NgZ Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Hei, Jeg har søkt igjennom og lest det meste som står forskjellige steder om portforwarding her nå, men jeg greier fortsatt ikke å få det til skikkelig. Jeg er koblet opp slik: ADSL-linje -> SpeedTouch 5x6 versjon 6.1.0.5 -> Netgear WGR614 v6 >trådløs tilkobling til min pc. Jeg prøvde først å sette opp forwarding i netgear-ruteren, og fulgte guiden på portforwarding, men resultatet var heller nedslående. Jeg sjekket da at det ikke var brannmuren min som lagde noe kluss. Først åpnet jeg de portene eMule trengte, så åpnet jeg alle porter for eMule, og så skrudde jeg av hele brannmuren, uten at det hjalp noen verdens ting. Da tenkte jeg at problemet kanskje lå i modemet (speed touchen). Der finnes det nemlig også instillinger for portforwarding. Desverre så finner den ikke Pc-en min der man kan velge hvilken nettverksenhet portene skal forwardes til. Det virket ikke engang som den fant netgear-ruteren. Den fant to enheter som het "Unknown-00-03-c9-c7-9b-07" og den andre het noe lignende. Begge disse enhetene fant speedtouchen på ethport01, og en av de så ut til å være speedtouchen selv. Siden en av de to "unknown-00"-ene KAN ha vært NG-ruteren, prøvde jeg å forwarde portene fra speedtouchen til begge disse to etter tur, mens NG-ruteren stod innstilt til å forwarde disse videre til min pc. Jeg fikk det ikke til å fungere. Noe jeg tror kan være et problem er at speedtouchen også er satt opp som en router/dhcp-server, smatidig som NG-ruteren er det. Det enkleste hadde kanskje vært om speedtouchen bare overlot all jobben til ruteren, men jeg vet ikke hvordan man ordner det, og det er ett lite problm: hybeleieren har pc-en sin koble rett i speedtouchen så vidt jeg vet. Er det noen som har noe forslag til hvordan dette nettverket kan settes opp enklest mulig? Jeg bør kanskje nevne at det også er en annen hybelboer her som bruker det trådløse nettet. Hadde det enkleste vært hvis vi alle koblet oss til NG-ruteren, og speedtouch-modemet bare ble brukt som modem? Beklager at dette innlegget ble sykt langt, men jeg tenkte det var best å få med all informasjonen. Håper på gode råd. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Det er unødvendig komplisert å bruke to rutere med NAT, som du sier. Et alternativ er å sette speedtouchen i bridge, men da vil det, som du påpeker, ikke være mulig for hybeleier å koble seg rett til denne boksen. Du kan prøve å plugge kabelen fra speedtouchen inn i en LAN-port på Netgear-boksen i stedet for i WAN-porten, og skru av DHCP på Netgear-boksen. Det er da en fordel om du først endrer IP-adresse på Netgear-boksen slik at den havner i Speedtouchens IP-range. Da kommer du inn på konfigureringssiden samtidig som du er "på nett". Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Hva er forskjellen på det du foreslår, og det å sette speedtouchen på bridge egentlig? løsningen din innebærer en fast ip på ruter som speedtouchen kan forwarde alt til? Jeg harhørt man må snakke med nettleverandøren for å sette modemet i bridgemode, men synes det høres rart ut. Stemmer det? Hybeleier kan sikkert koble seg i ruteren i stedet for - den har noen vanlige lan-porter hvis jeg ikke husker feil, og bridging ser for meg ut som den enkleste løsningen. Er det enkelt, eller er det mye som må stilles inn på nytt? Endret 11. januar 2007 av NgZ Lenke til kommentar
H80 Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Det jeg foreslår, fører til at Netgear-boksen bare er en passiv svitsj. PCene som er koblet til denne vil ikke "se" den, den vil snakke direkte med Speedtouchen og få tildelt IP-adresse fra denne. Du trenger ikke endre IP-adresse på Netgear-boksen, bare husk å skru av DHCP før du plugger om. Hvis du da senere skal inn på konfigurasjonen på Netgear, må du sannsynligvis manuelt endre IP-innstillinger på PCen du bruker, fordi Speedtouch som regel deler ut adresser i området 10.0.0.n, og Netgear bruker adresser i området 192.168.0.n Det er derfor jeg foreslår å endre adresse på Netgear, det gjør ting enklere senere. Har aldri hørt om at man må kontakte ISP for å sette et modem i bridge-mode. Hvilken leverandør har husverten din? EDIT: Forskjellen på de to løsningene? Tja, med bridge-modus er det Netgear som styrer "alt", ved å la WAN-porten i Netgear stå åpen, er det Speedtouch som styrer "alt". Hvis du går for bridge, må du legge inn brukernavn og passord i Netgear, dette slipper du med den andre løsningen (men du må skru av DHCP). Endret 11. januar 2007 av hsiverts Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Jeg har lignende sak... Jeg har Speedtouch modem/ruter og Netgear ruter/trådløs ruter jeg og. Men jeg vil helst bruke Speedtouch som hovedruter og heller bare la Netgear fungere som trådløst aksesspunkt (og svitsj). Jeg har 1 stasjonær pc som kobler til LAN-portene på Netgear, og 2 bærbare som bruker trådløst. Men så jeg bør skifte om ip-adresse på Netgear til 10.0.0.n altså? På "Lan IP setup" i Netgear-konfig greien så er det 4 forskjellige felt for ip-adresse. De 2 første står under overskriften "LAN TCP/IP Setup" og heter henholdsvis "IP Address" og "IP Subnet Mask". Under står det overskriften "Use Router as DHCP Server" og feltene under den overskriften heter "Starting IP Address" og "Ending IP Address". Hvilke av disse feltene skal jeg forandre til 10.0.0.n ? Alle 4? Og under "Port Forwarding / Port Triggering"-menyen så er det et felt som heter "Server IP Address". Skal jeg gjøre noe med den også? Sorry for at jeg kaprer tråden din... Kan godt lage ny tråd hvis du vil, men bare følte det var mye samme sak som det du hadde. Takk Lenke til kommentar
H80 Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Poenget med å endre IP-adresse på svitsjen er at du fortsatt kan gå inn på svitsjens konfigurasjonssider etter å ha satt Speedtouch som DHCP-server. Sett IP-adress til f.eks 10.0.0.100, subnet mask 255.255.255.0, Use router as DHCP server: No (du bruker Speedtouch som DHCP server), Start/End IP: [samme hva du setter her, Speedtouch deler ut IP-adresser], Default Gateway (eller lignende): 10.0.0.138 (Speedtouch). Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Ok takk... Hvordan endrer jeg Default Gateway på Speedtouch'en ? Hvor går jeg etter at jeg har gått inn på router-adressen som er 10.0.0.1 ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå