Gå til innhold

Panasonic GS180 vs. Sony HC94

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nytt videokamera, og hadde i grunnen sett meg ut Panasonic NV-GS180. Virker som et bra kamera til en forholdsvis rimelig penge (selv om det ser ut til å være på vei ut). Imidlertid har jeg to hauger med taper liggende fra to tidligere generasjoner med videkoamera: en haug med 8mm video, og en haug med DV-taper. Så kom jeg til å tenke på at hvis jeg kjøper et miniDV-kamera med analog inngang kan jeg kanskje spille innholdet på de gamle tapene over til miniDV bare ved å koble kameraene sammen? Kan selvsagt ta dette via PC også, men de erfaringer jeg har gjort meg på dette området har ikke vært så lovende: enorme filer, tidkrevende konverteringsjobber og overføringer som ikke virker som de skal. Hvis det er mulig å gjennomføre dette på måten jeg skisserte først ser jeg for meg at dette er det enkleste. Noen som har erfaring med dette? Er det så enkelt som å koble sammen kameraene, trykke Play på det ene og sette det andre på Record?

På den annen side er det ikke så mange aktuelle kamera som har analog inngang. Canon MV-serien har vel noen, men disse ser ut til å ha et alvorlig problem med motorstøy, ut i fra de testene jeg har lest, og i Panasonic GS-serien finnes det ikke analog inngang. Det eneste aktuelle kameraet jeg har funnet så langt (ønsker ikke DVD eller HDD-kamera) er Sony DCR-HC94. Det eneste drawbacket jeg kan lese meg til ut i fra tester er dette med touch-screen'en, men jeg kommer vel uansett til stort sett å benytte innstillingen 'Auto'. Ellers får kameraet skryt for bildekvalitet både i dagslys og i mørke/dårlig lys, og lyden skal visstnok også være bra. Noen som har erfaringer med dette kameraet, og som evt. kan gi noen anbefalinger i forhold til GS180? Er bildekvaliteten på GS180 (som jo er 3xCDD) så mye bedre at jeg uansett burde går for det, eller er HC94 et fullgodt

alternativ?

EDIT:

Er vel egentlig HC96 jeg mener, ser det ut til etter å ha kikket litt nøyere etter :blush:

Endret av nippel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...