Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

ordbruk på engelsk tentamen

Anbefalte innlegg

Gikk saftig ned i karakter fordi jeg brukte ord som ''bullshit'' og ''shit'' i stilen min, er dette normalt? I såfall, burde ikke lærer informere om det?

Fikk noe så tåpelig som 4+...

Edit: brukte også saker som ''understand a quid of it'' og ''sure as hell''..

Endret av Per-Stian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange lærere slår ned på slik ordbruk, ja - spesielt i saktekster, der språket - ifølge enkelte lærere, i hvert fall - bør være mer høvisk, sofistikert og "dannet".

Hvis det derimot er snakk om noveller, fortellinger og eventyr, og banningen blir ytret av personer gjennom replikker, er saken en helt annen. Det er med på å miljøkaraktisere figurene dine, og blir derfor akseptert i langt større grad.

Lenke til kommentar

Det kommer alt ann på hvilken sammneheng det er satt i. I en replikk kan banning og ubehøvlet språkbruk være med på å gi karakterene personlighet, og fungere som et slags virkemiddel akkurat som dialekt. F.eks. forventer man en litt røff og vulgær tone fra en typisk nordlending (no offence). Da far karakterene mer liv.

Dette gjelder også dikt, og der kan jeg nevne et eksempel vi fikk på skolen i dag:

Det var et dikt som inneholdt ord som nigger, spick osv. der de var brukt såpass ofte at teksten fikk en ironisk tone. Da fungerte det ganske bra og man fotstod at forfatteren ikke var seriøs.

I en fagtekst eller artikkel bør man derimot holde en høflig og formell tone.

Lenke til kommentar

Da skriver du bare:

__ __

Person1: "Nå skal du høre noe: [hele teksten] "

Person2: "Heftige saker asså"

SLUTT

__ __

Da kan læreren egentlig si fint lite på språkbruken din, i og med at hele historien står i klammer. Men, fra spøk til Halvor: Hvis du fikk 4+ tror jeg ikke læreren har trukket deg noe særlig. Lærere, i hvert fall mine, har en tendens til å stryke elever for småting.

Fikk selv 2- fordi jeg hadde bommet en anelse på en oppgave, dette var riktignok i Reiseliv og ikke i Engelsk - men det sier litt om hvor tafattede enkelte lærere er.

Oppgaven gikk ut på at en reiselivsklasse skulle reise fra Stavanger til Bergen, og fra Bergen videre til kjente atraksjoner i Hordaland. Jeg hadde klart å gjøre den grove overtrampen å la elevene reise direkte fra Bergen, så i praksis manglet jeg kun tre-fem linjer om flyreisen fra Stavanger til Bergen. Jeg hadde tatt med mange av de kjente turistatraksjonen som kjennetegner Hordaland og gjort, i følge læreren min, en god jobb. Allikevel ble jeg trukket flere karakterer for en liten småfeil. Blir omtrent som å stryke på førerprøven fordi man kjører i 53 i 50-sonen.

Greit nok. Jeg vet jeg gjorde en feil, men 2- ? Hva skjer med verden? Ble også trukket for dårlig norsk. Sistenevnte er jo grei, jeg har en del skrive- og grammatikkfeil. Men rettskriving skal ikke ha stort å si på en reiselivstentamen.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Fikk beskjed om at karakteren hadde ligget rundt sterk 5'er/svak 6'er om det ikke hadde vært for dette..

Skulle forresten skrive en tekst om ''Truancy'' (Skulking), og fikk beskjed om å ta med mange personlige meninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...