Gå til innhold

John Carmack says Sony made a mistake with Cell


kewell79

Anbefalte innlegg

Fordi den har mer potensiell kraft å utnytte. Kraften er vanskeligere å få has på, men den er der. Kojima sine spill pleier å utnytte en konsolls kraft langt mer enn andre spill som slippes samtidig, men hvis en konsoll er enkel å programmere for betyr det at flere utviklere vil ha utnyttet kraften, og Kojima sine spill kommer ikke til å skille seg ut i like stor grad som de gjør.

7693028[/snapback]

Å, jeg må ha midlertidig glemt hvor bra det er at de fleste spillene trekkes ned slik at noen få kan skille seg ut i forhold til at alle utnytter maskinen til det fulle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å, jeg må ha midlertidig glemt hvor bra det er at de fleste spillene trekkes ned slik at noen få kan skille seg ut i forhold til at alle utnytter maskinen til det fulle.

7693112[/snapback]

Det er bra for Kojima, og andre konsolleksklusive utviklere, siden de ofte selger masse på at de har "den beste grafikken på konsollen".

 

Om det er bra for forbrukerne er noe annet.

 

Og på det punktet skiller hverken Sony eller Microsoft seg særlig ut. Det er bra for Xbox360eiere at de kan få virkelig pene spill relativt fort, og det er bra for Ps3eiere at Sony har en 10 årsplan siden det betyr at de kan få nye spill til konsollen lenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
det er på en måte og ha en bil med 1000hk som har fartssperre på 100kmt, ser ikke på det som en possitiv ting.

 

det blir nok noen spill som ser bra ut, som jobber tett med sony,

men hva med alle andre som ikke gjør dettte og hvis det er og 70% av spillene til PS3 så sliter dem litt

7693050[/snapback]

Sammenligningen holder ikke mål. Ps3 har ikke noen fartsperre. Og når de rette verktøyene kommer, så vil også multiplatformspill begynne å utnytte mer av kapasiteten. Tviler på om man vil se noen forskjell på multiplatformspill til Ps3 og 360 om ett eller to års tid. Etter det kommer det mest sannsynlig til å svinge i Ps3 sin rettning, med mindre Wii og 360 knuser Ps3 salgsmessig.

7693092[/snapback]

 

les litt mellom linjene da... mente ikke ordrett fartssperre,

det jeg mente var at den har motoren på 1000hk men den er så vansklig og utvikle for at det er en fartssperre på bilen (PS3) så man må bruke mye mer ressurser for og bryte denne sperren, som koster penger, og det er ikke billig og laget et spill idag!

og at sony gjør det unødvendig vanskligre og dyrer for utviklere gjør ikke saken bedre for dem.

Lenke til kommentar
les litt mellom linjene da... mente ikke ordrett fartssperre,

det jeg mente var at den har motoren på 1000hk men den er så vansklig og utvikle for at det er en fartssperre på bilen (PS3) så man må bruke mye mer ressurser for og bryte denne sperren, som koster penger, og det er ikke billig og laget et spill idag!

og at sony gjør det unødvendig vanskligre og dyrer for utviklere gjør ikke saken bedre for dem.

7693310[/snapback]

Leste mellom linjene, og sammenligningen holdt ikke mål.

 

Og Sony føler tydeligvis ikke at det er "unødvendig". De føler at det er høyst nødvendig for å lage en konsoll som er kompetitiv de neste 10 årene, ikke bare de neste 4 som Microsoft satser på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

har det noe og si om den holder i 10år når det kommer en ny etter 5?

360 og PS3 kan holde i 100år. teknologi blir udatert etter ett vist antall år uansett

Lenke til kommentar
har det noe og si om den holder i 10år når det kommer en ny etter 5?

360 og PS3 kan holde i 100år. teknologi blir udatert etter ett vist antall år uansett

7693341[/snapback]

I følge ALT Sony har sagt så kommer det ikke noen ny en om 5 år. De støtter ennå Ps2 som sin hovedplatform(I motsetning til Microsoft som drepte Xbox1 allerede før 360 var ute), det er allerede over 6 år siden Ps2 kom på markedet, og de har sagt at Ps3 er designet for å vare lenger. Dermed var det viktig for de å lage en konsoll som kom til å holde seg uten å bli utdatert så lenge som overhodet mulig, og derfor gjorde de noen designvalg som ikke alle utviklere er spesielt glad for.

 

De gjorde lignende designvalg med Ps2 også, og det betalte seg ganske godt, siden det i 2006 ennå kom penere og penere spill på platformen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Kort sagt:

 

Flinke utviklere som legger mye arbeid i hvert enkelt spill vi ha en fordel ovenfor de utviklerne som serieproduserer og legger mindre arbeid i spillene.

 

:)

7693230[/snapback]

Heldigvis. Det betyr at EA sine spill vil fortsette å se kjiipe ut, og med litt flaks innser de kanskje at de må begynne å legge litt mer innsats inn i spillene sine, ettersom grusomt mange kjøper spill basert på grafikk.
Lenke til kommentar
Sjelden man har mulighet for å quote sin egen sigg:

 

Hideo Kojima on working with the PS3's cell cpu: "Overall, I think it is difficult, of course. But if it's easy and simple then how can you differentiate from other games?"

 

:D

7692114[/snapback]

Er en betydelig forskjell her da. Hideo Kojima er bare en spilldesigner. Han beskriver hvordan ting skal se ut, hvordan spilllet skal oppføre seg, etc, og så gjør andre jobben.

 

John Carmack er en programmerer som jobber direkte med 3d-motorene, og som er berømt for å være veldig nyskapende ihht programmeringsteknikker og 3d-grafikk. Vi snakker om mannen bak motorene i Doom, Quake, Doom 3, etc; mannen som fant opp kartformatene og teknikkene som i dag er vanligst i bruk for å lagre kart i 3d-spill, osv.

 

Så for min del veier Carmacks ord litt mer enn Kojimas. ;)

Lenke til kommentar

Kojima's uttalelse høres mest ut som noe de bruker internt i teamet for å trøste seg selv når det butter imot som verst og ting ikke funker som det skal. Det er i alle fall ikke positivt for oss som faktisk skal spille spillene, hvis det er slik at bare et knippe utviklere er i stand til å lage virkelig gode spill.

 

Niskivara, hvilke utviklingsverktøy er det som er på vei til PS3 som skal utjevne forskjellene? I forrige generasjon ble det aldri like enkelt å utvikle for PS2 som for Xbox1. Ingenting tyder på at det skal endre seg i denne generasjonen.

 

Dessuten, Xbox 360-utviklere har et rikt bibliotek med rutiner de kan benytte seg av, noe som er med på å bidra til at man kan ha en Xbox Live-tjeneste med vennelister og meldingssystem som fungerer på tvers av alle spill (bortsett fra EA da som er sære og kjører sitt eget opplegg, og vi vet jo hvor bra det funker... not). Sony forventer at spillutviklerene lager alt slikt selv, noe som vanskeliggjør at Sony sitt online-system kan bli like bra eller bedre enn Xbox Live.

Lenke til kommentar

Microsoft sitt rammeverk vil nok alltid vere større, meir moderne og stabilt framfor Sony sitt. Sony sitter rett og slett ikkje på den samme erfaringa som Microsoft gjer og det vil heller ikkje bli så veldig mykje betre over tid då å programmere for fleire kjerner i eit spel har vore jobba med i fleire tiår.

 

Problemet er å fordele arbeid sånn at minst mogleg kjerner tvinner tomler mens det venter på at ein kjerne skal levere. Programmering mot fleire kjerner er ein enorm vitenskap idag og den som greier å designe det *perfekt* vil få eit namn større enn Einstein.

Lenke til kommentar
Sjelden man har mulighet for å quote sin egen sigg:

 

Hideo Kojima on working with the PS3's cell cpu: "Overall, I think it is difficult, of course. But if it's easy and simple then how can you differentiate from other games?"

 

:D

7692114[/snapback]

 

Dette har vel blitt diskutert en del ganger, ingen tvil om at det er et latterlig utsagn. Selv om det er lett å jobbe med verktøyene så er det da ikke gitt at sluttproduktene blir nær identiske, det blir bare lettere å nå de målene man har satt. Har man en utmerket ide så har man en utmerket ide.

Lenke til kommentar
Så for min del veier Carmacks ord litt mer enn Kojimas. ;)

7695900[/snapback]

Og Carmacks ord var:

 

There are aspects that could make it a winning decision

 

Noe som absolutt er relevant for Kojima sitt team, som greide å bruke de elementene som Carmack så på som designfeil med Ps2 til å bli en "Winning decision" for MGS2 og MGS 3.

 

Niskivara, hvilke utviklingsverktøy er det som er på vei til PS3 som skal utjevne forskjellene? I forrige generasjon ble det aldri like enkelt å utvikle for PS2 som for Xbox1. Ingenting tyder på at det skal endre seg i denne generasjonen.

7696372[/snapback]

Alle utviklere og utgivere lager eller lisensierer verktøy, og disse blir bedre og bedre etterhvert(Selvfølge). Altså, ved slutten av Ps2 sin livstid var det mye enklere å utvikle for konsollen enn det var ved begynnelsen av den livstid. Dette likestillte ikke Xbox og Ps2, men det jevnet ut forskjellene litt.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Trådstarter har tatt et sitat ut av sammenhengen, og ønsket å lage en form for provokativ tråd.

 

Dersom dere klarer å holde dere på matta - og diskutere på en GOD MÅTE ang spillutvikling på maskinene, så holder jeg tråden i live.

 

Men den første som begynner med noe useriøst får seg 3 dager fri fra forumet.

 

Dette betyr velbegrunnede poster og innlegg.

Lenke til kommentar

Det ene poenget han prøver å få frem her er vel at det er vanskelig nok å programmere spill for flerkjerneprosessorer som det er. Ikke gjør det enda vanskeligere ved å gjøre de asymmetriske som i Cell.

 

Det andre er at når PS3 har vesentlig dårligere utviklingsverktøy enn Xbox 360 så må de bruke mer tid og dermed går utviklingskostadene opp.

Lenke til kommentar
Alle utviklere og utgivere lager eller lisensierer verktøy, og disse blir bedre og bedre etterhvert(Selvfølge). Altså, ved slutten av Ps2 sin livstid var det mye enklere å utvikle for konsollen enn det var ved begynnelsen av den livstid. Dette likestillte ikke Xbox og Ps2, men det jevnet ut forskjellene litt.

7697511[/snapback]

Joda, jeg håper virkelig verktøyene blir bedre etterhvert. :) Poenget mitt var at Sony og Microsoft har to litt forskjellige innfallsvinkler på dette. Microsoft bidrar med en god del høynivåbiblioteker som gir en god del funksjonalitet og som også bidrar til en mer strømlinjeformet opplevelse for oss som bruker systemet. Som nevnt, Xbox Live.

 

Sony på den andre siden bidrar ikke i samme grad med slike biblioteker, spillutvikleren er i større grad overlatt til seg selv. Dette er det både fordeler og ulemper med. Fordelen er at de virkelig gode utviklerene kan få tynt ut siste rest av tilgjengelig kraft. Ulempen er at det er mye vanskeligere å kode, samt at spill ikke deler funksjonalitet på samme måte som med X360.

 

Forøvrig, Microsoft vil også videreutvikle verktøyene og Sony har et stykke å gå før man kan snakke om at forskjellene utjevner seg. Dessuten, er det noe Microsoft virkelig kan, så er det software. At Sony skal kunne matche eller overgå Microsoft på utviklingsverktøy klarer jeg ikke å se for meg at skal skje.

 

Så heldigvis har vi sånne som Hideo Kojima som er villig til å bruke ekstra tid og penger - "go the extra mile" - på å bli den som skiller seg ut, staker ut kursen for de andre PS3-spillutviklerene og viser hva som er mulig å få til. Dermed tviler jeg ikke på at PS3 vil få virkelig gode spill og vil gi mange mange timer med utrolige spillopplevelser, på tross av at verktøyene ikke er optimale.

Lenke til kommentar
Joda, jeg håper virkelig verktøyene blir bedre etterhvert. :) Poenget mitt var at Sony og Microsoft har to litt forskjellige innfallsvinkler på dette. Microsoft bidrar med en god del høynivåbiblioteker som gir en god del funksjonalitet og som også bidrar til en mer strømlinjeformet opplevelse for oss som bruker systemet. Som nevnt, Xbox Live.

 

Sony på den andre siden bidrar ikke i samme grad med slike biblioteker, spillutvikleren er i større grad overlatt til seg selv. Dette er det både fordeler og ulemper med. Fordelen er at de virkelig gode utviklerene kan få tynt ut siste rest av tilgjengelig kraft. Ulempen er at det er mye vanskeligere å kode, samt at spill ikke deler funksjonalitet på samme måte som med X360.

 

Forøvrig, Microsoft vil også videreutvikle verktøyene og Sony har et stykke å gå før man kan snakke om at forskjellene utjevner seg. Dessuten, er det noe Microsoft virkelig kan, så er det software. At Sony skal kunne matche eller overgå Microsoft på utviklingsverktøy klarer jeg ikke å se for meg at skal skje.

 

Så heldigvis har vi sånne som Hideo Kojima som er villig til å bruke ekstra tid og penger - "go the extra mile" - på å bli den som skiller seg ut, staker ut kursen for de andre PS3-spillutviklerene og viser hva som er mulig å få til. Dermed tviler jeg ikke på at PS3 vil få virkelig gode spill og vil gi mange mange timer med utrolige spillopplevelser, på tross av at verktøyene ikke er optimale.

7697854[/snapback]

Ikke uenig i noe av dette.

 

Men det jeg mener med at "forskjellene utjevner seg" er ikke at Ps3 vil få like gode verktøy, eller at MS ikke vil videreutvikle sine. Men at på Ps3 starter de på bar bakke, og når utviklere får opp sine Ps3verktøy så vil dette gjøre at forskjellen mellom platformene blir litt mindre. Men Ps3 vil fortsette å være den vanskeligste platformen, og om dette vil føre til bedre tekniske spill er vel mer avhengig av hvor godt Ps3 selger(Og dermed hvor bred støtte de får) enn noe annet.

Lenke til kommentar

Ikke meningen å bumpe tråden, men mente dette fortjente en egen post. Andre del av intervjuet er nå ute, og Carmack snakker litt om Wii:

 

GI: We’re talking about the high end. Going to the other side, you’ve gone back and programmed for simpler systems, like cell phones. On the console side, the Wii is the most underpowered, as they say. What do you think about developing for the Wii?

 

Carmack: You know, we’ve never had a good relationship with Nintendo, from really early products we did a long time ago. And for the most part, we just said, “Fine.” We’re busy with other stuff, and we just haven’t been that tight with Nintendo. On the up side, I really do respect what they’re doing, where for years, I’ve been saying—you probably heard me at QuakeCon—I will go on about how IO devices are where the really big differences are going to be made in gaming. You can get ten times the graphics power, and you can make a prettier picture, but when somebody makes a new IO device that really changes the way that people interact with the game, that’s going to have a larger benefit there. So I’m really pleased with what they’re doing with the Wii and with the DS—and they’re doing innovative things. But our current generation of game technology is not targeted at the Wii. Maybe that was a mistake on our part originally, but we have been looking strictly at the 360, PS3 and PC as what we want to simultaneously develop on. We probably aren’t going to be able to hit the Wii with the same technology platform.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...