Gå til innhold

TV-ut på Compaq EVO 800C

ekren

Anbefalte innlegg

Jeg får godt bilde med farger når jeg benytter SVHS utgang direkte til en tv som har SVHS inngang, men når jeg kjører det hele gjennom en Scart-kontakt med SVHS inn i scart inngang på tv'en blir det sort/hvitt.

Noen som har erfaringer med dette på 800C? Noen løsninger? Har hørt noe om mulighet for omkobling av scart-pluggen, noen som har prøvd dette på denne maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-26 16:58, skrev ekren:

Jeg får godt bilde med farger når jeg benytter SVHS utgang direkte til en tv som har SVHS inngang, men når jeg kjører det hele gjennom en Scart-kontakt med SVHS inn i scart inngang på tv'en blir det sort/hvitt.

Noen som har erfaringer med dette på 800C? Noen løsninger? Har hørt noe om mulighet for omkobling av scart-pluggen, noen som har prøvd dette på denne maskinen?

Dette har nok ikke noe med 800c'en å gjøre..

Støtter TV'en S-Video v/ Scart da?

Rett PAL/NTSC innstilling?

Lenke til kommentar

Har en sony TV selv som har noen år på baken og hadde samme problemet selv en stund.

Min har to scart-innganger, hvis din også har det så pass på å velge den riktige for de er ikke like. (På min er det den røde som støtter s-video).

På min TV er det også flere "input" kanaler å velge mellom, ikke bare en som er automatisk. Tror det er den som heter yc2 (eller en av yc-kanalene) som støtter S-video.

Håper dette var til hjelp...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Problemet er at EVO'en ikke kan sende ut composite signal. Dermed får du et S-videosignal rett til tv'n.

Fargen vil være sort-hvitt uansett.

Det nytter ikke å velge mellom PAL og NTSC.

Det er nesten garantert at apparatet ditt ikke støtter s-video, dessverre. En ny tv kan være en ide, men pass på at den støtter S-video ! :smile:

Om du prøver deg på en overgang fra s-video til composite, vil dette heller ikke gå, fordi signalet fortsatt er s-video (signalet sendes over 5 ledere istedet for to, der du har egen leder for Rød, Grønn og Blå, samt H/V-sync, i motsetning til composite som sender signalet med forskjellige frekvenser på samme kabel). Det finnes så vidt jeg vet ingen overgang for dette.

Lykke til videre med maskinen din.

Jørgen.

[ Denne Melding var redigert av: Jorshi på 2002-11-26 19:54 ]

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Var redd for dette - trodde kanskje det kunne være en mulighet å koble om en scart-overgangsgreie, slik som tidligere beskrevet her, men ettersom pc'en kun sender ut SVHS (som du bemerker - og som jeg har sjekket også..) er vel muligheten liten.. Kjipt egentlig, hadde jo vært greit å kunne se dvd og divx på tv'en, og tv'en er fortsatt for ny og god til å bytte ut kun pga dette..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

Den 2002-11-26 20:33, skrev ekren:

Takk for svar!

Var redd for dette - trodde kanskje det kunne være en mulighet å koble om en scart-overgangsgreie, slik som tidligere beskrevet her, men ettersom pc'en kun sender ut SVHS (som du bemerker - og som jeg har sjekket også..) er vel muligheten liten.. Kjipt egentlig, hadde jo vært greit å kunne se dvd og divx på tv'en, og tv'en er fortsatt for ny og god til å bytte ut kun pga dette..

Har selv en evo800c og en TV som ikke støtter SVHS. Ikke noe problem! Biltema har en nyttig liten sak, art.nr 24-147, til ca 29 kr. SVHS til compositt(RCA). Putt denne i en scart adapter og vips kan du nyte DVD på TVen.

-F-

Lenke til kommentar

Problemet er forsåvidt todelt - i mange tilfeller kan det også være oppsettet av maskinen - du må nok også sørge for PAL, men for Compaq 800C er det ikke noe problem, kan sette dette enkelt.

På noen SVHS utganger sendes også phono signal med slik at du kan bruke vanlige RCA kontakter, men på 800C var dette ikke tilfellet.. Hadde derfor gitt opp å få til farge på tv ut, men nå fungerer det faktisk helt utmerket - glimrende kvalitet på dvd og divx osv blir det også!

Lykke til! 29,90 var ikke så verst egentlig :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...