Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

3 liters kasse til 6,5" bilhøyttaler

Ronny M

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med, eller vet hvordan det låter hvis man lager små helt tette kasser til frontsett?? Jeg lurer på om det holder med ca. 3 liter til et Focal 6,5" element for å få mer trykk i bassen?

Høyttalerne er montert i dørene, som jo fungerer som en grei kasse, men det var en på den lokale bilstereo sjappa i dag som sa at det blir mye bedre lyd hvis de har en tett kasse å spille i inni døra.

Det skal visst holde med et par liter, men jeg har mine tvil. Tror kanskje det er for lite volum for å få noe dybde i bassen. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der vil jeg tro blir helt feil. Det blir ikke mye dypbass igjen, men de vil tåle noe mer effekt.

Nå vet jeg ikke hva T/S parametrene til de aktuelle elementene er, men jeg vil tippe (veldig guesstimated) du må ha ca 8 - 10 liter for å få dem til å spille optimalt, bilelementer er somregel lagd for å spille i store volum. Hvor har du satt delefrekvensen på forsterkern?

Lenke til kommentar
Hvor har du satt delefrekvensen på forsterkern?

7693550[/snapback]

Ca. 70-75Hz.

Jeg syns ikke de leverer den midbassen de skal sånn som de er montert nå. Bassen er tam og hard helt til 12" subben overtar ved ca. 70Hz. Subben trives ikke noe særlig over 80, så da er det frontsettet som skal levere mye av punchen, noe de ikke gjør bra nok nå.

Alternativt må jeg bytte ut 12" med 2x8" eller noe sånt som klarer å spille pent høyere opp i frekvensområdet...

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar

Mye av problemene dine kan skyldes noe så "enkelt" som montering.

Kjipe greier for god lyd:

- høyttalere montert i dørtrekket, ikke i selve døra

- udempede dører

- mange hindringer for luften rundt elementet

- for store åpninger rundt elementet

Tiltak:

- monter høyttalerne i DØRA, ikke bare i trekket

- demp dørene med Swedac, Brown Bread, NoiseKiller, etc.

- evt. tette igjen åpningene i døra rundt elementet.

Og 95% av 12-tommerne på markedet bør klare langt høyere frekvenser enn 80 hz. Dersom dine ikke gjør det, er det sannsynligvis noe feil med kassekonstruksjon, plassering eller annet.

3 liter er (veldig grovt regnet) det man pleier å gi 5-tommers mellomtoner som ikke skal spille lavere enn 3-400 hz. Som Jalla sier bør du nok minst opp i 10-15 liter for å få noe som klarer å møte subben på en ålreit måte.

- og som et lite ps: hvordan er 6-tommerne og 12-tommerne tilpasset hverandre rent nivåmessig? Jeg har hørt altfor mange anlegg hvor bassen dominerer totalt, og da skal du virkelig ha gode midbasser om de klarer å beholde trøkket oppover i frekvens...

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...