Gå til innhold

diskettstasjonen virker ikke!

LuciFear

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte diskettstasjon nylig, men den vil ikke fungere. Den lyser konstant, uten at jeg riktig forstår hvorfor. Windows finner den, men når jeg prøver å lese en diskett, så bare står den og jobber i det uendelige, uten å kunne lese disketten. Noen som forstår hva som er feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis lyset i diskettstasjonen lyser hele tiden så er jeg 90% sikker på at kabelen står feil vei.

Hvis det er en plastsak på kabelen som hindrer deg i å snu den, så kutt av denne plastsaken. Har selv erfart at noen kabler ikke stemmer overens med floppyen, og at litt kutting må til.

DrErling

Lenke til kommentar

Du har vel ikke tilfeldig vis en Nec-stasjon, disse har en liten "perforering" i prinplata der hvor du kobler på kabelen. Denne må du knekke av for å få sporet som gjør at kabelen kan settes riktig vei.

[ Denne Melding var redigert av: que på 2002-11-26 19:49 ]

Lenke til kommentar

Først bør du sjekke att diskettstasjonene er konfigurert riktig i BIOS. Sett både A og B til rette formatet. (Bare sånn for sikkerhets skyld).

Det er normalt to koblinger på kabelen som passer til diskettstasjonen, disse skal passe "begge veier", hvis ikke så gjør tilpassninger slik at det går.

Normalt skal du bruke den koblinga som er ytterst på kabelen med evt merking opp til høyre. Hvis ikke det virker:

Sørg for å ha flere disketter som du vet virker til testinga. Finn alle mulige måter å koble kabelen på, (2x2=4?), skriv gjerne opp på en lapp, gå så systematisk gjennom disse.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...