dizzykeys Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Som noen kanskje leste i BT i dag, blir Danielsen-elever nektet tur til USA bare pga vi er friskole, mens en offentlig skole får lov. Flere som mener dette er sykt?? Diskriminering! les om saken her Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 ja, slik kan det gå... skjedde med bror min og Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Shit happens. Utvekslingstur til USA er vel knapt noen menneskerett. Da skulle det ikke være så veldig vanskelig å søke seg til en offentlig videregående skole og delta i det samme tilbudet. Man vil uansett ta hele året i USA, så hva er egentlig problemet? Andre folk bytter skole av samme grunn. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Shit happens. Utvekslingstur til USA er vel knapt noen menneskerett. Da skulle det ikke være så veldig vanskelig å søke seg til en offentlig videregående skole og delta i det samme tilbudet. Man vil uansett ta hele året i USA, så hva er egentlig problemet? Andre folk bytter skole av samme grunn. 7695582[/snapback] Problemet her er maktmisbruk fra den rødgrønne regjeringen, som hater frihet like mye som de hater friskoler. Dette er bare enda en måte å presse alle gjennom den samme kverna. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Kanskje det er lettere for myndighetene og utdannings og utlendingsetat å organisere oppholdet og det praktiske når alle elever er medlem av samme system? Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Har aldri hørt om denne skolen, kan noen gi meg en kort/lengre forklaring? Epz. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Danielsen-skoler er en Bergensbasert kristen friskole. Som private friskoler flest har den bedre økonomi en en offentlig skole og krever og en liten egenbetaling. Dette nyter jo selvsagt elevene godt av ettersom utstyrsnivået er noe høyere enn gjennomsnittet. En annen fordel med skolen (som mange ikke-kristne elever tar i betraktning) er utvekslings- og studie-mulighetene. Man kan dra videregående skole ut over 4 år i stedet for 3 for å få bedre tid til å mestre en idrett eller et annet kulturområde som musikk. Danielsen har også nær kontakt med brann, så gode fotballspillere får denne glimrende muligheten til å utvikle sitt talent. Danielsen Videregående Skole er kanskje den eneste skolen i Bergen som har hatt et grundig opplegg for utvekslingsår til USA hvor mangler fra amerikansk pensum blir flettet inn i tredje klasse pensum (hovedsakelig mer Norsk). Nå virker det som om Utdanningsdirektoratet ikke er interessert i å betale skolepenger til friskole-folk som ikke studerer i Norge. Endret 11. januar 2007 av radivx Lenke til kommentar
dizzykeys Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Har aldri hørt om denne skolen, kan noen gi meg en kort/lengre forklaring? Epz. 7696148[/snapback] Danielsen er en kristen friskole i Bergen, som Trond Giske av en eller annen grunn hater... Shit happens. Utvekslingstur til USA er vel knapt noen menneskerett. Da skulle det ikke være så veldig vanskelig å søke seg til en offentlig videregående skole og delta i det samme tilbudet. Man vil uansett ta hele året i USA, så hva er egentlig problemet? Andre folk bytter skole av samme grunn. Poenget mitt er at det er forskjellsbehandling delux, fullstendig urettferdig! Som HilRam sier det er maktmisbruk! Hva har regjeringen imot friskoler?? Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Alle vet jo at han hater friskoler, det har han nesten sagt rett ut. Han vil at alt skal være offentlig, for at staten skal ha kontroll. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Er det urimelig at man ikke vil bruke norske skattekroner på å sende kristen vestlandsungdom til hjernevaskingscamp i USA? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Er det urimelig at man ikke vil bruke norske skattekroner på å sende kristen vestlandsungdom til hjernevaskingscamp i USA? 7697395[/snapback] Her er jeg helt enig med deg. Det er rett og slett latterlig hvis norske skattebetalere, noe som inkluderer meg, skal betale for at kristensekter skal sende barn og unge til utlandet for å hjernevaskes. Dette kan de jammen stå for selv hvis de absolutt vil. Lenke til kommentar
dizzykeys Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Er det urimelig at man ikke vil bruke norske skattekroner på å sende kristen vestlandsungdom til hjernevaskingscamp i USA? 7697395[/snapback] Hjernevaskingscamp?? tror noen har misforstått.. Btw du vil heller betale for å sende "normale" vestlandsundom på "hjernevaskingscamp"? det må du fremdeles Endret 11. januar 2007 av Mr_Sun Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Er det urimelig at man ikke vil bruke norske skattekroner på å sende kristen vestlandsungdom til hjernevaskingscamp i USA? 7697395[/snapback] Hjernevaskingscamp?? tror noen har misforstått.. Btw du vil heller betale for å sende "normale" vestlandsundom på "hjernevaskingscamp"? det må du fremdeles 7698929[/snapback] Hjernevaskingscamp ja... Kristenfundamentalister som trenger egen skole for å indoktrinere sine barn og unge har jeg lite til overs for. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Ja, det er forskjellsbehandling, men det er jo en grunn til det. Dette er en privat skole, og har derfor ikke krav på bidrag til slike ting. For elevene må jo dette virke veldig urettferdig, men som en nevnte tidlig i tråden, en "workaround" må jo være å "papir-flytte" til en offentlig skole for andreåret slik at man kan dra til en annen skole i USA det året. Personlig er jeg mot private skoler, men med det skolesystemet vi har i Norge i dag blir det et prinsipp jeg har vanskelig for å argumentere for ;p Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Er det urimelig at man ikke vil bruke norske skattekroner på å sende kristen vestlandsungdom til hjernevaskingscamp i USA? 7697395[/snapback] Hjernevaskingscamp?? tror noen har misforstått.. Btw du vil heller betale for å sende "normale" vestlandsundom på "hjernevaskingscamp"? det må du fremdeles 7698929[/snapback] Hvis jeg i heletatt hadde betalt skatt , hadde jeg ville nektet å betale for kristene til en camp i America, Ja. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Er det urimelig at man ikke vil bruke norske skattekroner på å sende kristen vestlandsungdom til hjernevaskingscamp i USA? 7697395[/snapback] Dreier det seg ikke om et helt vanløig utveklsingsår? Har ikke sett noe sted at de sendes til en hjernevaskingsinstitusjon. Staten betaler støtte til vanlige elever i den offentlige skole som tar et utvekslingsår, og den burde gjøre det samme for elever på friskole. Nå skal det nevnes at jeg i prinsippet er i mot friskoler som er tuftet på religiøst bullshit, men friskoler skal ha de samme rettighetene som den offentlige. Lenke til kommentar
freke Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Er det urimelig at man ikke vil bruke norske skattekroner på å sende kristen vestlandsungdom til hjernevaskingscamp i USA? 7697395[/snapback] Her er jeg helt enig med deg. Det er rett og slett latterlig hvis norske skattebetalere, noe som inkluderer meg, skal betale for at kristensekter skal sende barn og unge til utlandet for å hjernevaskes. Dette kan de jammen stå for selv hvis de absolutt vil. 7697441[/snapback] Hjertens enig og vel så det. Dette trenger jeg ikke være med å betale for. Heldigvis. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Man kan dra videregående skole ut over 4 år i stedet for 3 for å få bedre tid til å mestre en idrett eller et annet kulturområde som musikk.7696197[/snapback] Dette kan man jo i den offentlige skolen også. Dessuten er tittelen på tråden misvisende. Det er ikke snakk om at dere blir nektet noe som helst, dere mister bare statstøtten (på 40 - 50 000 kr per person!?). For å være helt ærlig ser jeg ingen grunn til at dere skal få et tilskudd på så mye. Franskklassen vår skal til Nice i mars og vi får ikke et øre fra staten. Buhu. Lenke til kommentar
dizzykeys Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 Man kan dra videregående skole ut over 4 år i stedet for 3 for å få bedre tid til å mestre en idrett eller et annet kulturområde som musikk.7696197[/snapback] Dette kan man jo i den offentlige skolen også. Dessuten er tittelen på tråden misvisende. Det er ikke snakk om at dere blir nektet noe som helst, dere mister bare statstøtten (på 40 - 50 000 kr per person!?). For å være helt ærlig ser jeg ingen grunn til at dere skal få et tilskudd på så mye. Franskklassen vår skal til Nice i mars og vi får ikke et øre fra staten. Buhu. 7701604[/snapback] For det første er ikke dette en hvilken som helst utenlandstur. Det er ikke noe hjernevskingscamp som folk sier, det er en skole. 1 år med seriøse studier i USA. Vi betaler allerede en god del selv, og når vi mister statsstøtten er det ingen som får råd, så det er så og si det samme som nekt, så tittelen er for å vidt rett. Men tingen om det er kristent eller ikke har ingenting å si. Det er også ikke-kristne folk som drar. Problemet er at vi har holdt på med dette i 18 år og plutselig får nekt fordi vi er en friskole. Burde ikke friskoler og offentlige skoler ha like rettigheter? Eneste grunnen til at Øystese skole (offentlig) har et lignende tilbud er at Danielsen har hjulpet dem. Og nå får vi nekt? 18 år! seriøst.. For de som vil lese mer om saken er det førsteside oppslag i dagen: saken i dagen saken i Norge i dag Lenke til kommentar
hfarberg Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Hva for slags syting er det her? Jeg er helt klart for at private skoler skal eksistere og operere i Norge, jeg er faktisk motstander av offentlig skole. Men jeg undrer litt på hvor gjennomtenkt det er å syte og klage for at man ikke får 50k av "staten" (det er faktisk andre folk som må betale for det her), når man samtidig argumenterer for frihet. Diskriminering er det nok, og det sier seg jo selv at den rødgrønne regjeringen digger offentlig skole, og gjerne kutter støtte til private skoler. Men hvis man tror at å be om økning i skatter og avgifter fører til bedre forhold for friskolene, så tar man alvorlig feil. Endret 12. januar 2007 av hfarberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå