dort Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Hei På kjøkkenet mitt er det innstallert spotter som styres av to berøringsbrytere (Innstallert av tidligere eiere). Problemet er at disse fungerer forholdsvis ustabilt. De skal i utgangspunktet styre hvert sitt sett med spotter, men i praksis påvirker bryterne hverandres spotter slik at den ene slås av når den andre slås på osv. i flere varianter avhengig av dagsformen. Bryterne er koplet på samme vegg som innebygget kjøleskap og det er kjøleskapet som skaper problemene. Har prøvt å isolere kontakter og ledninger fra kjøleskapet men får det ikke helt til (Ledningene går langs siden av kjøleskapet). Er det noen som kan forklare meg hvordan en slik bryter virker, med f.eks. et kretsdiagram. Løsninger på hvordan jeg skal kunne få dem til å fungere som dem skal blir også satt pris på. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 (endret) Kan du ta bilde av berøringsområdet? Reagerer bryteren når du putter noe i nærheten av feltet, eller må du ha fysisk kontakt? Berøringsbrytere kan benytte kapasitivitet eller resitivitet som "sensor" metode, og har dermed ganske forskjellig oppbygning. Jeg er ikke kjent med hvilken topologi som er vanlig for slike touch-brytere, men det kan det være at noen andre her er. Skjer problemet hele tiden mens kjøleskapet er plugget i eller kun når kompressoren går? Forstyrrelsene kan være elektromagnetiske bølger skapt av motoren i kjøleskapet, som enten taes opp av sensoren direkte eller påvirker elektronikken i boksen. Det kan også taes opp av ledningene som går inn til bryteren. På hvilken måte er bryterens elektronikk skjermet, hvis i det hele tatt? EDIT: Bildet er forsåvidt ikke det viktigste. Dersom det står et navn/produktnummer lett tilgjengelig kunne det kanskje hjelpe. Endret 10. januar 2007 av NorthWave Lenke til kommentar
dort Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Kan du ta bilde av berøringsområdet? Reagerer bryteren når du putter noe i nærheten av feltet, eller må du ha fysisk kontakt? Berøringsbrytere kan benytte kapasitivitet eller resitivitet som "sensor" metode, og har dermed ganske forskjellig oppbygning. Jeg er ikke kjent med hvilken topologi som er vanlig for slike touch-brytere, men det kan det være at noen andre her er. Skjer problemet hele tiden mens kjøleskapet er plugget i eller kun når kompressoren går? Forstyrrelsene kan være elektromagnetiske bølger skapt av motoren i kjøleskapet, som enten taes opp av sensoren direkte eller påvirker elektronikken i boksen. Det kan også taes opp av ledningene som går inn til bryteren. På hvilken måte er bryterens elektronikk skjermet, hvis i det hele tatt? EDIT: Bildet er forsåvidt ikke det viktigste. Dersom det står et navn/produktnummer lett tilgjengelig kunne det kanskje hjelpe. 7693247[/snapback] Ledningene er bare koblet til to knotter i metall. Må berøre knottene for å aktivere bryterne. Selve bryteren vet jeg ikke hvor befinner seg da den er innebygget. Lenke til kommentar
icer Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Hmmm... forstår fortsatt ikke helt hvordan det ser ut, men jeg skulle til å anbefale deg en dimmer som fungerer som en touch dim, men istedenfor at den reagerer når du berører den så må du trykke den inn som en vanlig bryter, dette resulterer i at lyset dimmes slik du vil ha det, ved dette kan ikke noe forstyrre på føleren og gjøre at den reagerer falskt. Dette bør også gå om du bytter ut den føleren som du må trykke på med en vanlig trykkbryter, da vil den heller ikke reagere falsk som nevnt ovenfor.... Som sagt forstod jeg ikke helt hva som ble ment så jeg bare skrev det slik jeg tenkte det... Lykke til... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå