Kubin Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) ulrik, Du har ekspertgruppen under WHO som har kommet fram til at D.U. definitivt er skadelig. Og du har den amerikanske rapporten ( link i første post ) som kommer fram til at D.U. skader DNA uavhengig av stråling. Når det gjelder "all annen empiri og forskning", så vet ikke du hvordan de forholder seg til de seneste resultatene ( den amerikanske rapporten ). De har forsket på strålingsfare. Når de nå må se på skadevirkning uavhengig av stråling blir det en annen innfallsvinkel. Edit : Hvis det er slik at forskere flest mener at de siste resultatene - at D.U. skader DNA uavhengig av stråling - er forfeilede, så kan du vel vise meg et eksempel på at de sier dette? Endret 11. januar 2007 av Kubin 1 Lenke til kommentar
.V. Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Jeg ser de skriver at DNA tar skade av å bli utsatt for D.U, men er dette rent teoretisk eller er de mengdene D.U etterlatt som brukt ammunisjon tilstrekkelig til å skade noen? Det er tross alt forskjell på å bevisst utsette celler for utarmet uran og den mengden folk blir utsatt for fordi det ligger litt ammunisjon i jorda. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 "When a weapon made with a DU tip hits armour it goes straight through it and then erupts in a burning cloud of vapour. The vapour settles as dust, which is chemically poisonous and also radioactive." http://www.yorkshiretoday.co.uk/ViewArticl...ticleID=1951377 Støvet virvles opp og mennesker i nærheten får partiklene ned på lungene. Igjen : Anbefaler folk å se Canal Plus - dokumentaren. Med folk som har jobbet med dette - ikke i laboratorium, men ved de utbombede tanksene - og som har fått helsa ødelagt. Doug Rokke ( "former head of the Pentagon's Depleted Uranium Project" ) : "As we completed the Depleted Uranium Burn Test at the Department of Energy Nevada Test Site in November 1994, DOE medics performed a radio-bioassay on me that found 5,000 times the permissible level of uranium in my body." http://www.ratical.org/radiation/DU/DRonDU2000.html Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 "When a weapon made with a DU tip hits armour it goes straight through it and then erupts in a burning cloud of vapour.The vapour settles as dust, which is chemically poisonous and also radioactive." http://www.yorkshiretoday.co.uk/ViewArticl...ticleID=1951377 Støvet virvles opp og mennesker i nærheten får partiklene ned på lungene. Igjen : Anbefaler folk å se Canal Plus - dokumentaren. Med folk som har jobbet med dette - ikke i laboratorium, men ved de utbombede tanksene - og som har fått helsa ødelagt. Doug Rokke ( "former head of the Pentagon's Depleted Uranium Project" ) : "As we completed the Depleted Uranium Burn Test at the Department of Energy Nevada Test Site in November 1994, DOE medics performed a radio-bioassay on me that found 5,000 times the permissible level of uranium in my body." http://www.ratical.org/radiation/DU/DRonDU2000.html 7697011[/snapback] Hvordan forklarer du da empiri fra Balkan..? Lenke til kommentar
.V. Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Ok, så folk som blir skutt på med ammunisjon laget av utarmet uran kan få støv i lungene som kan gi dem kreft osv. Jeg tviler på at dette er det folk er mest bekymret for om de sitter i et kjøretøy som blir skutt på med såpass heftig ammunisjon. Det jeg tenkte på var om noen kunne bli påvirket av det lenge etter selve skytingen, f.eks. sivile som bor i området. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Jeg fortsetter å sitere fra http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/uran/ : Risikoen ble beregnet av Statens strålevern sommeren 2000. De kom fram til at for å nå yrkeshygienisk grenseverdi måtte man inhalere og få avsatt i lungene et kvart gram uranoksid. Dette ble vurdert å være en så stor mengde at det var utenkelig at noen ville få noe i nærheten av så store mengder i seg. Det er kanskje ikke utenkelig at noen vil få i seg så store mengde hvis de sitter i en stridsvogn som blir truffet. Støv virvles opp, men fordi uranoksid er 5-10 ganger så tungt som vanlig støv, er det usannsynlig at noen vil kunne få i seg større mengder på den måten. Det er ingen grunn til å forvente noen påvisbar økning av risikoen for lungekreft i de områder hvor slik ammunisjon er brukt. Har du lest gjennom det nettstedet Kubin? Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 haugsand: Bare i tilfelle du ikke har fått det med deg så snakker Ystenes om farene pga. stråling, mens Kubin har linket til en artikkel som diskuterer nye forskninsresultater som viser at DU er skadelig totalt uavhengig av radioaktiviteten. Det er enda ingen som har sagt noe mer om akkurat dette, antageligvis fordi resultatene er så nye. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 ulrik skrev : >"Hvordan forklarer du da empiri fra Balkan..?" For drøyt to år siden viste NRK en dokumentar med en tysk professor som arbeidet med dette. "I dokumentaren følger vi med professor Günther og hans amerikanske kolleger på feltundersøkelser etter krigene i Kosovo, Bosnia og Irak." http://www.nrk.no/kanal/programoversikt/?p...p_artikkel_id=0 Du har det også på Balkan. Utsatte steder der krefttilfellene har økt betraktelig. ( Hadde en link på dette. Skal se etter den. ) E-ton skrev : >"Det jeg tenkte på var om noen kunne bli påvirket av det lenge etter selve skytingen, f.eks. sivile som bor i området." Ja, det er det jeg også snakker om. Partiklene ligger der, når tid som helst kan vind eller mennesker virvle opp sand og partikler. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Google-søk etter "Serbia" og "Depleted Uranium" gir tusenvis av treff. Tror ikke jeg kommer til å finne den artikkelen jeg nevnte. ( Men legg til "soldiers" på søket, eller "Balkan syndrom", så får du masse treff om bemerkelsesverdig mange soldater som har fått kreft etter å ha vært på Balkan. ) Fant denne artikkelen fra BBC, som sier litt om at DU-støvet kan fare flere hundre kilometer med vinden : "In mid-June scientists at Kozani in northern Greece were reporting that radiation levels were 25% above normal whenever the wind blew from the direction of Kosovo. And Bulgarian researchers reported finding levels eight times higher than usual within Bulgaria itself, and up to 30 times higher in Yugoslavia." (...) "In an impact DU catches fire, and much of the round is turned into burning dust. The particles are extremely small, they can travel up to 300 kilometres. They are also beta-emitters, which are dangerous if inhaled." The particles can then lodge in the lungs, resisting the body's attempts to flush them out, and can wreak havoc with the immune system. They can migrate to any tissue, though they often make for the kidneys." http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/408122.stm Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Samtidig viser linker over at det ikke VAR noen økning i krefttilfeller hverken hos soldater eller lokale i utsatte områder.. Ellers tror jeg du vet lite om hvor tungt uranstøv er om du har store forhåpninger om at det "når tid som helst kan vind eller mennesker virvle opp sand og partikler"... Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Ulrik, Se min post over ( postet rett før din ) når det gjelder hvordan D.U. kan fyke med vinden. Når det gjelder soldater og sivile i Kossovo, så har du jo i åpningsposten en rapport fra italienske soldater som har blitt syke etter å ha vært der. Og de er ikke alene. "Tests needed for 'Balkans Syndrome'" http://news.bbc.co.uk/1/low/sci/tech/1104065.stm Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Ulrik, Se min post over ( postet rett før din ) når det gjelder hvordan D.U. kan fyke med vinden. Når det gjelder soldater og sivile i Kossovo, så har du jo i åpningsposten en rapport fra italienske soldater som har blitt syke etter å ha vært der. Og de er ikke alene. "Tests needed for 'Balkans Syndrome'" http://news.bbc.co.uk/1/low/sci/tech/1104065.stm 7698409[/snapback] Senere i tråden har du en forskningsrapport som konkluderer med at det IKKE er DU som er årsaken til de italienske problemene.. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Senere i tråden har du en forskningsrapport som konkluderer med at det IKKE er DU som er årsaken til de italienske problemene.. 7698472[/snapback] På same måte som du har haugevis av forskningsrapporter som frikjenner Agent Orange for misdannelser hos vietnamesiske barn. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Senere i tråden har du en forskningsrapport som konkluderer med at det IKKE er DU som er årsaken til de italienske problemene.. 7698472[/snapback] På same måte som du har haugevis av forskningsrapporter som frikjenner Agent Orange for misdannelser hos vietnamesiske barn. 7698535[/snapback] Denne uttalelsen diskredditerer jo din egen forskning i like stor grad som min.. Hva vil du frem til? At forskning ikke kan stoles på og at vi bør ty til religionen? Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Denne uttalelsen diskredditerer jo din egen forskning i like stor grad som min.. Hva vil du frem til? At forskning ikke kan stoles på og at vi bør ty til religionen? 7698565[/snapback] Hvordan kommer du frem til det? Når vi ser tilbake på forskningen som ble gjordt omkring Agent Orange, ser vi to retninger : De forskerne som så at det måtte være en sammenheng, og som torte å si det. På den andre siden forskere som ikke ville ha en bråstans i karrieren. I forskningen omkring Agent Orange var det - på samme måte som med forskningen rundt D.U. - *kostbart* (karrièremessig) å bryte ut av rekkene. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Denne uttalelsen diskredditerer jo din egen forskning i like stor grad som min.. Hva vil du frem til? At forskning ikke kan stoles på og at vi bør ty til religionen? 7698565[/snapback] Hvordan kommer du frem til det? Når vi ser tilbake på forskningen som ble gjordt omkring Agent Orange, ser vi to retninger : De forskerne som så at det måtte være en sammenheng, og som torte å si det. På den andre siden forskere som ikke ville ha en bråstans i karrieren. I forskningen omkring Agent Orange var det - på samme måte som med forskningen rundt D.U. - *kostbart* (karrièremessig) å bryte ut av rekkene. 7698746[/snapback] Ah.. Konspirasjonsteorier.. Fantastisk.. Så.. alle som er enige med deg, det FÅTALL av forskere (eller: forsker) som støtter ditt synspunkt.. det er de modige rebellene som ikke er redde for å miste jobben, men de som har gjort grundig og etterprøvd forskning med motsatt resultat er bare ryggradløse lakeier av det onde imperiet? Si ifra når du lander. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Ah.. Konspirasjonsteorier.. Fantastisk.. 7698795[/snapback] Jeg trodde det var "common knowledge" at det ble fusket i forskningen omkring Agent Orange. I farten finner jeg dette : "A Cover-Up on Agent Orange?" http://www.time.com/time/magazine/article/...,970675,00.html I den tyske dokumentaren som gikk på NRK for drøyt to år siden kom de inn på dette : Å bryte ut av rekkene i spørsmålet om D.U. er "karriere-selvmord". Doug Rokke, som jobbet for Pentagon forteller : "The cover-up started with the infamous Los Alamos memorandum sent to our team in Saudi Arabia during March 1991. This memo told us to be sure that we should only report our findings so DU munitions could always be used. IN OTHER WORDS LIE!" http://www.findarticles.com/p/articles/mi_...14/ai_101763346 Endret 11. januar 2007 av Kubin Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Jeg betvilte vel på ingen måte på noen av uttalelsene rundt A.O. Det er derimot et MEGET langt sprang fra "siden A.O-rapporter ble forfalsket er dermed alle rapporter som sier noe annet enn jeg vil om D.U. også forfalsket, uansett, basta, punktum". Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 "The vapour settles as dust, which is chemically poisonous and also radioactive." DU er ikke betydelig radioaktivt. Kjemisk er det et metall og selvsagt ikke sunt å spise eller innhalere. Men det er tilfellet med alt metall. Det finnes tusenvis av karsinogener i enhver krigssone. Selv om forskningen omkring DNA mutasjon skulle stemme (enda det høres snålt ut fra et biokjemisk standpunkt) er det usansynelig at DU kunne være ansvarlig for et slikt omfang. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Er det noen som vet om det har blitt utført dyreforsøk i forbindelse med D.U.? ( En kan se for seg at noen bur med rotter/mus blir plassert tett inntil en utbombet tanks. Andre bur blir plassert ti meter unna, og andre igjen femti meter unna. ) Fikk sett tredje del av Canal-pluss dokumentaren i går kveld. Utdrag : "In 1993 the U.S. Congress passed the law, ordering the military to research inhaled Depleted Uranium exposures. And one lonely colonel in the United States Army, a colonel Eric Daxon(?), and his boss Army Undersecretary Bernard Rosco(?) broke the law. They failed to conduct the research on inhaled radioactive toxic waste." Fortsetter med å si at det enda ikke er gjordt, ni år etter starten på Gulf-krigen. ( Dokumentaren må være fra rundt 2000.) Endret 12. januar 2007 av Kubin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå