_sindre_ Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Hvem og hva begrenser egentlig de folkevalgtes makt i Norge? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 For øyeblikket er det vel ingen som begrenser de folkevalgtes makt mer enn Gerd Liv Valla. Lenke til kommentar
person Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) For øyeblikket er det vel ingen som begrenser de folkevalgtes makt mer enn Gerd Liv Valla. 7692328[/snapback] har ikke regjeringen eller stortinget/stortings komitéene noe å si? eller.. de er jo folgevalgte.. eller egentlig ikke... Endret 11. januar 2007 av person Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Politikerne! (kort og konsist ) Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Konstitusjonen Jeg skulle gjerne utdypet, men har ikke god nok oversikt. Så det ville fort blitt feil. Men de folkevalgte må opperere innenfor de grenser konstitusjonen (grunnloven) setter, og de regler for saksbehandling som gjelder for storing og regjering. Jeg er usikker på om det siste defineres som en del av konstitusjonen eller ikke. Endret 11. januar 2007 av JBlack Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Konstitusjonen Jeg skulle gjerne utdypet, men har ikke god nok oversikt. Så det ville fort blitt feil. Men de folkevalgte må opperere innenfor de grenser konstitusjonen (grunnloven) setter, og de regler for saksbehandling som gjelder for storing og regjering. Jeg er usikker på om det siste defineres som en del av konstitusjonen eller ikke. 7697334[/snapback] Mer spesifikt Grunnlovens treghetsmekanismer og krav om kvalifisert flertall, sammenholdt med domstolenes prøvingsrett. Av flere begrensninger kan jeg kort nevne noen i stikkordsform, uten å systematisere det i formelle og reelle begrensninger, ei eller hevde oversikten er uttømmende: * Uavhengige domstoler * En uavhengig sentralbank * Forvaltningen, på flere plan * Media, indirekte * Internasjonale forpliktelser, den viktigste EØS-avtalen * Valgsystemet, herunder hvordan det fører til et fragmentert partisystem * For tiden, flertallsregjeringen, som skifter maktbalansen i favør regjeringen, i det minste ansvarsdelingen. * Økende kompleksitet i saksmengden osv. NOU 2003:19, den såkalte Maktutredningens sluttrapport, behandler noen av disse punktene litt mer i dybden, spesielt kapittel 2, 3 og 6 er relevante, samt det avsluttende kapittel 13. http://odin.dep.no/fad/norsk/publ/utrednin...k000-b-n-a.html Endret 11. januar 2007 av Cybbe Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 for ikke å glemme andre folkevalgte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå