Gå til innhold

Etsing for nybegynnere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har noen billige sett på Elfa til rundt tusenlappen. Mulig prisene har endret seg siden sist jeg tenkte på dette for et par år siden. Det finnes også noen svært simple sett med et slags pulver man blander med vann og bruker som syre, men det tror jeg gir dårlige resultater.

 

Holder det med enkeltsidige eller vil du ha dobbeltsidige kretskort?

 

Redigert: 1,5 år siden var det: Hvor kjøpes billig utstyr for å lage kretskort?

Lenke til kommentar

Husk at det er viktig å belyse kortet lenge nok. Jeg har vært plaget med at jeg har belyst for kort, og da blir ikke etset skikkelig. Det er ikke farlig å belyse kortet for mye. Heller for mye enn for lite. 90 sekunder er ofte nok, men jeg har opplevd at 120 er nødvendig. Tror det avhenger litt av kretskortets foto-resist.

 

Man kan se at kortet er belyst nok når du fremkaller det. Da ser man at det som skal etses bort blir helt blankt, mens banene forblir brunaktig. Bruk gjerne en ren svamp til å rubbe kortet, slik at man får fjernet foto-resisten skikkelig.

 

Hvis kortet er for lite belyst vil man se at det som skal etses blir rød-aktig... da blir det ikke etset skikkelig!

Lenke til kommentar
Husk at det er viktig å belyse kortet lenge nok. Jeg har vært plaget med at jeg har belyst for kort, og da blir ikke etset skikkelig. Det er ikke farlig å belyse kortet for mye. Heller for mye enn for lite. 90 sekunder er ofte nok, men jeg har opplevd at 120 er nødvendig. Tror det avhenger litt av kretskortets foto-resist.

7696306[/snapback]

Det der kommer veldig an på kvaliteten på utskriften av PCB-utlegget, og hvor tett svartfargen er. Jeg printet ut utlegget på en laserprinter (printeren som står i gangen på HiB faktisk ;) ), og måtte redusere belysningen fra 80 sekunder til 60 sekunder. På de første forsøkene ble banene seende ut som sveitserost etterpå, og kortet var totalt ubrukelig.

Lenke til kommentar

Det finnes en slags halv-transparent som visstnok skal være bedre enn helt blank. Vet ikke hvor man skaffer det, men jeg kan høre med lab-ingeniøren på HiB hvor han har skaffet dem.

 

Denne halv-transparenten ser hvit ut, men den slipper gjennom all UV-stråling. Tror fordelen er at sortfarven blir "tykkere", altså mindre lys slipper gjennom det svarte.

Lenke til kommentar

Det er bedre om man kjøper ruller med syltynn sort "tape". Man får de i ulike tykkelser, blant annet 1mm, 0,5mm, og 0,25mm. Man får også kjøpt rundinger med hull i samme materiale som representerer de plassene man skal plassere ben og lodde. Da er man sikker på å maskere skikkelig. Både tusj og transparenter kan ha delvis gjennomsiktig sort.

 

Men selv med slik "tape" så er det en ulempe å belyse for mye. Jo mer man belyser jo mer eksponert blir kantene langs maskeringen. Svært tynne tråder (0,25mm og mindre) kan ofte forsvinne om man eksponerer for mye.

Lenke til kommentar
Det er bedre om man kjøper ruller med syltynn sort "tape". Man får de i ulike tykkelser, blant annet 1mm, 0,5mm, og 0,25mm. Man får også kjøpt rundinger med hull i samme materiale som representerer de plassene man skal plassere ben og lodde. Da er man sikker på å maskere skikkelig. Både tusj og transparenter kan ha delvis gjennomsiktig sort.

 

Men selv med slik "tape" så er det en ulempe å belyse for mye. Jo mer man belyser jo mer eksponert blir kantene langs maskeringen. Svært tynne tråder (0,25mm og mindre) kan ofte forsvinne om man eksponerer for mye.

7704440[/snapback]

Selvsagt, på enkle kretskort kan sånt gjøres. Men på mer kompliserte kretskort, hvor du opererer med hundrevis eller tusenvis av loddeland, og loddeland hver side av kretskortet som helst skal ligge rett overfor hverandre, blir det nærmest umulig å gjøre det sånn som du foreslår. Jobben blir såpass tidkrevende, og oddsen for å gjøre feil blir så stor, at det rett og slett ikke blir lønnsomt.

 

EDIT: Selvsagt kan man jo argumentere at slike jobber ikke er tilfelle her. Men personlig ville jeg aldri gått igang med å lage utlegget for hånd, med mindre det bare var snakk om et enkelt felles-emitter-trinn eller noe annet med maksimum fem-ti komponenter.

Endret av Bassmus
Lenke til kommentar

Ja, jeg tenkte litt i baner av svært enkle ensidige kretskort. Metoden er yppelig for mindre hobbyprosjekter med bare noen få titalls loddepunkter, men som du sier, ikke egnet for større prosjekter og dobbeltsidige kort. Da bør man nok ta i bruk et program for layouten. (Jeg synes å huske at det finnes noen enkle kretskortprogrammer i gratis versjon eller med prøveperiode som man kan bruke.)

 

Ellers så kan man skrive ut layouten på transparent. Gjerne i to lag for å være sikker på at den maskerer godt nok.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det ingen her som har brukt veroboard (eller prototypekort)? Det er simpelthen kretskort med hull og gjennomførende kobberbaner som man kan bruke til alt. Jeg har brukt denne typen mye til hobbyprosjekter, og må si det fungerer bra.

 

Link til Clas Ohlson

 

 

 

321281_070108_1030_hi.jpg

Denne typen synes jeg er best. Man slipper å sitte med kniv for å bryte kobberbanene. For å forbinde "loddelandene" er det bare å bruke små ledninger (som man også finner på clas ohlson)

 

 

223156_X_2006-07-03_140940_534.jpg

Denne typen er litt verre å bruke, men fin hvis man har mange komponenter som skal kobles til samme leder. Her må man skjære over lederne hvis man skal benytte lederen til forskjellige "potensial/signaler".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...