fredstian Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Vurderer å skaffe meg et "superzoom" kamera som man kaller de, altså et kompakt kamera med ca 10x optisk zoom. Har bl.a. tittet på Fujifilm FinePix S5600 bl.a. men hvordan fungerer det å zoome med disse, er det fremdeles knapper man trykker på eller vrir man på linsa som med speilrefleks? Hadde jo vært kjekt med "vribar" zoom i stedet for knapper som på vanlige digital kameraer, vet dere om noen som har dette? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Vurderer å skaffe meg et "superzoom" kamera som man kaller de, altså et kompakt kamera med ca 10x optisk zoom.Har bl.a. tittet på Fujifilm FinePix S5600 bl.a. men hvordan fungerer det å zoome med disse, er det fremdeles knapper man trykker på eller vrir man på linsa som med speilrefleks? Hadde jo vært kjekt med "vribar" zoom i stedet for knapper som på vanlige digital kameraer, vet dere om noen som har dette? Fujifilmen du nevner har ikke dette, men S6500fd og S9600 har det. Ellers har Panasonic FZ50 og Leica V-Lux 1 (nesten samme kamera, men Leicaen har litt større bundle med kameraet, og sies å ha litt bedre signalbehandling i kameraet) også dette. Jeg ville valgt Panasonic eller Leica, men trenger du de ekstra mm med vidvinkel som Fujifilm tilbyr er det heller ikke noe dårlig valg. S9600 har litt flere megapixels og blitzsko som største forskjeller fra S6500fd, også har "selvfølgelig" S6500fd face detection (autofokus-modus som finner ansikter i bildet, derav fd i modellbetegnelsen) da. Panasonic/Leica her mer lyssterk optikk (på tele), samt bildestabilisator som langt på vei kompenserer for litt dårligere høy-ISO-egenskaper. Blitzskoen alene synes jeg er verdt 300 kr i prisforskjell mellom S9600 og S6500fd, i tillegg til at kameraet ellers er "mer profesjonelt". Disse får du fra rundt 3500, litt over eller under alt etter hvilken modell du velger. Panasonic FZ50 er litt dyrere, koster ca 4500 kr, mens Leicaen er betraktelig dyrere, bl.a. pga medfølgende Photoshop Elements-lisens, men også i stor grad pga. merkenavnet. Tror den ligger rundt 6500-7000 kr nå. Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Vurderer å skaffe meg et "superzoom" kamera som man kaller de, altså et kompakt kamera med ca 10x optisk zoom.Har bl.a. tittet på Fujifilm FinePix S5600 bl.a. men hvordan fungerer det å zoome med disse, er det fremdeles knapper man trykker på eller vrir man på linsa som med speilrefleks? Hadde jo vært kjekt med "vribar" zoom i stedet for knapper som på vanlige digital kameraer, vet dere om noen som har dette? Fujifilmen du nevner har ikke dette, men S6500fd og S9600 har det. Ellers har Panasonic FZ50 og Leica V-Lux 1 (nesten samme kamera, men Leicaen har litt større bundle med kameraet, og sies å ha litt bedre signalbehandling i kameraet) også dette. Jeg ville valgt Panasonic eller Leica, men trenger du de ekstra mm med vidvinkel som Fujifilm tilbyr er det heller ikke noe dårlig valg. S9600 har litt flere megapixels og blitzsko som største forskjeller fra S6500fd, også har "selvfølgelig" S6500fd face detection (autofokus-modus som finner ansikter i bildet, derav fd i modellbetegnelsen) da. Panasonic/Leica her mer lyssterk optikk (på tele), samt bildestabilisator som langt på vei kompenserer for litt dårligere høy-ISO-egenskaper. Blitzskoen alene synes jeg er verdt 300 kr i prisforskjell mellom S9600 og S6500fd, i tillegg til at kameraet ellers er "mer profesjonelt". Disse får du fra rundt 3500, litt over eller under alt etter hvilken modell du velger. Panasonic FZ50 er litt dyrere, koster ca 4500 kr, mens Leicaen er betraktelig dyrere, bl.a. pga medfølgende Photoshop Elements-lisens, men også i stor grad pga. merkenavnet. Tror den ligger rundt 6500-7000 kr nå. 7696225[/snapback] Takk for et utrolig utfyllende og bra svar! Eneste negative å si om svaret var vel det at jeg fikk et vanskeligere valg! Men hvis man tar prisen i betraktning, med tanke på at Fujifilm FinePix S5600 koster ca 1000kr mindre enn det billigste du kom med, hvor mye bedre er f.eks. S6500fd eller S9600 enn S5600 med tanke på funksjoner,spesifikasjoner og bilde resultater generelt? For noe av planen min var egentlig å skaffe meg et billig ekstra kamera med mer zoom, for nå har jeg et Canon Powershot A610. Altså ikke no voldsomme greier, men det holder til mitt bruk enda hvertfall, bortsett fra det at jeg ser rett som det er at jeg kunne tenkt meg mer zoom. I butikken så jeg tilfeldigvis S5600 og begynte da å tenke litt på muligheten for å ha et kamera til, siden det var såpass billig. For jeg har ikke no voldsomme planer om å bytte ut Canon'en jeg har, for jeg liker det at det er litt størrelse på det med fremdeles er "bærbart", altså at man ikke må ha en sekk på ryggen for å dra det med seg, men kan få det i en litt større lomme! Dessuten synes jeg det tar ganske greie bilder. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Men hvis man tar prisen i betraktning, med tanke på at Fujifilm FinePix S5600 koster ca 1000kr mindre enn det billigste du kom med, hvor mye bedre er f.eks. S6500fd eller S9600 enn S5600 med tanke på funksjoner,spesifikasjoner og bilde resultater generelt? Jeg ville ikke valgt en semikompakt uten zoom/fokus-ring, ganske enkelt. Da ville jeg heller valgt en vanlig kompakt, Canon Ixus 850IS elns (tilfeldig valgt). Ellers har S5600 mye dårligere vidvinkel, og et mer lyssvakt objektiv. Jeg vil ikke fraråde deg å kjøpe det, men det er andre konkurrenter jeg også ville kikket grundig på, for å si det sånn. Den er billig, men begynner å bli nokså aldrende... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå