Gå til innhold

Hvem/hva begrenser de folkevalgtes makt i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For øyeblikket er det vel ingen som begrenser de folkevalgtes makt mer enn Gerd Liv Valla.

7692328[/snapback]

har ikke regjeringen eller stortinget/stortings komitéene noe å si?

eller.. de er jo folgevalgte.. eller egentlig ikke...

Endret av person
Lenke til kommentar

Konstitusjonen

Jeg skulle gjerne utdypet, men har ikke god nok oversikt. Så det ville fort blitt feil. Men de folkevalgte må opperere innenfor de grenser konstitusjonen (grunnloven) setter, og de regler for saksbehandling som gjelder for storing og regjering. Jeg er usikker på om det siste defineres som en del av konstitusjonen eller ikke.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Konstitusjonen

Jeg skulle gjerne utdypet, men har ikke god nok oversikt. Så det ville fort blitt feil. Men de folkevalgte må opperere innenfor de grenser konstitusjonen (grunnloven) setter, og de regler for saksbehandling som gjelder for storing og regjering. Jeg er usikker på om det siste defineres som en del av konstitusjonen eller ikke.

7697334[/snapback]

Mer spesifikt Grunnlovens treghetsmekanismer og krav om kvalifisert flertall, sammenholdt med domstolenes prøvingsrett.

Av flere begrensninger kan jeg kort nevne noen i stikkordsform, uten å systematisere det i formelle og reelle begrensninger, ei eller hevde oversikten er uttømmende:

* Uavhengige domstoler

* En uavhengig sentralbank

* Forvaltningen, på flere plan

* Media, indirekte

* Internasjonale forpliktelser, den viktigste EØS-avtalen

* Valgsystemet, herunder hvordan det fører til et fragmentert partisystem

* For tiden, flertallsregjeringen, som skifter maktbalansen i favør regjeringen, i det minste ansvarsdelingen.

* Økende kompleksitet i saksmengden

osv.

NOU 2003:19, den såkalte Maktutredningens sluttrapport, behandler noen av disse punktene litt mer i dybden, spesielt kapittel 2, 3 og 6 er relevante, samt det avsluttende kapittel 13.

http://odin.dep.no/fad/norsk/publ/utrednin...k000-b-n-a.html

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...