Gå til innhold

CPU KRYSTALL

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-11-27 15:37, skrev LasseAndreK:

Hva er det du har studert i årevis da? Som går mye på selve innmaten i div. datakomponenter.

Materialteknologi (tidligere kalt Metallurgi) på NTNU.

Jeg har ikke studert "innmaten i komponenter" men mer "metall-produksjon" generellt. Datainterressen har jo gjort at jeg har fulgt godt med i timene når det nevnes ren-silisium. Har også hatt mye kjemi-, fysikk-, og elektro-fag. Før NTNU gikk jeg elektro og automasjonsteknikk på vidregående og et år på ingeniørhøyskole. Nå håper jeg å bli ferdig siv.ing snart og jobber litt på si for et fransk mangan-firma (forsker og kaffe-ansvarlig..) Så påtar jeg meg noen oppdrag av og til med data-support, elektronikk-reperasjoner osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som den pragmatiker jeg er(før midnatt :smile: ), så skal jeg innrømme at det ser ut som at kjernen har en fullverdig krystallinsk struktur.. Men magefølelsen sier meg likevel at selv om den blir kuttet ut av en kunstig "krystall" blokk, blir det feil å si at en CPU-kjerne = en krystall.. Selv etter å ha sett igjennom linkene dine simen1 :smile:

btw;

Det at sprekke i kjernen ikke dekkes av garanti, høres tynt ut. Selv om det i 99% av tilfellene er brukeren sin egen skyld, kan man ikke bare anta at et produkt som var feilfritt ut fra fabrikken i Malaysia, nødvendigvis er det når det ankommer Norge. Siden mange her sier at kjernen er en krystall, vet jeg at krystall faktisk kan sprekke av helt spesielle lydfrekvenser. Det er heller ikke ukjent at krystallvaser etc sprekker mens de står i skapet, dvs det samme kan skje f.eks under transport med en CPU... dersom krystall ligningen er riktig. Jeg vil tippe at selv om garantien ikke dekker dette, vil man ha "rettigheter" igjennom kjøpsloven.

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-11-27 16:22 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-27 16:14, skrev kindings:

Som den pragmatiker jeg er(før midnatt :smile: ), så skal jeg innrømme at det ser ut som at kjernen har en fullverdig krystallinsk struktur.. Men magefølelsen sier meg likevel at selv om den blir kuttet ut av en kunstig "krystall" blokk, blir det feil å si at en CPU-kjerne = en krystall.. Selv etter å ha sett igjennom linkene dine simen1 :smile:

Åhhh. Jeg tror jeg gir opp. Hvis du ikke tror på en materialteknolog med hauger av forklarende linker så vet jeg ikke hva.

Kan bare anbefale deg å ta med CPU'en til din lokale tunneling elektronmikroskop (TEM) -leverandør :lol: og spørre om å få kikke på CPU'en der. Du vil se at på substratet (grunnmaterialet under selve transistorene og delvis banene og trasnistorene selv) så vil atomene sitte i et helt bestemt mønster over hele CPU'en. (såkalt diamant-struktur)

Har selv tittet på Si i el-mikroskop ved flere anledninger, så jeg føler meg ganske overbevist selv om at jeg ikke driver med vranglære. Det er kjedelig med så ensformig mønster, mye kulere å kikke i SEM-el.mikroskop på fluer, 486'er osv.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-27 16:01, skrev Simen1:

Quote:

Den 2002-11-27 15:37, skrev LasseAndreK:

Hva er det du har studert i årevis da? Som går mye på selve innmaten i div. datakomponenter.

Materialteknologi (tidligere kalt Metallurgi) på NTNU.

Jeg har ikke studert "innmaten i komponenter" men mer "metall-produksjon" generellt. Datainterressen har jo gjort at jeg har fulgt godt med i timene når det nevnes ren-silisium. Har også hatt mye kjemi-, fysikk-, og elektro-fag. Før NTNU gikk jeg elektro og automasjonsteknikk på vidregående og et år på ingeniørhøyskole. Nå håper jeg å bli ferdig siv.ing snart og jobber litt på si for et fransk mangan-firma (forsker og kaffe-ansvarlig..) Så påtar jeg meg noen oppdrag av og til med data-support, elektronikk-reperasjoner osv.

Ok :smile: Håper selv å begynne på NTNU om ikke så alt forlenge, men innen en annen studierettning.

Bare et nyskjerring spm. Hva hadde du i snitt fra VGS?

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-11-27 21:16, skrev LasseAndreK:

Ok :smile: Håper selv å begynne på NTNU om ikke så alt forlenge, men innen en annen studierettning.

Bare et nyskjerring spm. Hva hadde du i snitt fra VGS?

Husker ikke nøyaktig, men tror det var ca 4,6. (bokmål og nynorsk trakk _mye_ ned :grin: )Derfor jeg ikke kom inn på 1.valget kybernetikk og måtte ta til takke med dette. Men snittet for å komme inn på de forskjellige linjene varierer stort fra år til år, så mitt snitt er ikke representativt for noe nå. Sjekk http://www.ntnu.no . Jeg tror fjorårets snitt for å komme inn på hver linje er publisert der en plass.
Lenke til kommentar

Du vil alltid bli den lærde, ikke sant? :wink:

Smisker du med meg eller? :grin: Nei da, takker for dine vennlige ord.

Får ønske deg lykke til på arbeidsfronten da!

Mvh,

LasseAndreK

Old menn declears war, young men fight them - Herbert C. Hoover

[ Denne Melding var redigert av: LasseAndreK på 2002-11-27 22:02 ]

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-11-27 22:01, skrev LasseAndreK:

Du vil alltid bli den lærde, ikke sant? :wink:

Ja, man får vel aldri nok..
Quote:

Smisker du med meg eller?
:grin:
Nei da, takker for dine vennlige ord.

Hehe :grin: Du heter da Lasse og ikke Linda... (Ps. Det er en god del søte jenter her. Særlig noen av de på 1. og 2. året)
Quote:

Får ønske deg lykke til på arbeidsfronten da!

Takk takk.. (smisking her også ser jeg.. hehe)
Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-11-27 22:22, skrev venomzorg:

de mener nok coren. den lille firkanten oppå.

Beklager hvis jeg har vært så uklar at dette ikke kom frem tidligere. Det er seff kjernen jeg har snakket om hele tiden. Det coren ligger på er laget av keram og er slett ikke noen krystall. (faktisk nærmere amorft, altså nesten helt uten regulær atom-struktur)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...