Gå til innhold

Spørsmål omkring montering av hd

Anbefalte innlegg

Hei; jeg har akkurat montert/installert en ny harddisk som jeg fikk til jul, i Ubuntu Linux. Har en tendens til å sammenligne ting med Windows, siden det er det jeg er vant til – og uten at jeg mener det var vanskelig, så opplevde jeg det som litt knotete saml med Windows.

Litt sært spørsmål kanskje; men kunne noen fortelle meg hva som er fordelen med måten harddisker installeres på under Linux, sammenlignet med Windows sin. Alt i Linux har som regel en smart forklaring.

Og spørsmål to; dersom harddisken bruker Sata tilkobling; kunne jeg ha satt en # foran i listen jeg måtte redigere og deretter trygt slått av strømmen(som om det var en USB tilkoblet disk)? I tilfelle er det ganske så genialt.

NB; dette er ikke ment som klaging, eller "Windows er bedre" tråd - jeg lurer bare.

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål 1.

Hva tenker du på? At alle disker har sin(e) fil(er) i /dev mappen? Eller greia med /dev/sda1 referanse mot C: referanse? Eller rett og slett at linux bruker en fil ( /etc/fstab ) for å avgjøre hva som monteres hvor?

Vel, en av fordelene ved at alle disker i linux har sin referanse i /dev mappa er da at alle disker og partisjoner er filer. I Linux er ALT filer. Som betyr at du har muligheten til å utføre en del artige operasjoner direkte på disken.

I prinsippet kan du behandle en disk/partisjon på akkurat samme måten som en tekst-fil. Men det er ikke alltid så lurt :)

Spørsmål 2:

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener... Kan du utdype?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar:-)

Til1:

I Windows er det ett steg for å tilkoble disken(formatere den), i Ubuntu Linux var det flere små steg. Når broren min spurte meg “hvorfor de gjorde det så vanskelig” så hadde jeg ikke noe svar – men tenkte at alt har sin gode begrunnelse under Linux – og det var den begrunnelsen jeg lurte på nå. Kort og godt; er det noen fordel med den mindre automatiske tilkoblingen av disker under Linux(dvs. at man må selv endre på /etc/fstab filen for å angi hvor den skal høre hjemme).

Kan man angi at to disker skal monteres under samme mappe(mount point), slik at to disker på 100gb fremstår som en disk på 200?

Til 2:

Tenk deg at du har en backupdisk som bare brukes en gang i uken, kanskje bare hver 14 dag. Disken er tilkoblet via SATA, internt i kabinettet. Normalt kjøper man seg en ekstern USB disk for et slik formål, men uansett. For å forlenge levetiden på denne disken, hindre unødvendig varmeutvikling, verne mot ev overspenning etc, så ønsker man denne slått av når den ikke er i bruk.

En løsning(og den eneste under Windows) er å kjøpe en USB bakstykke for disken(altså USB tilkobling), internt USB kort, samt en strømbryter for disken(som festes til PSU mens bryteren er på utsiden av kabinettet). Da får man en USB disk som man kan trygt slå av og på etter eget ønske, men uten kabelrotetet som eksterne disker medfører.

Så til spørsmålet mitt:

Kan man istedet(under Linux) koblet harddisken til via vanlig SATA kabel, men med egen strømbryter. Når man vil skru den på ELLER av åpner man enkelt /etc/fstab filen og setter en # tegn foran disken(eventuelt fjerner den) og skriver sudo mount -a så vil disken trygt slå seg på(eller av) like trygt som om det var en USB disk? Det hadde vært genialt - men jeg tror vel svaret blir nei.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
I Windows er det ett steg for å tilkoble disken(formatere den), i Ubuntu Linux var det flere små steg. Når broren min spurte meg “hvorfor de gjorde det så vanskelig” så hadde jeg ikke noe svar – men tenkte at alt har sin gode begrunnelse under Linux – og det var den begrunnelsen jeg lurte på nå. Kort og godt; er det noen fordel med den mindre automatiske tilkoblingen av disker under Linux(dvs. at man må selv endre på /etc/fstab filen for å angi hvor den skal høre hjemme).

Kan man angi at to disker skal monteres under samme mappe(mount point), slik at to disker på 100gb fremstår som en disk på 200?

Vel. /etc/fstab er bare en metode å montere disker på i linux. udev, f.eks. vil gjøre prosessen mer automagisk.

/etc/fstab gjør at en sysadmin kan ha stein kontroll over diskbruken på systemet. Simpelt eksempel: /home

Med /home på en egen partisjon kan du reinstallere og formatere uten å miste brukerdata.

En linux-server for tynnklienter vil kanskje ha /etc på egen partisjon som blir montert readonly så systemkonfig ikke kan endres, selv ved feil.

For to disker monter som samme mappe, se på LVM.

Tenk deg at du har en backupdisk som bare brukes en gang i uken, kanskje bare hver 14 dag. Disken er tilkoblet via SATA, internt i kabinettet. Normalt kjøper man seg en ekstern USB disk for et slik formål, men uansett. For å forlenge levetiden på denne disken, hindre unødvendig varmeutvikling, verne mot ev overspenning etc, så ønsker man denne slått av når den ikke er i bruk.

En løsning(og den eneste under Windows) er å kjøpe en USB bakstykke for disken(altså USB tilkobling), internt USB kort, samt en strømbryter for disken(som festes til PSU mens bryteren er på utsiden av kabinettet). Da får man en USB disk som man kan trygt slå av og på etter eget ønske, men uten kabelrotetet som eksterne disker medfører.

Så til spørsmålet  mitt:

Kan man istedet(under Linux) koblet harddisken til via vanlig SATA kabel, men med egen strømbryter. Når man vil skru den på ELLER av åpner man enkelt /etc/fstab filen og setter en # tegn foran disken(eventuelt fjerner den) og skriver sudo mount -a så vil disken trygt slå seg på(eller av) like trygt som om det var en USB disk? Det hadde vært genialt - men jeg tror vel svaret blir nei.

Vel, du kan sette opp /etc/fstab så en disk ikke monteres som default ved oppstart. Flagget er noauto, se man fstab for mer info.

Men det vil jo ikke forhindre at disken får strøm. Senarioet ditt går vel mer på hardware enn software.

Det finnes harddisk-kabinett som monteres i kabinettet som gjør at en kan ta ut hardisken selvom disken er koblet til via SATA (eksempel). Men om en slik løsning vil funke for deg er muligens avhengig av sata-kontrollern på hovedkortet ditt...

Lenke til kommentar

"Men det vil jo ikke forhindre at disken får strøm. Senarioet ditt går vel mer på hardware enn software.

Det finnes harddisk-kabinett som monteres i kabinettet som gjør at en kan ta ut hardisken selvom disken er koblet til via SATA (eksempel). Men om en slik løsning vil funke for deg er muligens avhengig av sata-kontrollern på hovedkortet ditt..."

Dersom du kobler en disk med USB så kan du i Windows velge å koble disken av for så og fysisk skru av strømmen. Skrur du av strømmen på en disk som er tilkoblet via SATA så kan du miste data.

Det jeg lurte på var og lage en egen strømbryter for satadisken, slik at jeg får en knapp på utsiden av kabinettet. Spørsmålet mitt var om jeg trygt kunne endre filen ved å sette inn # argumentet, kjøre sudo mount -a slik at systemet "kobler disken fra" - og da slik at jeg kan trygt slå av strømbrytere (ev motsatt dersom jeg ønsker å slå på disken).

Lenke til kommentar

Lykke til med å lage strømbryter.

Ang. /etc/fstab og strømbryter: se hva jeg skrev om noauto argumentet.

Når du da vil ta backup, slår du på bryteren, og så monterer du disken med "mount -a" eller "mount /path/til/disk"

Når du så skal slå av disken igjen bruker du kommandoen umount som avmonterer disken.

umount /path/til/disk

Umount vil ikke kjøres dersom data ikke har blitt ferdigskrevet til disk.

I sammenlikningens ånd er gnu/linux kommandoen umount det samme som når du ber Window å koble fra disken.

Forskjellen er at umount (og mount) brukes på alle disker og all media i et gnu/linux system.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Olefivers løsning høres OK ut. Du lar disken stå oppført i /etc/fstab, men spesifisert med noauto (den skal da ikke monteres automatisk ved oppstart eller ved bruk av mount -a), og så monterer du den opp (mount /dev/sdx)og ned (umount /dev/sdx) manuelt ved behov. Jeg tenkte jeg skulle påpeke at det er viktig at du i så fall husker å avmontere, ved å bruke umount før du tar ut harddisken (kobler fra strøm og/eller SATA), ellers kan du risikere at data på disken går tapt.

Oversikt over hvilke harddisker (egentlig partisjoner) som er montert, kan du se ved å f.eks bruke kommandoen df.

Edit: Jeg vil tippe at du får raskere respons på spørsmål om Windows i andre deler av forumet ;-)

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...