Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spinning eller rask gange?

Anbefalte innlegg

Heihei.

Har lenge lurt på en ting...jeg trener endel, mest styrke og cardio. Målet er vel egentlig å redusere fettprosenten og få mer definerte muskler(spesielt magen, alle jenters hatområde...men punktforbrenning er jo desverre ikke mulig...ennå... :hrm: )

Grunnet kronisk beinhinnebetennelse kan jeg ikke jogge, men trives godt med å gå fort, samt sykle. Men skal jeg sykle blir det alltid spinningtimer. Å sykle på egenhånd er for kjedelig, rett og slett. Spinningtimer syns jeg er motiverende og gøy.

Så det jeg lurer på da...er folks mening om hva som er best av rask gange og spinning? Hva fungerer best for mitt mål, og hvorfor?

Lurer også på om noen har noen gode tips for kosttilskudd til jenter? Er ikke ute etter å bli stor eller noe, men mer definert i kroppen, og som sagt: redusere fettprosenten.

S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har testet begge deler; med pulsklokke opptil flere ganger. Jeg må nesten tenke etter, for jeg logget aldri de turene jeg gikk. Jeg husker at i veldig bratte oppoverbakker var pulsen på ca 135-140, dette var da veldig bratt og veldig lang oppoverbakke. Men på flatmarka var ikke pulsen altfor høyt. Mens med spinning, med sånn passe motstand så ligger pulsen opptil 150-160, ihvertfall på det nivået jeg bruker til vanlig, så spinning er mest effektivt. Men ingenting slår jogging/sprint, for der bruker man hele kroppen nesten, men siden du ikke kan jogge så bør du vel spinne.

Hvis du synes sykling er kjedelig da har du ikke satt en god nok plan mens du er igang. Det høres ut som om du ikke helt vet hvor du skal sykle eller om du orker å fullføre det. Ha alltid en plan hvor du skal sykle, og sørg for at du kan sykle i ring eller frem og tilbake sånn at du ikke sykler inn på ukjent terrent, poenget med det er å holde pulsen jevnt oppe, unngå å bremse ned eller stoppe.

Konklusjon: Jeg har prøvd Vanlig gange, rask gange, jogging, spinning, sykling, roing, gerilja kardio på ergometersykkel, og jeg må nesten si at vanlig spinning er mest effektivt for fettforbrenninga. Ikke pga. intensitetsnivået på aktiviteten, men fordi det er større sjangse for å holde ut i lengden på en ergometersykkel enn det f.eks er med å jogge ofte. Jeg begynte å spinne igjen 2 Januar, og jeg kan allerede se at magen nesten er borte etter juleribba. Om det er vann, karbs eller fett som er borte, det vet jeg ikke, men den er godt synlig skrumpa inn, nesten helt flat mage og puppene er blitt mere markerte. Må si det gikk fort gitt. Bare husk å redusere matinntaket ditt samtidig. Prøv å spis så mye fiber, proteiner og sånt til hvert måltid som mulig sånn at du holder deg mett.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg syns sykling er kjedelig alene fordi jeg ikke har sykkel, så da blir det å sykle inne på treningsstudio på spinningsykkel alene... Hadde jeg hatt sykkel hadde jeg sikkert syklet mer ute. Derfor velger jeg heller en spinningtime.

Klem fra S, som skal på spinning nå...

Lenke til kommentar
Takk for svar.

Jeg syns sykling er kjedelig alene fordi jeg ikke har sykkel, så da blir det å sykle inne på treningsstudio på spinningsykkel alene... Hadde jeg hatt sykkel hadde jeg sikkert syklet mer ute. Derfor velger jeg heller en spinningtime.

Klem fra S, som skal på spinning nå...

7698251[/snapback]

*KLEM* :cool:

Anbefaler at du spiser et lite eple og en proteinshake ca 1 time før spinninga. Det er bare tull at man skal spinne med tomme glykogenlagre. Det er glykogenlagrene som gjør at du får den lille gnisten som skal til for å få fettforbrenninga igang. Proteinshaken vil muligens kanskje spare musklene dine litt, vet ikke, det fins så mye myter rundt det, jeg tar det ihvertfall en time før, og har ikke merka noe negativt med det.

Lenke til kommentar
Anbefaler at du spiser et lite eple og en proteinshake ca 1 time før spinninga. Det er bare tull at man skal spinne med tomme glykogenlagre. Det er glykogenlagrene som gjør at du får den lille gnisten som skal til for å få fettforbrenninga igang. Proteinshaken vil muligens kanskje spare musklene dine litt, vet ikke, det fins så mye myter rundt det, jeg tar det ihvertfall en time før, og har ikke merka noe negativt med det.

7698498[/snapback]

Anbefaler heller at du spiser mer karbohydrater enn hva et lite eple kan by på og dropper prot shaken da den har minimalt å si når en trener spinning. Husk å spise et godt måltid etter trening også (som inneholder både prot, karbs og fett), det er det viktigste.

Som du kommer inn på er det glykogenlagrene som er viktig når man skal drive med denne type trening, og for å fylle opp igjen disse lagrene må man tilføre kroppen karbohydrater.

Lenke til kommentar

Om jeg hadde vært deg hadde jeg variert. Variasjoner fint for treningens del, og det er veldig fint for motivasjonens del. Er det fint vær kan du gå, er det surt eller nedbør kan du dra på spinning ;)

Jeg liker selv best å gå raske turer, men vinteren begrenser mulighetene. Skal jeg først gå så liker jeg å gå i fjellet, men det kan jeg ikke så lenge jeg bor på hybel for å studere, og samtidig ødelegger vinteren en del turmuligheter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Her kommer svar på spørsmålet ditt og litt til :)

• Det er en utbredt misforståelse at man ikke skal trene intensivt for å forbrenne fett. Kroppen bruker alltid både fett og karbohydrater til forbrenning under aktivitet, og det er det samjlede kaloriforbruket som teller, uavhengig av hvor det tas fra.

• Tilpass tempoet etter formen. Du forbrenner tilnærmet litt mye enten du løper eller går en bestemt distanse, fordi det tar lengre tid å gå.

• Jo høyere intensitet over lengre tid, jo høyere forbrenning.

• Muskler veier mer enn fett, derfor er det ikke sikker at du går ned i vekt selv om du mister fettvev. Men du vil fort merke at du blir fastere i fisken, og at klærne henger løsere.

• La overvekten renne bort mens du ser Sportsrevyen på TV! Kroppen forbrenner kalorier også etter at treningen er avsluttet. Jo høyere intensitet, desto mer forbrenner du også etter at du har trent. Forbrenningen ligger da godt over hvilestoffskiftet, og den kan holde seg forhøyet i opptil 24 timer, avhengig av hvor hardt og lenge du har trent.

Og så til det egentlige svaret på emnet:

Slik forbrenner du kalorier:

Rask gange (7 km/t) 420 kcal per time

Rolig jogging (10 km/t) 660 kcal per time

Løp (15 km/t) 1080 kcal per time

Sykling (22 km/t) 600 kcal per time

Langrenn 600 - 1200 kcal per time

Svømming 300 - 660 kcal per time

Fotball 420 - 600 kcal per time

Dette er selvsagt individuelt, men tallene jeg har listet opp er en god indikasjon på hvor mye som forbrennes.

Personlig trener jeg ikke spinning for å brenne fett. Jeg brenner mellom 400 - 600 kcal på 50 minutt spinning og det er for lite synes jeg. På en 80 minutters lang sykkeltur, som forøvrig er mye gøyere, brenner jeg det tredobbelte.

En kombinasjon av spinning og gange, gjerne med gangen før frokost, er nok det beste :)

Lenke til kommentar

En gåtur for frokost støttes herifra, dette er en ypperlig måte å starte dagen på. Du aktiviserer kroppen raskt, og bruker frokosten (som er et veldig viktig måltid) til å fylle opp glykogenlagrene.

Dersom du tar i litt vil du merke at du blir mer våken, og at den gode følelsen trening gir varer ut over dagen, noe som virker motiverende.

Men jeg ville kombinert med trening med høyere intensitet også, og for deg høres spinning fint ut ;) Det er god trening, og en av de mer motiverende cardio-formene (synes jeg).

Enkelte mener at proteiner er svært egnet også når man slanker seg, fordi kroppen vil komme til å bruke en del av energien i dette for å få omdannet det til brukbare stoffer, samtidig som forbrenningen holdes høy. Fedon's baserer seg vel i hovedsak på dette. Nå er ikke kosthold helt min greie, så andre kan nok verifisere eller falsifisere dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...