Gå til innhold

ødelagte sektorer på s-ata disk

Anbefalte innlegg

Heisann, det har seg sånn at min 300gb maxtor s-ata disk har et par ødelelagte sektorer på seg(antar det iallefall)

Finnes det noe program som gjør at windows unngår de ødelagte sektorene når jeg installerer spill o.l.

Er veldig iriterende å ha lastet ned samme wowupdate 5 ganger, og hver gang få beskjed om at noen filer er korrupte eller ødelagte

-Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å kjøre CheckDisk hvis du bruker XP. Start > Run > cmd > chkdsk x: /r

Bytt ut x med stasjonsbokstaven på disken som skal sjekkes.

Chkdsk vil da scanne disken etter problematiske sektorer, kopiere ut så mye som mulig av disse til en ny sektor, og markere den gamle så den ikke brukes.

Ideelt sett ville jeg nok brukt Maxtors eget diagnoseprogram MaxBlast til denne jobben.

Lenke til kommentar

Chkdsk /r er riktig, hvis du har NTFS så vil dårlige sektorer bli merket slik at de ikke brukes. Oppsummeringen du får når chkdsk kjører viser hvor mange sektorer som er 'Bad'.

Diagnoseprogram av typen MaxBlast kan gå et hakk videre, da kan disken selv håndtere dårlige sektorer og gjøre de helt usynlige. Men det forutsetter at hele disken overskrives og formateres på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...