Gå til innhold

Har EOS 10D ønsker nytt kamera. HJELP

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

Sommeren 2003 kjøpte jeg meg Canon EOS 10D. Dette er et kamera jeg har blitt veldig glad i og brukt mye. Nå er tiden kommet til jeg ønsker å bytte dette ut i et nytt et.

Jeg tenker som så at dersom jeg kjøper EOS 30D så får jeg omtrent samme kamera, men bare øker megapixlene litt. Går jeg derimot opp til EOS 5D så har jeg tatt mange mange steg opp. Men så igjen er det prismessig ikke så lang opp til EOS 1D mark IIn. Et proff kamera men noe færre megapixler enn 5D.

Er det noen der ute som har noen meninger som kan hjelpe meg med mitt lille luksusproblem...??

Hilsen Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. 10D er jo et bra kamera i dag det også, selv om 30D har en del nye funksjoner og økt oppløsning, såvidt jeg vet.

Med mindre du er sportsfotograf med behov for et absurd raskt kamera, kan du legge fra deg tanken på 1D mk IIn, etter min mening. Det er dette som er dette kameraets store styrke. 5D har ikke bare høyere oppløsning, men har også mye bedre dynamikk enn den rimeligere 30D. Om den slår mk IIn aner jeg ikke.

Jeg ville ikke oppgradert fra 10D til 30D, men heller gått opp på 5D. Du får først og fremst vurdere hva ditt behov er.

Merk at 5D er et fullformatkamera, ergo vil optikken din få nye brennvidder i praksis.

Edit: Grov tastefeil.

Endret av riktig
Lenke til kommentar

Har du tålmodighet til å vente en måned eller to? Det ryktes at Canon skal lansere en eller flere nye modeller i februar, og da kommer det kanskje noe som passer deg. Kan bli lønnsomt å lene seg tilbake og ikke tenke for hardt på nytt kamerahus inntil du vet om ryktene bare var rykter eller ei.

Lenke til kommentar

Hadde selv 10d i 3 år. Et kjempebra kamera, men det har noen få issues som gjorde at jeg valgte oppgradering.

Var veldig i tvil om hva jeg ville ha. Etter litt frem og tilbake mellom 5D og 1DII endte jeg på den billigeste mulige løsningen. En brukt 20d. Jeg la i mellom 1500,- (brukt fra USA), og det kan jeg med beste samvittighet si er verd hver krone.

De største svakhetene ved 10D, som alle ble forbedret ved oppgradering, er (i urangert rekkefølge:

- Buffer ved RAW-fotografering. Jeg gikk i 2006 over til 100% Raw. Tidligere gikk det i JPG, og mye av grunnen var hastigheten på kameraet. Tar du 3-4 bilder i serie er det som du vet, leenge å vente før bufferet er tømt. Betydelig bedre på 20d. Trenger knapt å tenke på det ved normal fotografering.

- Støy. 10d er bra på høy ISO (etter den tidens standard i alle fall), men 20d er betydelig bedre. ISO800 på 20d er minst like bra som ISO400 på 10d.

- Oppstartshastighet. 20d er klart til action i praksis momentant. 10d bruker rundt 2 sek.

- 20d takler EF-S objketiv, noe så for meg betydde tilgang til den glimrende supervidvinkelen EF-S 10-22.

Av mindre, men velkomne ting er raskere seieopptak, joystick og enterknapp på baksiden, noe bedre ergonomi, 2MPix mer.

Dine alternativ

5D

Ekstrem bildekvalitet, høy oppløsning, gode støyegenskaper, god søker. Krever optikk fra øverste hylle! (har du det evt. er du villig til å bruke de kronene som trengs?), kortere DOF. Byggkvalitet som 20d/30d.

1DII

Suveren hastighet og byggkvalitet. Bruksegenskaper i toppklassen, men bildekvalitet på nivå med 20d/30d/350d/400d med sine 8mp. Stor og tung og heller ikke direkte billig.

30d

Samme som 20d men med større skjerm, spotmåling + diverse andre småting.

20d

Det billigeste alternativet, men som jeg har nevnt en nokså betydelig oppgradering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...