Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke muligheter har jeg? Bør jeg kjøpe ny?

gxi

Anbefalte innlegg

Jeg klarte endelig å få ut stereoen fra bilen min (nettopp kjøpt bilen), så jeg fikk nå se hvordan det ser ut bakpå.

Greia er følgende:

- Jeg vil ha en radio som funker med AF (dette har den stereoen jeg har nå, men AFen sliter med å oppdage nye frekvenser, muligens pga. kobling til antenne).

- Jeg vil koble MP3-spilleren min mot stereoen på en måte. Jeg bruker nå en FM-sender, men kvaliteten er ganske dårlig.

- Jeg har ikke noe imot CD-mulighet, men ikke noe krav faktisk. Den spilleren jeg har nå sliter på CDer, hakker og styrer, men det er ikke krise når de to over oppfylles.

Jeg har div. bilder fra kontakten bakpå, og jeg kan altså ikke finne noen line-in-mulighet, i vertfall ikke direkte pluggbar. Måtte isåfall være at noen av ledingene i kontakten er line-in.

Her er bilde av kontaktmulighetene, untatt antenneinngangen som er helt på andre siden:

post-19072-1168467364_thumb.jpg

Det står "PRE-OUT" ved siden av de røde og hvite kontaktene, og "FRONT" over. Regner med dette er utgang til forsterker? (med andre ord, uintressant for min del)

Er dette noe standard-greier, hvor det bare er plug-and-play å sette inn ny stereo? Kan det være line-in på denne kontakten.

Spørsmålet er da, bør jeg kjøpe ny? Noen anbefalinger? Jeg er altså av den typen som bare trenger å få lyd ut med høytalerene som står i bilen, jeg har dermed ikke tenkt å putte inn forsterker, sub eller bytte høytalere, men bare få en brukbar lyd med det jeg har, men evt. bytte stereoen.

Kan jeg bare gå på Elkjøp og kjøpe en stereo til 500kr, eller er dette skrap jeg bør holde meg langt unna, selv om de har de funksjonene jeg trenger?

Er denne grei? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317724 Aux-inngang i front høres bra ut.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg en ny med 3,5mm AUX inngang i fronten. Så lenge du kun skal bruke den på originalhøytalerne i bilen så tror jeg det aller meste burde fungere greit. Selv har jeg en billig stereo med både AUX, USB og inngang for SD kort. Helt genialt så lenge du har inngang for MP3 spiller. Jeg synes også det er greit å ha støtte for MP3 CD de gangene jeg ikke gidder plugge inn mp3 spilleren.

Når det gjelder radioen, så burde du sjekke antenne / kabel og at det er skikkelig kontakt her.

Å innstallere en ny CD spiller er ganske enkelt så lenge du vet hvilke ledninger som hører til hva. Hvis de ikke allerede er merka i bilen din, eller du ikke gjorde det når du tok ut den gamle radioen, så er det ofte noenlunde de samme fargekodene som går igjen, så ved hjelp av veiledningen til den nye stereoen din burde det ikke være noe problem.

Sony spilleren på komplett ser jo helt ok ut. Tror også Clas Ohlson har rimelige spillere av mindre kjent merke med AUX inngang.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Ok, takker. Da blir det vel noe billiggreier.

Noen som kan si noe om kontakten, som avbildet? Er dette en såkalt ISO-kontakt?

7694661[/snapback]

Den hvite kontakten er nok en ISO kontakt av et eller annet slag, men jeg tror de kan variere litt fra fabrikat til fabrikat. Er du heldig vil den nye kunne plugges rett inn, hvis ikke er det bare å kutte ledningene å skjøte på den kontakten som følger med den nye spilleren. Jeg hadde ihvertfall ulik kontakt på den nye spilleren min og den som stod i bilen fra før av.

Lenke til kommentar

Det på bildet er ingen "isokontakt av ett eller annet slag". Det er merkets egen plugg.

ISO kontakt

Det er ikke noe hokus pokus å skjøte sammen gamle og nye lednigner så lenge du klarer å holde styr på hva som er hva. Dersom du kjøper en spiller av samme merke som den du har fra før kanskje du bare kan plugge den rett i :)

Lenke til kommentar
Hvis jeg kjøper ny da, eksempelvis den på komplett.no, følger det med plugg som kan brukes med de ledningene jeg har, eller må jeg kjøpe en plugg i tillegg? (hvor/hvilken type plugg?)

7696428[/snapback]

Sist jeg kjøpte ny fulgte det i allefall med plugg som passer i stereoen og som har løse ledninger i andre enden som du kan skjøte med dem du har. Det burde i allefall følge med :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Fra kontakten som vist på bildet, gikk det en kabel til ISO-kontakter? Da kan du fjerne overgangen og koble ISO rett i den nye spilleren. Eller gikk ledningene direkte fra stereoens kontakt til bilens kabelnett. Til mange biler som har (hadde, siden de fleste nå har ISO) spesielle kontakter i bilens kabelnett, finnes det overganger som gjør at du kan koble en ISO-spiller til det proprietære kabelnettet/kontakten.

Forøvrig består ISO-kontakten av to deler, den ene med lyd, den andre med strøm.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Ikke så jeg kunne se. Ser ut til at det enten er lagt opp kabler uten kontakt originalt, eller at det er klipt av original kontakt og festet i den nye. Ser bl.a at det er lagt sikringer direkte på ledningene bakpå stereoen, altså ikke særlig proft montert.

Bilen er en Renault Laguna fra 1997.

Lenke til kommentar

Tok den ut på nytt nå, og fant ut at ledningene gikk til to relativt store 8-pinnskontakter (4x2), som alt tyder på at er ISO. :thumbup:

Den ene av dem er med tykke ledninger, og den andre med tynne (henholsvis strøm og høytalere da går jeg utifra).

Det litt spesielle er at på overgangen fra ISOen til Panasonic sin greie, så er det koblet sikringer (på to av ledninger i serie), den ene på 1A og den andre på 15A. Er ikke ledningene inn til ISOen sikret fra før?

Om jeg kjøper en Sony-spiller, bruker denne ISO, evt. medfølger det overganger for ISO?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vanligvis er ISO-strømmen sikret, men jeg kjenner ikke Renault. Dette kan du sikkert få svar på hos Renault. De fleste bruker ISO i dag, men det er litt ymse med antennekontakten. Noen har den store gamle fortsatt, mens andre har den lille nye. Her får du overgang begge veier.

Lenke til kommentar

Har noe som ser ut til å være en amatørovergang (ser det tydelig at kontaktene ikke er proft satt på) fra en stor plugg til en liten på antennekontakten. Ved å presse litt på denne fikk jeg bedre kontakt med FMen. Etter hva jeg kan se på komplett, så medfølger det overganger på den Sony-spilleren, så kan jeg kaste den dritten som er i nå.

Lenke til kommentar

Da har jeg koblet inn en Sony CDX-410, og alt ble så mye bedre :) Aux-inn, og USB-port. Kobler Creative-spilleren min til USBen, så jeg får den ladet, og til Auxen, så jeg får lyden :) Vesentlig bedre lyd, og ikke noe skurring hver gang volumet eller bassen blir "for høy" slik det var på den som sto i fra før.

Da jeg koblet fra overgangen fra ISO->Panasonic-kontakten som i fra før var det en blå ledning som kom opp "fra bilen" som sto koblet inn sammen med en blå ledning fra ISO-strøm-kontakten (på overgangdelen, dvs. hun-kontakten). Denne blå ledningen klipte jeg av for å få ut den gamle overgangen, da den ellers satt fast i bilen. Kunne ikke merke noe problem uten den ledningen koblet til den gamle. Noen forslag til hvilken funksjon denne ledningen hadde? Siden den sto koblet inn i hun-kontakten må denne være ettermontert. Har ellers en rød, en gul og en svart ledning inn på den kontakten.

Lenke til kommentar

Fungerer helt utmerket fra Aux-inngangen. Kvaliteten på CD vil alltid være bedre, men den er ikke hørbar, og kvaliteten på spilleren jeg kobler til er ikke akkurat topp.

Den blå ledningen er "Strømstyring" etter hva jeg finner ut på nettet, men hva brukes denne til da? Den røde er den som går til tenningen slik at spilleren slår seg av når tenningen slås av.

Hm.. etter hva jeg kan se, så er dette en tilkobling som får spenning fra enheten når den blir slått på. Altså brukt for å styre at en forsterker eller annen enhet slår seg på og av i forhold til stereoen, og til å kjøre opp og ned antenne om den er sånn automatisk nedtrekkbar. .. og noe slikt har ikke jeg såvidt jeg vet, så da har jeg vel ikke bruk for den ledningen uansett.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...