Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ødelegger RAID oppsett med jevne mellomrom

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hjelper en jeg kjenner med pc-systemet hans. Jeg har ikke peiling hva dette problemet kan skyldes, og har hatt problemer med dette i mange år nå. Prøver nå dere for hjelp.

Dette er maskinen:

- MSI K8T NEO-FIS2R Hovedkort Socket 754

- AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz

- Prøvd diverse minnebrikker, pga. ustabilitet. Husker ikke hva vi landet på tilslutt.

- Enermax PSU på 500 W.

- Highpoint RocketRAID 1640 (pga. ustabilitet fra innebygd VIA RAID kontroller)

Denne maskinen har gått i 2 år ca. med masse problem, men har fungert et halvt år uten driftsstans. Nå rett før jul, ble RAID oppsettet (Mirroring) ødelagt på nytt. En harddisk ble ødelagt. Da skiftet jeg ut til 2 nye WD500 GB disker. I dag fikk han melding om at RAIDet var ødelagt, og fikk spørsmål i å bygge opp igjen.

Med ødelagt RAID forhold og kun 1 disk av RAIDet tilkoblet kom maskinen inn i Windows XP SP2 og her begynte den med en voldsomt alarmsignal som ikke gav seg før maskinen ble slått av. Samme skjedde med den andre disken. Tviler derfor på at noen av diskene er ødelagt. I løpet av de siste 2 årene har 3-4 disker blitt ødelagt (fysisk, mekanisk ulyder). Hva kan feilen være?

Kan nevne at maskinen har det nyeste av oppdateringer, men har masse ekstrautstyr tilkoblet, (diverse skrivere, kameraer, scannere, minnekortlesere,...).

Noen som har opplevd noe lignende eller har tips til hvordan feilsøking skal gjøres. Har lyst å ha minst mulig nedetid. Vurderer å investere i en filserver som kun tar seg av skrivere og lagring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal legges til at denne maskinen er i bruk en del, men ikke noe filserving, kun som arbeidsdisker, så slitasjen burde ikke være så veldig stor.

Har hatt Western Digital som skulle være beregnet for å stå i RAID (de røk sist) og Maxtor. De to siste er også WD. Disse tror jeg ikke er ødelagt, men det ser ut som om RAID verktøyet kobler fra diskene da det finner ut at RAID konfigurasjonen ikke fungerer. Dette syns jeg er rart i og med at RAID forholdet er slettet i RAID-kontrollerens BIOS.

Før RAID konfigurasjonen ble ødelagt fikk han melding fra Windows om forsinket skriving til stasjon...

Irriterer meg at denne maskinen aldri kan virke optimalt :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...