tormi Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Hei godtfolk! Skal installere Hjemmenettverk i hjemmet mitt og trenger da en gigabit nettverkswitch som skal stå i det deilige tekniske rommet i huset. Nuvel, mannen som leverer hjemmenettverket anbefalte meg å kjøpe dette selv hos en databutikk og jeg har dermed tenkt å gjøre dette. Han sa at databutikkene leverte bedre og billigere enn hans egne leverandører. Så jeg trenger en 12 eller 16 ports switch (helst 16). Den trenger ikke være veldig stille men trenger heller ikke bråke som et fly. Er den managed så er det seff et pluss. Noen som har erfaringer eller forslag. Den må koste under 4000 kroner - inklusiv evt. porto. Den skal kunne streame hd video. Endret 11. januar 2007 av tormi Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Jeg bruker 3Com OfficeConnect, funker helt fin. Til en av portene her jeg kobla en tråløs switch (Fin sak fra 3com det også, men selges ikke lenger) sånn at det er mulig å sørfe fra utsia av huset også... Lenke til kommentar
eppis Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) jeg hadde holdt meg unna Office Serien til 3com hvis du er på utkikk etter en switch med litt fuksjonalitet. Mens vi ser på 3com switcher så er dette er griet alternativ. 3Com Baseline Switch 2816-SFP Plus 12P gigabit + 4 gigabit TP/SFP alternativ HP ProCurve Switch 2626 24P 10/100,L3 man., 2 gbit slots/uplinks Denne har 12 porter med Gigabit samt 4 SFP. Hvis du noen gang treneger enda raskere hatighet så kan for eks sette in fiber SFP eller det du har behov for. men det gir litt mere muligheter. Gøy for en leken sys admin Trunking support (IEEE 802.1Q) er altid kjekt og ha hvis du skal sette flere switcher sammen. hvis du skal ha en switch som har litt muligheter så er dette et fin kjøp i og med du ikke nevte så veldig mkange bruksområder. de fleste switcher burde ikke ha prob med og streame HD video i så fall så er QOS noe du kan vurdere som er hjelpemidel. lykke til Endret 11. januar 2007 av eppis Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Hvis du trenger 16 porter, så har jeg selv oppdaget HP Procurve 1800 24G. Det er en 24 porters Gbps-switch som er managed. Prisen ligger på ca 3000 eks. moms. HP Procurve switchene er en direkte konkurrent til Cisco Catalyst, Cisco sine egne switcher. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Skulle nok tro dette var bra nok for mine bruksområder ja... Den skal jo tross alt bare overøre data og trådløs router har jeg selv så den kan jeg koble opp i tillegg. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Hvis du trenger 16 porter, så har jeg selv oppdaget HP Procurve 1800 24G. Det er en 24 porters Gbps-switch som er managed. Prisen ligger på ca 3000 eks. moms. HP Procurve switchene er en direkte konkurrent til Cisco Catalyst, Cisco sine egne switcher. 7697001[/snapback] Hvor får jeg tak i denne da? Lenke til kommentar
eppis Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) helt enig med stigfjel HP switchene er helt geniale... har en HP 2524 og en Cisco selv så HP Procurve garantert kan man stole på. Hvor får jeg tak i denne da? Komplett lagfører HP ta og søk på google eller bruk prisguiden her på hw Endret 11. januar 2007 av eppis Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) HP sine switcher ligger ikke inne i prisguiden her på hw.no. Kjøpte 8 porters varianten (HP Procurve 1800 8G) på www.dropzone.no. Det kunne jeg gjøre fordi jeg i jula har vært engasjert i en bedrift som handlet en del hardware (bl.a. 2 stk 2510 og 1 1800 24G) hos dropzone.no. Edit: HP Procurve 1800 støtter både VLAN, trunking og en del annet snacks. Alle software-oppdateringer er gratis å laste ned for de som kjøper HP Procurve. Endret 11. januar 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå