Illus Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Hei! Skal bygge en "nett portal" (kom ikke på noe bedre ord) som skal urføre følgende oppgaver: - Web Server (relativt liten last) - Mail Server (4-5 kontoer) - ssh tunneling - diverse andre oppgaver som gir meg tilgang til nettressurser uavhengig om jeg befinner meg bak brannmurer på jobb o.l. Hadde i utgangspunktet tenkt å investere i en mini-pc/mini-itx, men etter det jeg har lest de siste dagene så betaler man i dyre dommer for ett produkt som ikke holder mål støymessig (min personlige mening) Så.. da tar jeg i bruk ett gammelt støydempet noisecontrol kabinett jeg har stående og dytter "vanlige" komponenter inn i dette. Her er min handlevogn (oppdateres fortløpende): https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=40657 Vurderer å bytte CPU kjøler til ULTRA120 versjonen, men vet ikke om vekten kan bli ett problem. Vurderer også å bytte harddisk til Samsung SpinPoint M80 160GB 5400RPM SATA 2,5" Skal ikke ha skjermkort (bruker det interne)/tastatur/mus o.l. Ønsker innspill på om dette er er komponenter som passer godt sammen og om det er "mest for pengene". Vil helst ikke bruke mer enn 5000 på disse komponentene. Gjerne mindre.. :-) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Hei! Du trenger nok ikke å kjøpe så raskt og dyrt minne. Boxed-kjølerene til AMD er fine og stille de. Jeg regner med at det er noe spesielt med strømforsyningen siden den koster såpass. Samsung-disken er god den. Jeg ville nok satset på et veldig billig skjermkort for ytelsens skyld. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Hei og takk for innspill! Ide om noe annet og billigere minne som gjør jobben ? Skal ikke være en eneste vifte i systemet.. så boxed kjøleren går på dynga.. :o) Strømforsyningen er vifteløs.. derfor prisen. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Og når det gjelder skjermkort så skal ikke pc'en være tilkoblet noe skjerm.. så derfor tenker jeg den integrerte løsningen er bra nok.. :-) Lenke til kommentar
Illus Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Byttet minne til Corsair Value Select DDR2-667 1024 MB (2x512) Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Dette minnet står ikke i prisguiden. TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB Dual Pack KIT, 795,- http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322818 Asus M2N-E, har ikke integrert skjermkort. De fleste som har integrert er mATX kort, og kommer som regel med max 2xPCI. Hvis du trenger mer enn det, må du over på ATX kort. 4xSATA, 1xPATA, 2xPCI, 4xDDR2 https://prisguiden.no/product.php?productId=50887 https://prisguiden.no/product.php?productId=53373 Spørs om du klarer deg uten vifter, blir nok en smule varmt. Mulig en Scythe Ninja kan klare det. https://prisguiden.no/product.php?productId=54618 Men du må nok ha en viss luftsirkulasjon uansett, litt skeptisk til PSU uten vifte. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) ahh.. har lest så mye om mini-itx at jeg tok innebygget skjermkort som en selvfølge. Takk for innspil FBEN! Skal ta en titt på forslagene dine og oppdatere handlevognen Har lyst til å prøve meg uten vifter, men mulig det er dommedagsprosjekt.. :-) Endret 11. januar 2007 av Illus Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Du kan jo lese litt her, og se om du finner noen tips. http://www.silentpcreview.com/section5.html http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=519 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Har lagt til ett billig vifteløst PCI skjermkort: Sapphire Radeon 7000 64 MB PCI Har lest en del på silentpcreview.. og det var etter det jeg skrinla mini-pc prosjektet mitt. Er nok som du påpeker FBEN så vil nok varmen i de små kabinettene gjøre at det må en vifte eller to til for at det skal fungere. Derfor prøver jeg meg med "vanlige" komponenter i ett midi-tower. Teorien min er at de få vifteløse komponentene skal klare seg ok der uten en eneste vifte. Dersom jeg handler fra komplett går jeg for minnet du henviste til FBEN Lenke til kommentar
Illus Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Er forresten Scythe Ninja kjøleren bedre enn Thermalright HR01/ULTRA120 ? Svarer meg selv: "The Ultra-120 is the most efficient heatsink we've tested, and ultimately, that's what counts. Despite concerns over fin spacing, it managed to beat the Scythe Ninja, even with our tough low-airflow test." I følge silentpcreview (sakset fra microplex) Endret 11. januar 2007 av Illus Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Det skjermkortet blir rundjult av det integrerte. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) hehe.. men som du påpekte så har ikke hovedkortet integrert skjermkort.. ;-) pc'en skal stå uten tilkoblet skjerm.. kun remote pålogging.. kanskje med unntak ved installasjon og oppsett av den :-) Endret 11. januar 2007 av Illus Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Ultra120 koster rundt 500,- + vifte, scythe m/vifte koster rundt 400,-, så det blir pris/ytelse. Samme med hovedkort+skjermkort vs hovedkort m/integrert skjermkort. Spørs hvilke behov du har, men kjøper du m/integrert så kan du bruke prisforskjellen på f.eks en X2 prosessor istedet. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 efikkan: Boxed kjølerene til AMD er ikke stille de.. Så langt ifra.. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Skal ikke ha vifte på CPU kjøleren .. :-) Prøvde å finne ett ATX hovedkort med integrert skjermkort.. vet du om noe i farta ? Vil ikke ha mATX grunnet ingen vifter i kabinettet og da trenger komponentene plass X2 tror jeg genererer for mye varme i dette oppsettet.. men mener jeg har sett en watt sammenligning av prosessorere en plass.. skal se om jeg finner det igjen. Endret 11. januar 2007 av Illus Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Nei, bare sjekk prisguiden. Men en passivt kjølt cpu og gpu hadde gjort susen, og selvfølgelig NB(chipsett) Og en samsung 250gb S-ata til 620 er stille og rask, har 2 slike selv. Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Skulle tro en X2 3800+ 65W er kjøligere enn en vanlig 3800+, er ikke de 89W eller noe? Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Er det privat ? I så fall holder det vel med miniITX. Eller noe gammelt brukt. Jeg har benyttet en Dell SFF (GX240 eller noe sånt) med en stille disk (SpinPoint), og hverken cpu-vifte (radial) eller psu høres, kun et svakt sus fra disken (med øret inntil kassa) Lenke til kommentar
Illus Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Skulle tro en X2 3800+ 65W er kjøligere enn en vanlig 3800+, er ikke de 89W eller noe? 7701912[/snapback] I følge amd sine sider så bruker 3800+ am2 versjonen 62 watt.. men dual core frister litt med bare 3 watt ekstra.. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Er det privat ?I så fall holder det vel med miniITX. Eller noe gammelt brukt. Jeg har benyttet en Dell SFF (GX240 eller noe sånt) med en stille disk (SpinPoint), og hverken cpu-vifte (radial) eller psu høres, kun et svakt sus fra disken (med øret inntil kassa) 7701991[/snapback] Har vurdert miniITX og hopper over dette i denne omgang. PC'en er til privag bruk ja og målet er null støy. Det eneste jeg kan se som støyer i oppettet nå er disken. Har liggende ett par støy/vibrasjons-dempende 5 1!4" boxer, men 7200 disker er ikke anbefalt i dem.. 2,5" disken derimot tror jeg hadde likt seg godt inni en slik dempeboks.. og da tror jeg ikke den vil være veldig hørbar.. Endret 11. januar 2007 av Illus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå