Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk og antall kabler


Anbefalte innlegg

Jeg har per i dag kun en datamaskin hjemme. Vi har nettopp bygget på huset, og fått to nye soverom til barna. Her har jeg lagt opp rør klare til nettverk. Mitt spørsmål er følgende (se vedlagte tegning):

 

Vil jeg trenge to nettverkskabler frem til veggstikket ved PC 2, eller holder det med én, som så seriekobles videre til veggstikket ved PC 3?

post-119193-1168508907_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I en Cat5 kabel er det 4 par ledere. En 100mbit forbindelse trenger bare 2 av de parrene, så i utgangspunktet holder det å legge bare en kabel. Men siden du har trekkerør vil jeg så absolutt anbefale å trekke to kabler. Er ikke så mye arbeid å trekke en ekstra kabel, og på sikt kan det være lurt med tanke på Gbit nettverk.

 

Edit: Ser at du har tegnet inn en splitter. Mener du da en nettverksenhent (hub/swtich/router/o.l) eller er det faktisk en splitter?

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

nåja gigabit nettverk krever også per dags dato bare 2 par av kablene men lurt å kanskje tenke på å trekke cat6 kabel for gigabit.

 

 

men trekk 2 kabler sparer deg for mye trøbel men det er mulig med å trekke bare en siden data trafikk er basert på pinne 1.2.3 og 6 mens isdn og analogt brukes av pinne 4 og 5 isdn bruker man da de siste paret i tillegg til 4.5 og 7 og 8 for 2 kanaler.

Lenke til kommentar

Det er en switch ja, fulgte ikke helt med i timen da jeg laget tegningen :)

 

Jeg vet også at det er en knekk/skarp bøy på røret som kan gjøre det vanskelig å trekke to kabler, så derfor lurte jeg på om det i det hele tatt var mulig å bruke bare en kabel, noe det tydeligvis er. Men da må jeg altså "dele" kabelen, slik at to par går til ett veggstikk, og to par til det andre? Og altså to plugger på switch-siden, eller holder det med en? Eller kan det seriekobles?

Lenke til kommentar
nåja gigabit nettverk krever også per dags dato bare 2 par av kablene men lurt å kanskje tenke på å trekke cat6 kabel for gigabit.

7696297[/snapback]

Det fungerer kanskje ja, men har opplevd problemer med å kjøre selv 2 stk 100mbit linjer på samme kabel både med splitter og Donald-kobling (a.k.a to plugger på samme kabel)

 

Jeg vet også at det er en knekk/skarp bøy på røret som kan gjøre det vanskelig å trekke to kabler, så derfor lurte jeg på om det i det hele tatt var mulig å bruke bare en kabel, noe det tydeligvis er. Men da må jeg altså "dele" kabelen, slik at to par går til ett veggstikk, og to par til det andre? Og altså to plugger på switch-siden, eller holder det med en? Eller kan det seriekobles?

7696859[/snapback]

Det letteste er å bruke en splitter i begge endene, men hvis du kan terminere RJ45 plugger og har utstyr er det ikke noe problem å bruke to plugger på "switch siden". Selvfølgelig må du bruke to uttak på switchen, i prinsippet lager du bare to kabler av en. Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
nåja gigabit nettverk krever også per dags dato bare 2 par av kablene men lurt å kanskje tenke på å trekke cat6 kabel for gigabit.

7696297[/snapback]

Det fungerer kanskje ja, men har opplevd problemer med å kjøre selv 2 stk 100mbit linjer på samme kabel både med splitter og Donald-kobling (a.k.a to plugger på samme kabel)

 

 

ja man vil få problemer med forstyrrelser på nettet som medfører pakke tap og lignende.

Lenke til kommentar
Det letteste er å bruke en splitter i begge endene, men hvis du kan terminere RJ45 plugger og har utstyr er det ikke noe problem å bruke to plugger på "switch siden". Selvfølgelig må du bruke to uttak på switchen, i prinsippet lager du bare to kabler av en.

 

Hvordan kobles i så fall pluggene? Jeg har bare koblingsskjema for fire par, hvordan ser koblingen ut med bare to par per plugg?

Lenke til kommentar
Hvordan kobles i så fall pluggene? Jeg har bare koblingsskjema for fire par, hvordan ser koblingen ut med bare to par per plugg?

7698919[/snapback]

Som du kan se på dette bildet så er kun leder 1, 2, 3 og 6 i bruk.

ethcable03.gif

På switch siden:

Plugg 1 bruker o, O, g og G på pin 1, 2, 3 og 6 som vanlig

Plugg 2 bruker B, b, br og BR på pin 1, 2, 3 og 6

 

Bildet er bare for å vise hvilke fargerkoder

ethcable568b.gif

 

På kontakt siden:

Uttak 1 bruker o, O, g og G på pin 1, 2, 3 og 6

Uttak 2 bruker B, b, br og BR på pin 1, 2, 3 og 6

 

Kanskje jeg orker å dra fram litt mad paint skills og lage et ordentlig koblingsskjema når jeg kommer hjem fra jobb :p

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
På switch siden:

Plugg 1 bruker o, O, g og G på pin 1, 2, 3 og 6 som vanlig

Plugg 2 bruker B, b, br og BR på pin 1, 2, 3 og 6

 

På kontakt siden:

Uttak 1 bruker o, O, g og G på pin 1, 2, 3 og 6

Uttak 2 bruker B, b, br og BR på pin 1, 2, 3 og 6

 

Takker! Det burde holde det, men det er klart, har du veldig lyst til å tegne koblingsskjema så kan du få lov til det :D

Lenke til kommentar

Du kan trekke en kabel til PC2 og ha en switch (splitter som du kaller det) ved siden av PC2 som du kobler en kabel videre til PC3.

 

Jeg ville ikke begynt med deling av kabelen. Stor fare for problem. Da må du også trekke ny kabel når gigabit blir vanligst om få år.

 

Best : 2 kabler

Nest best : 1 kabel + switch ved PC2

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Så ikke siste svar før nå... Jeg vil helst ikke ha en switch ved PC2, fordi PC2 og PC3 står i hvert sitt rom, med rør i veggen imellom. Jeg vil derfor ha en nettverkskontakt i hvert rom. Har fått trukket en ledning nå, hadde ikke nok til to (noen som vet om hvor man får kjøpt 20m som ikke er terminert?). Det gikk såvidt, så jeg er litt usikker på om jeg vil få igjennom to ledninger... Trekker dere dem samtidig i så fall, eller en og en?

Lenke til kommentar
Har fått trukket en ledning nå, hadde ikke nok til to (noen som vet om hvor man får kjøpt 20m som ikke er terminert?). Det gikk såvidt, så jeg er litt usikker på om jeg vil få igjennom to ledninger

7726581[/snapback]

 

Da må du nok til med en switch ved PC2 (du trekker en ny kabel mellom switch og PC3). Da kobles totalt 3 kontakter til switch ved PC2.

 

Mvh

Kjetil

Endret av kjbu
Lenke til kommentar
Så ikke siste svar før nå... Jeg vil helst ikke ha en switch ved PC2, fordi PC2 og PC3 står i hvert sitt rom, med rør i veggen imellom. Jeg vil derfor ha en nettverkskontakt i hvert rom. Har fått trukket en ledning nå, hadde ikke nok til to (noen som vet om hvor man får kjøpt 20m som ikke er terminert?). Det gikk såvidt, så jeg er litt usikker på om jeg vil få igjennom to ledninger... Trekker dere dem samtidig i så fall, eller en og en?

7726581[/snapback]

Angående trekking av kabel har jeg ingen erfaring da vi som regel leier inn Relacom til å gjøre den jobben. Men uterminert kabel før du kjøpt på stortsett alle eletrikker, teleinnstallasjons firma og butikker som selger pc'er (men ikke regn med at Elkøp har uterminert kabel :p) Men siden du bare trenger 20m kan du kjøpe terminert kabel og bare klippe av pluggen(e)
Lenke til kommentar
Jeg vil derfor ha en nettverkskontakt i hvert rom. Har fått trukket en ledning nå, hadde ikke nok til to (noen som vet om hvor man får kjøpt 20m som ikke er terminert?). Det gikk såvidt, så jeg er litt usikker på om jeg vil få igjennom to ledninger... Trekker dere dem samtidig i så fall, eller en og en?

7726581[/snapback]

Skal man trekke to kabler i samme rør anbefaler jeg på det sterkeste at disse trekkes samtidigt. Er det litt trangt så er det ofte lurt å bruke et smøremiddel samtidigt også slik at friksjonen mellom kabel og rør blir minimal.

 

Trenger du bare 20m er det enkleste å kjøpe en ferdig kabel å klippe endene. Evt. så selger clas olsen, bilteme og de fleste "elektrikker butikker" slik kabel.

 

Vil anbefale deg å trekke en kabel til vært rom, da dette er den beste løsningen. Evt. kan du "splitte" kabelen frem til det første rommet som nevnt tidligere i tråden. Gjort riktig skal det ikke ha så veldig stor innvirkning på signalet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...