Gå til innhold

Noen som har prøvd "fake" solblendere?

Anbefalte innlegg

Lurte på å kjøpe meg en solblender til ett av objektivene mine.

I Norge koster den 450.-, mens på ebay, med frakt etc., får jeg en som ligner (??)for kr. 130.

Sikkert ikke like bra, men kanskje god nok, eller?

Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo orginale solblenderer designet på millimeteren til ikke å være for stor men heller ikke for liten, men så sant denne uorginale passer og sitter bra på, samt at den ikke vignetterer (dette er vel the crucial point) er det helt sikkert godt nok.

Har du APS-C kamera og et EF objektiv kan den gjerne (med fordel) være for stor også (dvs vignettere på fullformat) siden den da vi skygge enda bedre.

Kan være verd et forskøk.

Lenke til kommentar

Min erfaring at en solblender stort sett foblir en solblender så lenge den skjermer objektivet for sol.

Men. Vær oppmerksom på å få en solblender tilpasset brennvidde for vidvinkelområdet for (zoom)objektivet ditt. Er du uheldig her kan du få kraftige skygger i hjørnene...

Selv har jeg kjøpt helt OK solblendere fra både http://www.camerafilters.com/

og http://www.adorama.com/ fra ca. 15,- kr. og oppover.

Teknisk sett for funksjonen er det heller ikke noe i veien for at du lager dem selv av litt sort, matt kartong og tape/lim.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Skulle du ha lyst til å spare enda noen kroner eller se hvor stor bruk objektivet har for solblender generelt, er vel dette også et alternativ:

http://www.lenshoods.co.uk/

Mvh

Kjetil

Ja, hvorfor ikke.

Men det vil kanskje se vel "kjipt" ut sammen med et objektiv og kamera til 19k :):) .

Men jeg prøver først den andre. Har ikke funnet noe negativt hittil på internet, og for 130kr går det jo an å prøve.

Endret av birk88
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt oppdatering.

Har fått solblenderen nå (for kr. 130.- med alt).

Passer helt fint på objektivet.

Plasten er nok noe tynnere enn Canon sin orginale, og kantene er ikke så avrundet, men formen på den er helt lik orginalen.

Alt i alt et bra kjøp, og 300kr spart.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at det ikke følger med solblender til Canon objektivene. En solblender koster sannsynligvis ikke Canon mer enn 10-20kr å produsere. Skal selv kjøpe en solblender på ebay siden prisen der er langt lavere. Jeg synes det er kjekt at du har gitt oss tilbakemelding/oppdatering om din erfaring etter at du har fått produktet slik at vi andre kan dra nytte av den.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Jeg synes det er rart at det ikke følger med solblender til Canon objektivene.
Det har fulgt med solblender på alle Canon L-objektivene jeg har.
Men så er det vel også bare L objektivene de følger med på. Jeg tror det er for at Canon da kan tjene rått på å selge solblendere til de som ønsker dette, fremfor at de får det med objektivet. På den måten tjener Canon en hundrelapp eller to fremfor å tape 20-30 kroner i produksjonskostnader.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Skulle du ha lyst til å spare enda noen kroner eller se hvor stor bruk objektivet har for solblender generelt, er vel dette også et alternativ:

http://www.lenshoods.co.uk/

Mvh

Kjetil

7696864[/snapback]

Genial måte for engangsbruk! Synes dette var litt artig da jeg så det. Hadde tenkt å teste det ut ved en senere anledning, men nå som det i skrivende stund er over 2 måneder siden jeg bestilte solblender til mitt 17-85mm-objektiv - og ennå har ingen fått det, ser jeg ingen annen utvei! Synes egentlig at det er litt dårlig av Canon som ikke klarer å levere en solblender som de har flere hundre prosents fortjeneste på raskere enn det de klarer. ..Om jeg får den i det hele tatt da! :roll:

Nå har verken Komplett.no, Japanphoto.no, PreusPro.no (der jeg har bestilt), XD.no/MPX.no, DDMR.no solblenderen på lager.

Eneste utvei nå er å ta i bruk denne snodige, men helt sikkert fullt brukbare måten. Gleder meg litt til å se hvordan resultatet blir :yes:

Endret av stkmydla
Lenke til kommentar
hvor har du bestilt fra?

Jeg bestilte meg en ny en fra ebay til 17-40, og det tok ikke mange dagene før den kom. Kosta ikke mer enn at jeg slapp toll på den heller.

8416784[/snapback]

Bestilte på PreusPro.no. Slapp å betale porto, så den kommer på 235NOK totalt. Har ikke sjekket priser på eBay, men jeg kan vel ikke komme så veldig mye under dette (inkludert eventuell porto), eller? Ordren er jo plassert, så det er ikke så mye å gjøre akkurat nå, men til en annen gang er det jo verdt å vurdere! :thumbup:

Lenke til kommentar
hvor har du bestilt fra?

Jeg bestilte meg en ny en fra ebay til 17-40, og det tok ikke mange dagene før den kom. Kosta ikke mer enn at jeg slapp toll på den heller.

8416784[/snapback]

Bestilte på PreusPro.no. Slapp å betale porto, så den kommer på 235NOK totalt. Har ikke sjekket priser på eBay, men jeg kan vel ikke komme så veldig mye under dette (inkludert eventuell porto), eller? Ordren er jo plassert, så det er ikke så mye å gjøre akkurat nå, men til en annen gang er det jo verdt å vurdere! :thumbup:

8446539[/snapback]

Det var jo ikke dyrt det, men er det den ordren som aldri har kommet?

Edit: leste at det var det nå ja :)

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar
Det var jo ikke dyrt det, men er det den ordren som aldri har kommet?

Edit: leste at det var det nå ja :)

8446709[/snapback]

Stemmer det, ja :( Men så lenge ingen av de andre norske nettbutikkene heller har fått den inn, så er det nok ikke bare Preus som roter. Fikk 100mm ganske raskt når jeg bestilte den fra dem, men også denne gangen kom solblenderen i samme ordren en stund etter. Men ikke like lenge som denne gangen da. :no: Håper bare at den kommer :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...