Gå til innhold

Hva burde jeg søke på?

axaver

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har imelom 3.5 og 4 i snitt Og går siste termin i 10'ende.

Satser jo på å få bedre karakterer

Jeg har veldig lyst til å jobbe med Data når jeg er ferdig med min utdanelse

HVa burde jeg velge?

Jeg er veldig glad i Radio å! og kunne derfor tenke meg å jobbe med det å.

Men først å fremst Noe innenfor data?

Hva burde jeg søke?

Takk For Svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komemr litt ann på hvor lei du er almenne fag o.l. Om du har lyst til å jobbe innen radio bør du gå medier og kommunikasjon(nå kommunikasjon og medier :roll: ) du får også greie muligheter til videre utdanning om du kjører det treårige løpet helt ut. (du får da generell studiekompetanse og kan søøke deg inn på høyskoler eller universitet).

Jeg går selv på MK linja og stortrives, lærer masse ting om journalistikk, web, design, foto/video og ikke minst lyd(som det virker som at du er litt intresert i). Til neste år skal vi lage tvprogram for tv romeriket og greier *glede seg*. Lære å lage websider er jo også noe "alle" har lyst til å gjøre, men som veldig få har tålmodighet til å gjøre.

Jeg vil uansett anbefale deg å søke en skole som du vet har litt spisskompetanse innen radio om det er det du ønsker å satse på ;)

Kommunikasjon og medier er en av de vanskligste linjene å komme inn på så hvis du har dette som mål bør du stå på ordentlig frem mot sommeren :) Husk smisk litt med lærerene, det hjelper ofte litt på inntrykket :p. Lykke til med å komme inn på den linjen/skolen du vil inn på :)

Btw: Hvilken fylkeskommune bor du i?

Lenke til kommentar

Takk Takk!

Jeg er drit lei av allmen ja!

Vil egentli ikke gå studiespesialisering (SOM DET HETER NÅ) (:

Men hvilken andre alternativer har jeg?

Hvis jeg skal jobbe med foreksempel data?

Jeg har lyst til å bli IT-Spesialist. Eller what ever

Vil ikke satse noe innen radio der dette yrket ikke er så mye å satse på.

Jeg kunne tenkt meg å blitt IT spesialist. Eller Noe i den duren.

Takk for svar.

Risør. Aust Agder

Skal på yrkesmessen i morgen også ja!

Takk for svar!

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Komemr litt ann på hvor lei du er almenne fag o.l. Om du har lyst til å jobbe innen radio bør du gå medier og kommunikasjon(nå kommunikasjon og medier :roll: ) du får også greie muligheter til videre utdanning om du kjører det treårige løpet helt ut. (du får da generell studiekompetanse og kan søøke deg inn på  høyskoler eller universitet).

Jeg går selv på MK linja og stortrives, lærer masse ting om journalistikk, web, design, foto/video og ikke minst lyd(som det virker som at du er litt intresert i). Til neste år skal vi lage tvprogram for tv romeriket og greier *glede seg*.  Lære å lage websider er jo også noe  "alle" har lyst til å gjøre, men som veldig få har tålmodighet til å gjøre.

Jeg vil uansett anbefale deg å søke en skole som du vet har litt spisskompetanse innen radio om det er det du ønsker å satse på ;)

Kommunikasjon og medier er en av de vanskligste linjene å komme inn på så hvis du har dette som mål bør du stå på ordentlig frem mot sommeren :) Husk smisk litt med lærerene, det hjelper ofte litt på inntrykket :p. Lykke til med å komme inn på den linjen/skolen du vil inn på :)

Btw: Hvilken fylkeskommune bor du i?

7694826[/snapback]

Så det du sier er at om jeg går MK i 3 år, så får jeg studiekompetanse? Elsker selv data, og dette høres ut som en meget spennende linje for meg. Vet du hva snittet er for å komme inn? Har selv 4.23 og har fremdeles et halvt år igjen av ungdomsskolen. Hvilken skule er anbefalt i Stavanger?

Lenke til kommentar

Beste for deg er vel Medier og Kommunikasjon ja, men tror snittet ligger opp mot fem... Det sa i hvert fall rådgiveren på skolen til meg. Avhenger jo sikkert av hvor man bor da... men du kan vel alltids snakke med rådgiverne på skolen din da? Så er du garantert å få den riktige informasjonen og gode råd ;- )

Endret av Dauskrott
Lenke til kommentar
Om det er forandret, at man må ha serice og samferdsel første året, det vet jeg ikke. men det er det vel mulig og skjekke opp.

Fagbrev er hvertfall en god start, da har du mye og bygge videre på. :D

7829533[/snapback]

Er vel motsatt, fagbrev som gir deg lite å bygge på. Studiekompetanse gir deg alle mulige veier videre i livet (bortsett fra de yrkene som krever fagbrev), mens fagbrevene stort sett begrenser seg innenfor yrket du har siktet på. Vanskligere å komme inn på høyskoler med fagbrev også.

Medier og kommunikasjon (hva da kommunikasjon og medier?) er nok det beste for deg. Begynte der for å få avveksling fra vanlig, kjedelig skole og holde på med it. Men kan vel ikke si jeg er så veldig fornøyd. Soser altfor mye rundt med mikrofoner, kameraer og annet utstyr for å løse teite oppgaver. Blir også mye av det å sitte stille fremfor en Mac som har store problemer med å fungere.

Men kunne nok ikke funnet noe bedre for meg selv hvertfall, ettersom jeg har lyst å droppe ut av skole bare med de fire realfagene jeg har nå, og synes det er for mye. Men, fremtid må man ha, og skolehverdagen er ikke så kjedelig, bare ensformig.

Noen ganger er MK veldig morsomt, sånn som idag hvor jeg tok i et speilreflekskamera for første gang, og tok noe rundt 350 bilder, men bortsett fra slike ting finner jeg ikke intervjuer, journalistikk, hørespill, fotografering og slikt er videre interesangt.

Lenke til kommentar

Snakket med rådgiveren vår idag, han visste ikke helt, men nevnte at det er høgt, og ikke mindre enn 4. Sendte melding til Medier og Kommunikasjon i Randaberg, Stavangerfor for noen dager siden. De svarte idag at et snitt på 4 eller mer skulle holde :w00t: . Regner med at jeg skal studere der :) Takker dere for gode svar! Det fekk meg endelig til å bli sikker!

Lenke til kommentar
Snakket med rådgiveren vår idag, han visste ikke helt, men nevnte at det er høgt, og ikke mindre enn 4. Sendte melding til Medier og Kommunikasjon i Randaberg, Stavangerfor for noen dager siden. De svarte idag at et snitt på 4 eller mer skulle holde :w00t: . Regner med at jeg skal studere der :) Takker dere for gode svar! Det fekk meg endelig til å bli sikker!

7848212[/snapback]

Hehe, bare hyggelig, uansett skader det ikke å søke :) De er også ganske normalt å gå opp i karakter i noen fag det siste halvåret :wee:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...