin:~$ su

Password:

su: Authentication failure

Årsak.

Takker for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Ja men nå har jeg med å skrive kommandoene: thomas@datamaskin:~$ chmod u+x /home/thomas/jdk-6-nb-5_5-linux.bin

thomas@datamaskin:~$ /home/thomas/jdk-6-nb-5_5-linux.bin

For å sette igang den grafiske installerveiviseren.

Hva skal jeg gjøre i dette tilfellet?

Jeg kan jo evt. aktivere root for å se om det fungerer med su.

Lenke til kommentar

Du kan skrive sudo -s for å få permanent root tilgang. Evt kjør sudo /home/thomas/jdk-6-nb-5_5-linux.bin på installeren, hvis du skal installere i /opt/, som krever root tilgang.

Endret av WzUp
Lenke til kommentar
The Install Wizard has successfully installed J2SE Development Kit 6.0 and NetBeans IDE 5.5 on your computer.

Tusen takk for hjelpen :)

Over til noe annet: Jeg trenger Java Runtime Envirement plugin i firefox og den må nok innstalleres manuelt.

Men kommer ikke JRE sammen med Java SDK?

Har tidligere prøvd å innstallere denne pluginen med automatix. Men noe gikk kalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...