Gå til innhold

Nektet USA tur?!?!

Anbefalte innlegg

Wow, jeg vil gjerne ha litt eksempler på sosialismeforkynnende undervisning i den offentlige skolen i dag.

7712788[/snapback]

Tja, et ganske enkelt eksempel er jo hvordan Stalin beskrives versus hvordan Hitler beskrives..

Hvordan likhetsidealet gjennomsyrer alt til det latterlige..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvordan beskrives Stalin og Hitler? Begge ble omtalt som gale despoter som drepte millioner i min undervisning. Det er naturlig at skolen bruker mer tid på Hitler, siden man i tillegg til fascisme kan undervise i farene ved rasisme og forskjellsbehandling av folkegrupper. Det er tross alt et eget punkt i fagplanen på både ungdomsskolen og videregående som sier at man skal gjennom andre verdenskrig, med fokus på jødeutryddelsen. Når det gjelder Stalin var han en gal fascist som led av en narsissistisk og paranoid tro på at han var den eneste som kunne redde Soviet, og at den eneste måten å gjøre det på var å kvitte seg med "faretruende elementer".

Og likhetsidealet har ingenting med sosialisme å gjøre, det er et begrep som brukes om det å jobbe for å sikre alle like muligheter i undervisningen.

Nok off-topic nå, hvis dere vil prøve å gjøre noe med denne USA-turen forslår jeg at dere prøver å samle inn pengene selv, eller protesterer offentlig og høylydt. Tipper Vårt Land vil dekke saken ;p

Lenke til kommentar
...eller protesterer offentlig og høylydt.

7713094[/snapback]

Det har vi gjort :cool:

7713325[/snapback]

Hvor er mediedekningen av denne viktige saken da? :roll:

Vær heller glad for at igjennom en lang tidsperiode har skolen du går på fått sponsinga, nå legger staten om på dette og det må dere jo godta.

Utrolig at staten har sponset USA-turer i 18 år på en kristen skole spør du meg.

Lenke til kommentar

Rent historiemessig så ble skolene opprettet i kristen regi. Det var kirken som startet undervisningen her til lands. Om da ikke jeg ble feilinformert den gang jeg ble undervist.

Men så er det ikke fordi skolen er kristen at den er nektet støtte. Det er fordi den er privat. Så vidt jeg har fått med meg.

En skole med fokus på å undervise for barn med lærevansker i privat regi ville i så måte blitt forskjellsbehandlet fordi den er privat. Så det er jo rent prinisppielt dette her er en uting.

Fordi det er privat så er det mindre verdt i statens øyne. Og med mindre støtte blir det enda vanskeligere for de med lite penger i lommeboken å velge en privat skole om det var et privat tilbud som hadde passet best.

Paradoksalt nok klager man over at private skoler er for rikinger. Noe som er feil. Men det er jo et faktum at det blir vanskeligere for andre enn rike å få råd til tilbudet når private skoler får mindre i støtte enn offentlige.

Lenke til kommentar
En annen påstand er at friskoler er privatskoler. I norsk lov er privatskoler og friskoler to forskjellige ting.

Privatskoler mottar ingen offentlig støtte og er dermed forbeholdt de som kan betale for seg. De er ikke pålagt de samme kvalitetskrav og kan sile ved inntak.

Friskoler er offentlig finansiert, har strenge kvalitetskrav og er underlagt et offentlig tilsyn. De kan ikke sile ved inntak. Disse to skoleslagene er derfor helt ulike.

Lenke til kommentar
...eller protesterer offentlig og høylydt.

7713094[/snapback]

Det har vi gjort :cool:

7713325[/snapback]

Hvor er mediedekningen av denne viktige saken da? :roll:

7713530[/snapback]

Tja... førstesideoppslag i Dagen, var og med i Norge i Dag, men sant nok TV så ikke på det som viktig nok til å stille opp :no:

Men uansett har vi fått dem til å love å revurdere saken :)

(Hvilket betyr at det vil ta år og dag.. :p)

Lenke til kommentar
Er det urimelig at man ikke vil bruke norske skattekroner på å sende kristen vestlandsungdom til hjernevaskingscamp i USA?

7697395[/snapback]

Her er jeg helt enig med deg. Det er rett og slett latterlig hvis norske skattebetalere, noe som inkluderer meg, skal betale for at kristensekter skal sende barn og unge til utlandet for å hjernevaskes. Dette kan de jammen stå for selv hvis de absolutt vil.

7697441[/snapback]

Maken til sprøyt har jeg ikke lest på lenge. Kan du vise til kilder som sier noe som helst om kristensekter? Eller at de skal hjernevaskes på diverse camper i USA? Er det så mye bedre at den verste pøbelgjengen fra naboskolen skal få dekket reise, mens elever som tilfeldigvis går på friskole ikke får? Dessuten er langt fra alle som går på friskole kristne.

Gjør meg og alle andre en tjeneste, og opplys deg før du gjør deg selv til en skam.

7706695[/snapback]

"I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."

Bare det å starte morningen ved å si at Gud styrer nasjonen er litt drøyt. Hvilke andre holdninger de forfekter kan vi bare gjette oss til. Jeg gikk på en kristen videregående skole, måtte betale for å gå der også. Jeg ble ikke tilbudt noe gratistur til USA. Jeg ser ikke noen grunn til at noen skal få en gratistur til utlandet i forbindelse med sin videregående utdanning betalt av meg og de andre skattebetalerne i dette landet.

Jeg er imot friskoler som er opprettet for å drive hjernevasking. Jeg fikk bl.a dårlig karakter i religion fordi at jeg IKKE var/er kristen. Jeg var ikke enig i holdningene og troen til religionslæreren. Holdningen min til slike skoler er derfor at jeg ikke vil at mine penger skal brukes på dem, siden de ikke er forenelig med MIN tro. Jeg lot meg ikke hjernevaske og lures inn i en tro jeg ikke var enig i og ble straffet for det. Jeg er ikke god nok, men pengene mine vil de ha! Ikke kom her og belær meg er du snill, jeg vet hvordan kristne skoler, eller i alle fall hvordan én kristen skole opererer.

Lenke til kommentar
Ikke kom her og belær meg er du snill, jeg vet hvordan kristne skoler, eller i alle fall hvordan én kristen skole opererer.

7713972[/snapback]

Akkurat. Én kristen skole. Nå skal ikke jeg si med sikkerhet at ingen andre "opererer" på samme måte, men nå tviler jeg på at det er grunnen til at de ikke fikk støttet reisen.

Jeg ser ikke noen grunn til at noen skal få en gratistur til utlandet i forbindelse med sin videregående utdanning betalt av meg og de andre skattebetalerne i dette landet.

7713972[/snapback]

Mener du da alle skoler, eller bare de kristne?

Vi skal på klassetur om en liten stund, men vi får ikke støttet en krone selv om jeg går på en offentlig skole.

Lenke til kommentar
Ikke kom her og belær meg er du snill, jeg vet hvordan kristne skoler, eller i alle fall hvordan én kristen skole opererer.

7713972[/snapback]

Akkurat. Én kristen skole. Nå skal ikke jeg si med sikkerhet at ingen andre "opererer" på samme måte, men nå tviler jeg på at det er grunnen til at de ikke fikk støttet reisen.

Jeg ser ikke noen grunn til at noen skal få en gratistur til utlandet i forbindelse med sin videregående utdanning betalt av meg og de andre skattebetalerne i dette landet.

7713972[/snapback]

Mener du da alle skoler, eller bare de kristne?

Vi skal på klassetur om en liten stund, men vi får ikke støttet en krone selv om jeg går på en offentlig skole.

7714019[/snapback]

Jeg mener selvsagt at ingen har krav på statsstøtte for å reise på klassetur. Da vi reiste på klassetur så fikk ikke vi heller en krone i støtte og hvorfor skulle vi egentlig det? Vi solgte kaker og lodd for å gjøre turen billigere for oss selv.

Når det gjelder friskoler så er jeg sterkt imot at kristensekter får statsstøtte for å opprette egne skoler. Ta f.eks livets ord, som har egne barneskoler, ungdomsskoler, videregående og snart også høgskoler og universitet. Støttet av staten selvsagt. Det er stort sett slike skoler jeg vil til livs, de som ikke er et reellt alternativ til den offentlige skolen, men som er til for å drive forkynnelse.

Om dette gjelder Danielsen vet jeg ikke, det interesserer meg heller ikke, men det at det er en kristen skole sier mer enn nok for meg. Dessuten så er kristne friskoler i en særklasse når det gjelder dispansasjoner fra friskoleloven, noe jeg også er sterkt imot.

Det neste blir vel at muslimer skal ha egen skole, jøder skal ha egen skole osv. Jeg er ikke for et samfunn hvor vi skal splittes etter hvilken religion vi tilhører. Jeg som ikke kristen på en kristen skole var tvunget til å høre bilbelsitater over skolens høgtaleranlegg og lese bibelsitater i klassens time. En ting er at dette skjer i religionsundervisning hvor det er naturlig, men at det skjer i mattematikk og naturfagstimer er en skam. Hvis man nektet å delta under slike forkynnelser så ble man selvsagt straffet med anmerkninger.

Hvorvidt alle kristne skoler driver på denne måten vet jeg ikke, men kanskje de som går på kristne skoler rundt om i landet kunne sagt noe om det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...