hasog Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Jeg lurer på hva cpu krystall er for noe har nemlig kjøpt hovedkort og cpu fra PS data og det har vært feil på de 2 ganger der nektet de at jeg kunne heve kjøpet. sendte ny mail til de at då var det ok, så fikk jeg beskjed at jeg måtte ha returnr sendte ny mail, fikk da svar at det ikke var garanti på cpu. og svaret jeg fikk siste gang var:Cpu er ikke testet grunnet at det er funnet skader på cpu krystallen. Om den virker vet jeg ikke. Det skrev PS Data Jeg har snakket med IT folk, de skjønner ikkke hva PS Data folk mener her. [ Denne Melding var redigert av: hasog på 2002-11-26 22:49 ] Lenke til kommentar
kindings Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Det er mulig at det er kjernen de mener.. Den består vel stort sett av silisium, men å kalle det en krystall er vel å gå litt langt. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 FSB kristallen, eller altså frekvens kristallen? Masse som er krystall ja :wink:. Lenke til kommentar
westwon Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Det er en krystall på hovedkort mener jeg. Denne bestemmer hvilken frekvens de forskjellige bussene skal gå på. Hvis det er noe galt med krystallen vil det ha mye å si på stabiliteten på systemet. De forskjellige bussene vil operere på feil hastighet, det samme vil dermed minnet og prosessoren også gjøre. Tenk på den som dirigenten i et orkester som holder takten. Uten dirigenten blir det jo ikke noe særlig fin musikk. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 17:49, skrev westwon:Tenk på den som dirigenten i et orkester som holder takten. Uten dirigenten blir det jo ikke noe særlig fin musikk. Derfor vi fant opp playback :wink: Lenke til kommentar
Simen Løkken Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Det er firkanten på midten av CPU som kommer i kontakt med kjøleribba. Du har antagelig vært litt hardhent ved montering av kjøling! Det skal ingenting til! Fysisk skade på kjernen dekkes ikke av garantien da den er egenskyldt fra kunden sin side. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Silisiumen i CPU'er er faktisk krystallinsk. Dvs. at atomene sitter i et helt regelmessig mønster. Hvis du har sett en solcelle opp mot lyset så ser du at det blinker i forskjellige fargede flekker. Hver flekk utgjør en silisium-krystall. CPU'er er laget fra en wafer som igjen er kuttet av en lang bolt. Hele denne bolten er en eneste stor silisium-krystall. CPU-silisium er forresten laget av ekstremt rent silisium. Dvs. mindre enn 0,0001 gram urenheter per tonn. Til sammenligning har solcelle-silisium ca 0,1-1 gram urenheter per tonn. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 00:00, skrev pelokken:Det er firkanten på midten av CPU som kommer i kontakt med kjøleribba. Du har antagelig vært litt hardhent ved montering av kjøling! Det skal ingenting til! Fysisk skade på kjernen dekkes ikke av garantien da den er egenskyldt fra kunden sin side. Dvs at det _aldri_ skjer at en kjerne er skadet før den havner i kundens hender? Evnt det er en svakhet i selve kjernen som gjør at den sprekker? Konklusjonen der høres litt for enkel ut. Dessuten kan man ikke kalle noe krystall fordi om det består av silisium. En krystall er silisium med en helt spesiell molekyl-struktur. Det ville vært det samme som om jeg solgte deg en diamant og sendte deg kullstøv, fordi det også var 100% karbon :smile: Lenke til kommentar
Pango Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Silisiumet i CPUer er krystaller?? Hva ****? Silisiumet dopes jo for å bli halvledende, hvordan kan det være krystaller etter det er dopet? Greit nok at det kanskje er krystaller FØR det dopes, men ikke når CPUen er ferdiglaget? Eller misforstår jeg noe? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 CPU kjerner består meg bekjent ikke av rent silisium lengre, men også av germanium. Dvs å kalle bolten for en krystall er å gå langt, men den det kan godt være at at strukturen er krystallinsk.. dog er ikke det det samme som en krystall. Det er en stund siden jeg hadde geologi nå, så kunnskapene skranter muligens, men en CPU kjerne er ikke mer en krystall enn en håndfull sand fra stranda. Men finner noen en troverdig link(hw.no eller slashdot funker ikke her :smile: ) der man _viser_ at en CPU kjerne er en krystall(tekst + figurer), så skal jeg gi meg. Norge har vel en stor del av silisium markedet fra relativt store kvartsforekomster i Nordland(tror det var Nordland hvert fall). Jeg tror kvartsen som brukes her er noe av de reneste forekomstene i verden og gjør det meget "enkelt" å raffinere "støvet" som brukes til å lage boltene av. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 CPU'en er faktisk EN krystall ja. Det er kun det øverste sjiktet (ca 1-2 mikrometer) som dopes, etses, bestråles, pådampes nye lag med kobber som igjen etses etter eksponering i UV-lys osv. Det du ser på solceller kalles multikrystall (eller polykrystallinsk) Alle vanlige metaller og halvmetaller er polykrystallinske, men krystallene er som regel bittesmå og kun synlig i mikroskop med polarisert lys. (Typisk størrelse på krystallene i stål og aluminium i vanlige legeringer er 0,001-0,1 millimeter. Vann blir jo også polykrystallinsk. Det ser du særlig om rent vann størkner sakte. Se på vannpytter osv. Noen ganger er krystallene over en centimeter store. Lenke til kommentar
Jan-Banan Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Norge har vel en stor del av silisium markedet fra relativt store kvartsforekomster i Nordland(tror det var Nordland hvert fall). Jeg tror kvartsen som brukes her er noe av de reneste forekomstene i verden og gjør det meget "enkelt" å raffinere "støvet" som brukes til å lage boltene av. Nærmere bestemt i finnmark, kvartsbruddet ligger i Austertana i nærheten av utløpet til tanaelven. http://www.tanasiden.com/steder/austertana/sprenging.htm Bilder av sprengning i bruddet hvor silisiumet i din cpu kanskje kommer fra :smile: Lenke til kommentar
Simen Løkken Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 00:25, skrev kindings: Quote: Den 2002-11-27 00:00, skrev pelokken: Det er firkanten på midten av CPU som kommer i kontakt med kjøleribba. Du har antagelig vært litt hardhent ved montering av kjøling! Det skal ingenting til! Fysisk skade på kjernen dekkes ikke av garantien da den er egenskyldt fra kunden sin side. Dvs at det _aldri_ skjer at en kjerne er skadet før den havner i kundens hender? Evnt det er en svakhet i selve kjernen som gjør at den sprekker? Konklusjonen der høres litt for enkel ut. Om det kan skje at den er skadet før den kommer i kundens hender vet jeg ingenting om. Men ville alikevel anta at CPU'ene sjekkes for fysiske feil før de går ut til kundene. Eller hva? Og det er ikke snakk om at den skal gjøre noe så dramatisk som å sprekke! Er nok med et like hakk i et hjørne eller lignende. Og som du så skrev jeg at det -antageligvis- var det som hadde skjedd. Og det mener jeg fremdeles. "Konklusjonen" min var slettes ikke for enkel.. Uansett så dekkes det i hvertfall ikke av garantien! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 00:47, skrev kindings:... Men finner noen en troverdig link(hw.no eller slashdot funker ikke her :smile: ) der man _viser_ at en CPU kjerne er en krystall(tekst + figurer), så skal jeg gi meg... Production process of single crystal silicon Single-crystal silicon: Building block for semiconductors How Solar Cells Work (se side 3): How EUV Chipmaking Works: How Semiconductors Work: How Microprocessors Work Introduction to Semiconductor Technology: Ellers så stemmer det at norge har gode forekomster av kvarts. (som er råmaterialet til Si) Dette lages silisium av (kun opp til ca 99,999% i norge av Elkem) Dette sendes til asia for vidreforedling til bla. CPU'er og mye annet. To bedrifter i nordland, Scanwafer og en til som jeg ikke husker navnet på i farten men som jeg søkte om jobb på i fjor som begge ligger i glomfjord i nordland kjøper opp reste-Si fra chip-produksjonen, blander det med dårligere silisium og selger det som solcelle-wafere. Disse blir montert av andre firmaer til ferdige solceller. Chip'er er faktisk en-krystall (ikke sammensatt av flere) så sammenligningen med karbonstøv og sand er helt feil. De er faktisk like mye krystall som en diamant. Om ikke mer da diamanter inneholder mye mer urenheter enn ren-silisium. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Kan jo også nevne at jeg har en del kollegaer som jobber med utvikling av silisium-produksjon og at jeg sikter meg inn på å bytte jobb over til noe sånt etter hvert. Har til og med noen solcelle wafere og andre silisium-biter liggende på kontoret. Skulle gjerne scannet noen biter og vist dere om dere vil, men det får jeg ta i mårra. Lenke til kommentar
En Tiger Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Får jeg lov til å kalle deg nerd, Simen1? Eller Silisium-fanatikier? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 01:53, skrev En Tiger:Får jeg lov til å kalle deg nerd, Simen1? Eller Silisium-fanatikier? Fordi han vet mye mer enn deg ? Fint det finnes folk med peiling.. disse dem når de prøver å hjelpe sier jo bare litt om disserene Stå på Simen1! :-) Lenke til kommentar
En Tiger Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Ja han vet _MYE_ mer enn meg innenfor det temaet ihvertfall, og det er helt topp med slike folk som deler kunnskapene sine med andre. Slikt liker vi :smile: PS: Nerd fra mitt hode regnes ikke som noe negativt:P Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 01:53, skrev En Tiger:Får jeg lov til å kalle deg nerd, Simen1? Eller Silisium-fanatikier? Tja, nå ligger jo silisium godt innenfor det jeg har studert i årevis da, så det er kanskje ikke så rart jeg vet en del om det. Får se om det blir silisium-jobb på meg etter hvert eller om jeg fortsetter med mangan eller gå over til noe annet. Nerd? ok, om du ser på det som positivt så.. versågod. Fanatiker.. nei! Jeg har da et liv utenom jobben også. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Hva er det du har studert i årevis da? Som går mye på selve innmaten i div. datakomponenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå