Babelfisken Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Hva ville du ha sagt dersom du fikk en regning på ca 1000 kr etter en times surfing over en av Telenor Onlines trådløse soner? Man kobler seg raskt opp med eget brukernavn og passord og vips er man på nett. kjekt og greit. Noen faktorer som gjør dette til en katastrofe: - Linja er rask - Man har ingen løpende oversikt over trafikk eller kostnadder - Man betaler for trafikken, dvs. pr. MB Hva ville du tro prisen ble for en times surfing? Ikke bli overrasket om regningen kommer på over 1000 kr. Det er normalt sett ikke surfing som forårsaker slike overraskelser men alt av automatiske oppdateringer du måtte ha påslått på maskinen. Online sine kunder må betale for å bruke telenors egne trådløse soner. Man betaler pr. MB i følgenede prisstruktur: 0 - 20MB: 10kr/MB 20 - 50MB: 8kr/MB Over 50MB: 4kr/MB Dette i kontrast til hva de kunder på hotellene med onlines trådløse soner her der man har en tidsbegrenset pålogging ved hjelp av midlertidige brukernavn på skrapekort. Disse kortene betaler man i verste fall en hundrelapp eller to for men som regel får man dem gratis, enten fordi de viser service eller fordi man er fordels-medlem hos kjeden. Ved beregning av prisen for storforbruk bruker telenor selvsagt de høyere prisene for lav trafikkk først. Dvs for de første 20 MB koster det 200kr uansett totalmengde. Det er vel lite overraskende at Telenor til de grader forsøker å flå sine egne kunder mens tilfeldige brukere slipper unna langt billigere. Men det er ganske groteske priser man betaler dersom man er så uheldig å ha en god trådløs link. Hvor mye klarer en slik en i reel trafikk, 5Mbit, 10Mbit? Med 10 Mbit koster det fort 2-300kr i minuttet dersom windows setter i gang nedlasting på eget initiativ mens du surfer på nettet. En fornuftig pris på noe mange erfarer er gratis i de fleste andre sammenhenger. He he. som en liten kuriositet. Ser ut som Telenor har varemerke-registrert begrepet Trådløs Sone . Merkelig at de ikke også har varemerket ord som Internet, Telefon, Monopol, Makt Missbruk osv :-) Endret 11. januar 2007 av Babelfisken Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/696730-telenors-tr%C3%A5dl%C3%B8s-sone-nok-en-hater-telenor-tr%C3%A5d/
phnx85 Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Uten at jeg er helt sikkert så trodde jeg fast pris som de har ved surfing på mobil (maks 50,- pr dag på privat abbonement) gjalt Trådløs Sone også. Tjenesten Fastpris Data fra Telenor gir hvertfall gratis surfing med Trådløs Sone. Har du privat eller bedrifts abbonement hos Telenor? Men dette er vell uansett feilpost, burde heller vært postet under Operatører og tjenester Endret 11. januar 2007 av phoen|x Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/696730-telenors-tr%C3%A5dl%C3%B8s-sone-nok-en-hater-telenor-tr%C3%A5d/#findComment-7696233
Babelfisken Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Uten at jeg er helt sikkert så trodde jeg fast pris som de har ved surfing på mobil (maks 50,- pr dag på privat abbonement) gjalt Trådløs Sone også. Tjenesten Fastpris Data fra Telenor gir hvertfall gratis surfing med Trådløs Sone. Har du privat eller bedrifts abbonement hos Telenor? Men dette er vell uansett feilpost, burde heller vært postet under Operatører og tjenester 7696233[/snapback] Jeg er ikke Telenor kunde og har ingen planer om å bli det dersom det kan ungås. Kjæresten er derimot "ufrivillig" Online kunde som privatperson og surfet litt på Dagbladet og VG en times tid før jul. Regning: kr 740,- :-( Det på tross av at automatisk oppdateringer skulle være slått av. Ser tråden er flytter fra nettverk men den hører vel neppe under mobil og Pda heller da trådløs sone er noe som (i dette tilfelle) er relatert til PC - Internet - ISP. Om det er naturlig å legge den under programvare vet jeg ikke men det er greit for meg. Det er kanskje behov for et eget forum for Internet og ISP -relaterte problemer? Endret 11. januar 2007 av Babelfisken Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/696730-telenors-tr%C3%A5dl%C3%B8s-sone-nok-en-hater-telenor-tr%C3%A5d/#findComment-7696526
phnx85 Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Ser tråden er flytter fra nettverk men den hører vel neppe under mobil og Pda heller da trådløs sone er noe som (i dette tilfelle) er relatert til PC - Internet - ISP. Om det er naturlig å legge den under programvare vet jeg ikke men det er greit for meg. Det er kanskje behov for et eget forum for Internet og ISP -relaterte problemer? 7696526[/snapback] Trådløs Sone (WLAN) er en tjeneste som er levert av Telenor Mobil, derfor mener jeg den hører under Operatører og tjenester, men Nett-tjenester passer nok det også. Men nok OT. Jeg er ikke Telenor kunde og har ingen planer om å bli det dersom det kan ungås.Kjæresten er derimot "ufrivillig" Online kunde som privatperson og surfet litt på Dagbladet og VG en times tid før jul. Regning: kr 740,- :-( Det på tross av at automatisk oppdateringer skulle være slått av. 7696526[/snapback] Hvis du tar en titt på priser for Trådløs sone så ser du at det står "Makspris per døgn er kr 150,- inkl. mva." Det er også mulig å kjøpe tidsbegrenset tilgang på 15 og 30 minutt via SMS. Så jeg synes det er rart at du kunne få regning på både 740,- og 1000,- Det står ingen ting om priser hvis du ikke har Telenor abbonement, og jeg har Fastpris Data så har liksom ikke tatt meg tid til å lese alt som står der når jeg logge på en trådløs sone. Men det kan godt tenkes at Telenor ikke har noe makspris når det gjelder abbonement som ikke er hos Telenor. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/696730-telenors-tr%C3%A5dl%C3%B8s-sone-nok-en-hater-telenor-tr%C3%A5d/#findComment-7696886
Babelfisken Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Jeg er ikke Telenor kunde og har ingen planer om å bli det dersom det kan ungås.Kjæresten er derimot "ufrivillig" Online kunde som privatperson og surfet litt på Dagbladet og VG en times tid før jul. Regning: kr 740,- :-( Det på tross av at automatisk oppdateringer skulle være slått av. 7696526[/snapback] Hvis du tar en titt på priser for Trådløs sone så ser du at det står "Makspris per døgn er kr 150,- inkl. mva." Det er også mulig å kjøpe tidsbegrenset tilgang på 15 og 30 minutt via SMS. Så jeg synes det er rart at du kunne få regning på både 740,- og 1000,- Det står ingen ting om priser hvis du ikke har Telenor abbonement, og jeg har Fastpris Data så har liksom ikke tatt meg tid til å lese alt som står der når jeg logge på en trådløs sone. Men det kan godt tenkes at Telenor ikke har noe makspris når det gjelder abbonement som ikke er hos Telenor. 7696886[/snapback] Prisene står her od det står ingen ting om makspris pr døgn men makspris pr måned (ca 1200) Dette er da prisene for Trådløs Sone "levert" av Online, altså som ADSL kunde. Er man ikke kunde må man altså bruke skrapekort eller SMS, som atså i mange tilfeller blir utrolig mye billigere enn å være kunde hos Telenor. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/696730-telenors-tr%C3%A5dl%C3%B8s-sone-nok-en-hater-telenor-tr%C3%A5d/#findComment-7697614
phnx85 Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Prisene står her od det står ingen ting om makspris pr døgn men makspris pr måned (ca 1200)Dette er da prisene for Trådløs Sone "levert" av Online, altså som ADSL kunde. Er man ikke kunde må man altså bruke skrapekort eller SMS, som atså i mange tilfeller blir utrolig mye billigere enn å være kunde hos Telenor. 7697614[/snapback] I stand corrected Trodde det kun var Telenor Mobil som leverte tjenesten Trådløs Sone. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/696730-telenors-tr%C3%A5dl%C3%B8s-sone-nok-en-hater-telenor-tr%C3%A5d/#findComment-7697667
Babelfisken Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Prisene står her od det står ingen ting om makspris pr døgn men makspris pr måned (ca 1200)Dette er da prisene for Trådløs Sone "levert" av Online, altså som ADSL kunde. Er man ikke kunde må man altså bruke skrapekort eller SMS, som atså i mange tilfeller blir utrolig mye billigere enn å være kunde hos Telenor. 7697614[/snapback] I stand corrected Trodde det kun var Telenor Mobil som leverte tjenesten Trådløs Sone. 7697667[/snapback] He he, ikkno problem, du skal dessuten ha takk for referansen til Mobil sin prisliste. Det gjør det lettere å krangle seg til en 600 kr. reduksjon i prisen, altså 150 pr. dag. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/696730-telenors-tr%C3%A5dl%C3%B8s-sone-nok-en-hater-telenor-tr%C3%A5d/#findComment-7698181
phnx85 Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 He he, ikkno problem, du skal dessuten ha takk for referansen til Mobil sin prisliste. Det gjør det lettere å krangle seg til en 600 kr. reduksjon i prisen, altså 150 pr. dag. 7698181[/snapback] Telenor kan være litt dårlig med å opplyser priser til tider. For en tid tilbake hjalp jeg en kunde som satt i Thailand med å sette opp EDGE/GPRS på sin smartmobil. Det han ikke viste var at det koste rundt 100,- pr MB i Thailand med Telenor sin roaming avtale. Så sparte han nok et par hundrelapper ved å opplyse om dette. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/696730-telenors-tr%C3%A5dl%C3%B8s-sone-nok-en-hater-telenor-tr%C3%A5d/#findComment-7698358
Babelfisken Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 He he, ikkno problem, du skal dessuten ha takk for referansen til Mobil sin prisliste. Det gjør det lettere å krangle seg til en 600 kr. reduksjon i prisen, altså 150 pr. dag. 7698181[/snapback] Telenor kan være litt dårlig med å opplyser priser til tider. For en tid tilbake hjalp jeg en kunde som satt i Thailand med å sette opp EDGE/GPRS på sin smartmobil. Det han ikke viste var at det koste rundt 100,- pr MB i Thailand med Telenor sin roaming avtale. Så sparte han nok et par hundrelapper ved å opplyse om dette. 7698358[/snapback] Særlig på mobil vil det enda en tid være vanskelig å orientere seg på priser. EU gjør IMO et redelig forsøk på å rydde opp i roaming priser internt mellom EU landene. Telenor og andre er selvsagt imot, men de har flådd hverandres kunder alt for lenge til at de står igjen med noen som helst troverdighet. Vi bor i et kapitalistisk land og det er greit å tjene på de tjenester man leverer men roaming og ovennevnte Trådløs Sone priser er hinsides en hver fortjeneste margin særlig når de er så bortgjemmte som de faktsik er. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/696730-telenors-tr%C3%A5dl%C3%B8s-sone-nok-en-hater-telenor-tr%C3%A5d/#findComment-7700491
ranvik Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 jeg må bare si at jeg elsker alle hotspot telenor har... hvorfor gidder dere logge foresten ? litt planlegging før du skal ut på tur er alt som skal til , proxy på dns porten og vips på net ute og logge inn. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/696730-telenors-tr%C3%A5dl%C3%B8s-sone-nok-en-hater-telenor-tr%C3%A5d/#findComment-7723278
phnx85 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 jeg må bare si at jeg elsker alle hotspot telenor har... hvorfor gidder dere logge foresten ? litt planlegging før du skal ut på tur er alt som skal til , proxy på dns porten og vips på net ute og logge inn. 7723278[/snapback] Nå har jeg Telenor Fastpris Data, så koster meg ikke noe å surfe på Trådløs sone. Men lyst å utdype litt angående den løsningen din? Alltid spennende å lære nye ting Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/696730-telenors-tr%C3%A5dl%C3%B8s-sone-nok-en-hater-telenor-tr%C3%A5d/#findComment-7724245
ranvik Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 helle hotspot systemet er basert på ALLE web sider på port 80 går mellom hotspot(aka telenor siden) men dem har dns port helt åpent. i praksis vil det si: 1. sett fast DNS server på din pc til 195.159.0.100 , og 195.159.0.200 ( dem 2 funker fra alle isp ikke noe sperre) 2. for og teste om trixset funker, dra frem cmd. 3. skriv: ping eks: sol.no C:\ping sol.no Pinger sol.no [80.69.226.133] med 32 byte data: 4. får du opp det er dns porten åpent, du trenger ikke svar fra web server, men husk. får du samme ip som gateway'en din er det sperret. 5.last ned CCproxy litt program for windass(google så finner du det) faktisk gratis. 6. installer og gå på settings, endre proxy port til 53 og endre så du tillater folk fra inet til og bruke den. 7. installer dns2go eller noe annet så du veit ip'en til pc'en din. 8. gå i ie/firefox , ie: settings -> tilkoblinger->lan setings->proxy. på den neders skriv inn din dns2go eller ip. så skriv port 53. trykk oky og du er rett på net. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/696730-telenors-tr%C3%A5dl%C3%B8s-sone-nok-en-hater-telenor-tr%C3%A5d/#findComment-7761404
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå