Disippel i lære Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Hei. Jeg planlegger å begynne å etse printkort. Jeg vil etse kort som jeg kan skrive ut selv, og vil helst få dette til, uten å kjøpe mye dildall, bare det som er nødvendig. Hva er den beste måten? Hvordan gjør jeg det? Hvor kan tingene kjøpes? Hva vil det koste? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 De har noen billige sett på Elfa til rundt tusenlappen. Mulig prisene har endret seg siden sist jeg tenkte på dette for et par år siden. Det finnes også noen svært simple sett med et slags pulver man blander med vann og bruker som syre, men det tror jeg gir dårlige resultater. Holder det med enkeltsidige eller vil du ha dobbeltsidige kretskort? Redigert: 1,5 år siden var det: Hvor kjøpes billig utstyr for å lage kretskort? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Her er en fin side som innføring i etsing: http://home.lyse.net/sondre/Gamle%20sider/etsing.htm Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Her er en fin side som innføring i etsing:http://home.lyse.net/sondre/Gamle%20sider/etsing.htm 7694445[/snapback] Genial guide! kanskje jeg også prøver meg på litt selv etsing snart har alltid trodd at det har vært vanskelig og grisete, men ser ikke sånn ut Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Bare husk og , er tross alt . Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Husk at det er viktig å belyse kortet lenge nok. Jeg har vært plaget med at jeg har belyst for kort, og da blir ikke etset skikkelig. Det er ikke farlig å belyse kortet for mye. Heller for mye enn for lite. 90 sekunder er ofte nok, men jeg har opplevd at 120 er nødvendig. Tror det avhenger litt av kretskortets foto-resist. Man kan se at kortet er belyst nok når du fremkaller det. Da ser man at det som skal etses bort blir helt blankt, mens banene forblir brunaktig. Bruk gjerne en ren svamp til å rubbe kortet, slik at man får fjernet foto-resisten skikkelig. Hvis kortet er for lite belyst vil man se at det som skal etses blir rød-aktig... da blir det ikke etset skikkelig! Lenke til kommentar
Bassmus Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Husk at det er viktig å belyse kortet lenge nok. Jeg har vært plaget med at jeg har belyst for kort, og da blir ikke etset skikkelig. Det er ikke farlig å belyse kortet for mye. Heller for mye enn for lite. 90 sekunder er ofte nok, men jeg har opplevd at 120 er nødvendig. Tror det avhenger litt av kretskortets foto-resist. 7696306[/snapback] Det der kommer veldig an på kvaliteten på utskriften av PCB-utlegget, og hvor tett svartfargen er. Jeg printet ut utlegget på en laserprinter (printeren som står i gangen på HiB faktisk ), og måtte redusere belysningen fra 80 sekunder til 60 sekunder. På de første forsøkene ble banene seende ut som sveitserost etterpå, og kortet var totalt ubrukelig. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Mhm. En god printer er minst like kritisk for resultatet som etsetiden. Er det ikke sort nok vil UV-strålene slippe gjennom, og resultatet er halv-etsede baner. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Det finnes en slags halv-transparent som visstnok skal være bedre enn helt blank. Vet ikke hvor man skaffer det, men jeg kan høre med lab-ingeniøren på HiB hvor han har skaffet dem. Denne halv-transparenten ser hvit ut, men den slipper gjennom all UV-stråling. Tror fordelen er at sortfarven blir "tykkere", altså mindre lys slipper gjennom det svarte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Det er bedre om man kjøper ruller med syltynn sort "tape". Man får de i ulike tykkelser, blant annet 1mm, 0,5mm, og 0,25mm. Man får også kjøpt rundinger med hull i samme materiale som representerer de plassene man skal plassere ben og lodde. Da er man sikker på å maskere skikkelig. Både tusj og transparenter kan ha delvis gjennomsiktig sort. Men selv med slik "tape" så er det en ulempe å belyse for mye. Jo mer man belyser jo mer eksponert blir kantene langs maskeringen. Svært tynne tråder (0,25mm og mindre) kan ofte forsvinne om man eksponerer for mye. Lenke til kommentar
Bassmus Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Det er bedre om man kjøper ruller med syltynn sort "tape". Man får de i ulike tykkelser, blant annet 1mm, 0,5mm, og 0,25mm. Man får også kjøpt rundinger med hull i samme materiale som representerer de plassene man skal plassere ben og lodde. Da er man sikker på å maskere skikkelig. Både tusj og transparenter kan ha delvis gjennomsiktig sort. Men selv med slik "tape" så er det en ulempe å belyse for mye. Jo mer man belyser jo mer eksponert blir kantene langs maskeringen. Svært tynne tråder (0,25mm og mindre) kan ofte forsvinne om man eksponerer for mye. 7704440[/snapback] Selvsagt, på enkle kretskort kan sånt gjøres. Men på mer kompliserte kretskort, hvor du opererer med hundrevis eller tusenvis av loddeland, og loddeland hver side av kretskortet som helst skal ligge rett overfor hverandre, blir det nærmest umulig å gjøre det sånn som du foreslår. Jobben blir såpass tidkrevende, og oddsen for å gjøre feil blir så stor, at det rett og slett ikke blir lønnsomt. EDIT: Selvsagt kan man jo argumentere at slike jobber ikke er tilfelle her. Men personlig ville jeg aldri gått igang med å lage utlegget for hånd, med mindre det bare var snakk om et enkelt felles-emitter-trinn eller noe annet med maksimum fem-ti komponenter. Endret 12. januar 2007 av Bassmus Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Ja, jeg tenkte litt i baner av svært enkle ensidige kretskort. Metoden er yppelig for mindre hobbyprosjekter med bare noen få titalls loddepunkter, men som du sier, ikke egnet for større prosjekter og dobbeltsidige kort. Da bør man nok ta i bruk et program for layouten. (Jeg synes å huske at det finnes noen enkle kretskortprogrammer i gratis versjon eller med prøveperiode som man kan bruke.) Ellers så kan man skrive ut layouten på transparent. Gjerne i to lag for å være sikker på at den maskerer godt nok. Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 De selger jo også et sånn kit for å lage småting på clas ohlson for sånn 2-300kr. Lenke til kommentar
drKeno Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hei Har mange ganger tenkt det samme... Hadde planer om å kjøpe Press'n'Peel, men fikk andre ting på timeplanen, så det ble utsatt... Men , i mellomtiden fant eg dette, og det står nå øverst på listen... http://www.pulsar.gs/PCB/a_Pages/3_Direct_..._15min_PCB.html Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Er det ingen her som har brukt veroboard (eller prototypekort)? Det er simpelthen kretskort med hull og gjennomførende kobberbaner som man kan bruke til alt. Jeg har brukt denne typen mye til hobbyprosjekter, og må si det fungerer bra. Link til Clas Ohlson Denne typen synes jeg er best. Man slipper å sitte med kniv for å bryte kobberbanene. For å forbinde "loddelandene" er det bare å bruke små ledninger (som man også finner på clas ohlson) Denne typen er litt verre å bruke, men fin hvis man har mange komponenter som skal kobles til samme leder. Her må man skjære over lederne hvis man skal benytte lederen til forskjellige "potensial/signaler". Lenke til kommentar
GrH Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg har brukt det maange ganger .... bruker det til feks prototyper ... viss det er en ting jeg skal ha flere av etser jeg kretskort ... Lenke til kommentar
Disippel i lære Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Jeg bruker prototypekort i dag, men vil gå et skritt videre... Ser mer profft ut med etsede kort også da... Lenke til kommentar
ole-kr1 Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Et tips når du bruker veroboard er å bare bruke et bor når du skal kutte en bane, det er my lettere en med kniv. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Et tips når du bruker veroboard er å bare bruke et bor når du skal kutte en bane, det er my lettere en med kniv. 7834270[/snapback] Eller dremel med kappeskive... Funker fett! Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Noen som har forsøkt å printe direkte på kretskortet med laserprinter? Vurderer å modde om en printer til å kunne printe på mønsterkort.. Evt. en blekkprinter med noe blekk som takler vann.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå