Gå til innhold

Test - Er 6 megapiksler nok!?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting; Med større data/tv skjermer følger mere Megapixler for å dekke størrelsen?

Har sett bilder med 5 megapixler på sånne Widescreen og de ble ikke helt bra lik på den lille dataskjermen. :roll:

7711133[/snapback]

De beste flatskjermene i dag (1080p) er 1080×1920 hvilket vil si ca 2MP, en 16:9 crt-TV vil i beste fall være 576×1024 altså knappe 0,6MP. Kvaliteten på fremviste bilder vil avhenge av skaleringsalgoritmen til TV'n. Jeg har en "rådyr" crt-TV som er utmerket til TV/DVD, men nærmest ubrukelig å vise 3,2 og 8,2MP bilder. Det blir faktisk best om jeg selv nedskalerer med PS E til 576×768 evt 576×864 (2:3).

Merk, jeg har snudd på tallene, jeg refererer til "TV-standard", horisontale linjer som første tall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på en ting; Med større data/tv skjermer følger mere Megapixler for å dekke størrelsen?

Har sett bilder med 5 megapixler på sånne Widescreen og de ble ikke helt bra lik på den lille dataskjermen. :roll:

7711133[/snapback]

En vanlig TV er, uansett størrelse, ikke egnet til å vise bilder da de uansett ikke har mer enn 0,4 megapixels oppløsning (standard TV oppløsning i Europa er 725x575 pixler).

HD-Klare flatskjerm-TV'er kan vise en del mer, men fortsatt er det ikke mange megapixlene vi snakker. Du må uansett ha utstyr som kan sende signalene til HD-TV'en i HDTV format.

Lenke til kommentar

7711133[/snapback]

??

Behovet for pixel følger ikke skjermstørrelse, men størrelsen av synsfeltet som er dekket.

BBC har kjørt tester av tv-skjermer og kom til at 1280x720 var nok ved 2.7 meters avstand og ca tommer.

Reduserer du avstanden dekke en større del av synsfelt og følgelig trenger du fl pixel. -for pc-skjermer er 1600x1200 vanlig siden vi sitter kloss inntil.

.k

Lenke til kommentar
De beste flatskjermene i dag (1080p) er 1080×1920 hvilket vil si ca 2MP,

7711264[/snapback]

Merk at i digitalkamera-lingo så er faktisk dette 6 megapixel siden canon & co snakker om antall fargepixler, ikke komplette pixler. Jeg synes jeg har sett at Sony har begynt å skryte av 6 megapixel på lcd-tvene sine?

Det finnes teknikker som utnytter rgb-pixlene til å gi litt mer luma-oppløsning, som ClearType.

Antialias-vrs-Cromapixel.png

1) A diagonal line on a 1-bit display. 2) Grayscale anti-aliasing. 3) Identical to 1, but on a color monitor. 4) Rendered with direct control of each color pixel. 5) Smaller version of 1-4. 6) 1 pixel lines without and with anti-aliasing.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...