Gå til innhold

vifter og varme

Stein-Erik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her har du noe tips:

1: Temp kan du sjekke med prog fra produsenten (Om kortet støtter det), modifisert digitalt termometer eller en gadget fra fx 3dfxcool.no .

2: Sjekk viftestyring fra fx 3dfxcool.no

3: Om du vet hvile fabrikat du har, så har produsenten sannsynligvis info om hvordan du finner modell/type på sine hjemmesider.

Lenke til kommentar

Du kan kanskje bruke et program som heter Speedfan til å regulere viftehastigheten, den funker vissnok til endel hovedkort. Men i utgangspunktet kan ikke viftehastighet styres fra windows. Du må kjøpe en ekstern enhet i form av en motstand, som settes direkte på ledningen til viften, eller en rheobus som settes i en ledig utvendig 5.25 plass.

Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd Speedfan, og førsteinntrykket mitt er at programmet er GENIALT! Viftehastigheten står nå på AUTO og jeg har satt ønsket CPU-temperatur til 43 grader. For å unngå at vifta slakker opp for mye, og må jage opp på max igjen, har jeg satt minimum hastighet til 75%. På min maskin ligger terskelen for forskjell i støy rundt 80%. Over 80% gir "normal" støy, under 80% gir radikalt mindre støy. Et stort pluss i mine øyne er at ved "minimering" av programmet er det ikke synlig på toolbaren, men man får opp temperaturen nede til høyre.

Programmet er relativt enkelt å justere, men minimumshastighet og ønsket CPU-temperatur må nok justeres første gang.

Resultatet: I begynnelsen jaget vifta ofte opp på full fart, og det kunne virke som om programmet burde ha vært litt tregere å justere hastigheten. Ettervært virker det som programmet er blitt mer prediktivt og roligere i justeringene. Store deler av tiden ligger hastigheten på minimum (75% her), og støyen fra CPU-vifta er da kraftig redusert.

Jeg tar hatten av for det geniet som har laget dette programmet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...