Gå til innhold

John Carmack says Sony made a mistake with Cell


kewell79

Anbefalte innlegg

id Software's John Carmack believes that the Xbox 360 is easier to develop for than PS3 and that Sony made a mistake with Cell.

 

 

Link

 

 

 

Speaking in a lengthy interview with Game Informer at CES, id Software's John Carmack has once again backed the Xbox 360, revealing that he believes Microsoft's development tools "are so much better than Sony's."

 

"We've got our PlayStation 3 dev kits, and we've got our code compiling on it. I do intend to do a simultaneous release on it. But the honest truth is that Microsoft dev tools are so much better than Sony's," said Carmack. "I think the decision to use an asymmetric CPU by Sony was a wrong one. There are aspects that could make it a winning decision, but they're not helpful to the developers."

 

Praise of what Microsoft has done with the Xbox 360 aside, Carmack bemoans the advent of multi-core processors and the difficulties they bring to development.

 

"So we're dealing with it, but it's an aspect of the landscape that obviously would have been better if we would have been able to get more gigahertz in a processor core," said Carmack. "But life didn't turn out like that, and we have to just take the best advantage with it."

 

Turning his attention to the next-gen console battle, Carmack believes the race will be a much closer one than in the last generation.

 

"I suspect they're [sony] not going to overwhelmingly crush the marketplace this time, which wasn't clear a year ago," said Carmack. "It's not like the PlayStation 3 is a piece of junk or anything. I was not a fan of the PlayStation 2 and the way its architecture was set up. With the PlayStation 3, it's not even that it's ugly - they just took a design decision that wasn't the best from a development standpoint.

Endret av kewell79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Carmack: Microsoft has made some pretty nice tools that show you what you can make on the Xbox 360. I get a nice multi-frame graph, and I can label everything across six threads and three cores. They are nice tools for doing all of that, but the fundamental problem is that it’s still hard to do. If you want to utilize all of that unused performance, it’s going to become more of a risk to you and bring pain and suffering to the programming side.

 

Her er det fulle intervjuet, del 1. Del 2 kommer i morgen.

 

Del 1

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Det er vel gammelt nytt at Cell-prosessoren er vanskelig å utvikle spill til? Den er kraftig som fy, men hvorvidt den egner seg til spill vil vel tiden vise, og jeg tror nok de vil klare å knekke den opp og få fantastiske ting ut av den etterverdt.

Lenke til kommentar

Denne personenen sier dette om en konsoll, denne sier dette om en konsoll og denne sier dette om en konsoll. OK, kan vi ikke opprette en "kjente personer utaler seg om konsoller" tråd og plassere alle disse innlegge i den fremfor å oversvømme forumet med tusen tråder hva kjente personer sier om PS3, og andre konsoller for den sags skyld.

 

Edit: Skuffet jeg "Fan klubben" min nå :p

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Jeg tror også Sony gjorde en feil med Cell. Jeg vil at spillene skal se fantastisk ut NÅ! Det hjelper lite om konsoll-spillene, om 3 år" ser bedre ut enn hva PC-spillene gjør om 1 år. Da spiller jeg heller PC om 3 år, og har mye bedre grafikk.

Ja, jeg er grafikk hore. Og ikke argumenter med at grafikk ikke er viktig for alle, og derfor er ikke dette en feil av Sony, når Sony lenge har hypet maskinen med nettopp grafikken.

 

Cell er nok en fantastisk prosessor til det den ble laget for, men det er ikke spill.

Lenke til kommentar
Denne personenen sier dette om en konsoll, denne sier dette om en konsoll og denne sier dette om en konsoll. OK, kan vi ikke opprette en "kjente personer utaler seg om konsoller" tråd og plassere alle disse innlegge i den fremfor å oversvømme forumet med tusen tråder hva kjente personer sier om PS3, og andre konsoller for den sags skyld.

 

Edit: Skuffet jeg "Fan klubben" min nå :p

7692266[/snapback]

I motsetting til mange av de i de andre trådene, så har faktisk John Carmack interresante ting å si. Han er sannsynligvis en av de beste programmererne i spillbransjen, og ikke en dårlig spilldesigner heller.

 

Men argumentet mitt hadde passet litt bedre hvis trådstarter faktisk hadde sitert noe av det Carmack sa. :blush:

 

Her er forresten sitatene om Xbox og Ps3:

Edit:

GI: At QuakeCon two years ago, you were very adamant during your keynote about not being too thrilled about developing for multi-core systems. Not just specifically with PCs, but also the PlayStation 3 and Xbox 360. Now that you’ve been working with both of them since then, have your thoughts changed at all?

 

Carmack: Microsoft has made some pretty nice tools that show you what you can make on the Xbox 360. I get a nice multi-frame graph, and I can label everything across six threads and three cores. They are nice tools for doing all of that, but the fundamental problem is that it’s still hard to do. If you want to utilize all of that unused performance, it’s going to become more of a risk to you and bring pain and suffering to the programming side. It already tends to be a long pole in the tent for getting a game out of the door. It’s no help to developers to be adding all of this extra stuff where we can spend more effort on this. We’re going to be incentivized, obviously, to take advantage of the system, because everybody’s going to be doing that. It’s not like anyone’s going to say that it’s impossible to do. People tend to look at it from the up side. It gives you this many more flops and it gives you this much more power to do that. But you have to recognize that there is another edge to that sword, and you will suffer in some ways for dealing with this. I don’t have any expectation that anytime soon, a massive breakthrough will occur that will make parallel programming much easier. It’s been an active research project for many years. Better tools will help and somewhat better programming methodologies will help. One of the big problems with modern game development with CC++ languages is that your junior programmer who’s supposed to be over there working on how the pistol works can’t have one tiny little erase condition that interacts with the background thread doing something. I do sweat about the fragility of what we do with the large-scale software stuff with multiple programmers developing on things, and adding multi-core development makes it much scarier and much worse in that regard.

 

So we’re dealing with it, but it’s an aspect of the landscape that obviously would have been better if we would have been able to get more gigahertz in a processor core. But life didn’t turn out like that, and we have to just take the best advantage with it.

 

GI: You talked a lot about the Xbox 360. What are your thoughts on the PlayStation 3 now that you’ve had more time on it?

 

Carmack: We’ve got our PlayStation 3 dev kits, and we’ve got our code compiling on it. I do intend to do a simultaneous release on it. But the honest truth is that Microsoft dev tools are so much better than Sony’s. We expect to keep in mind the issues of bringing this up on the PlayStation 3. But we’re not going to do much until we’re at the point where we need to bring it up to spec on the PlayStation 3. We’ll probably do that two or three times during the major development schedule. It’s not something we’re going to try and keep in-step with us. None of my opinions have really changed on that. I think the decision to use an asymmetric CPU by Sony was a wrong one. There are aspects that could make it a winning decision, but they’re not helpful to the developers. If they make the developers say that Sony is going to own the main marketplace, let’s make them develop toward this and build it this way, it would somewhat downplay the benefits of the Xbox 360 and play to the PlayStation 3’s strengths. I suspect they’re not going to overwhelmingly crush the marketplace this time, which wasn’t clear a year ago. A lot of people were thinking it’s going to be a rerun of the last generation, and it’s now looking like it might not be. I’ve been pulling for Microsoft, because I think they’ve done a better job for development support, and I think they have made somewhat smarter decisions on the platform. It’s not like the PlayStation 3 is a piece of junk or anything. I was not a fan of the PlayStation 2 and the way its architecture was set up. With the PlayStation 3, it’s not even that it’s ugly--they just took a design decision that wasn’t the best from a development standpoint.

 

GI: When you were talking about adding more resources into the parallel development, do you feel that goes against Microsoft’s XNA platform? Microsoft’s spiel was that you used to spend 80% on problems and 20% on creativity.

 

Carmack: Yeah, that’s all bull****. If anything, when you give processing power in a way that is not convenient on here, it can make you spend more effort. It can make you do greater things like with physics or accelerate audio or something, but it’s not like that you have this hardware that takes whatever work you were doing and makes it into less work. And this had analogs through all kinds of parallel processing on there. It’s very rare that you have a piece of hardware that can make what you were doing easier. Usually, you have to spend more effort, but you get something vastly more powerful in the end. Even 3D graphics was kind of like that--especially a lot of the early cards. They were a decelerator, people used to joke. If you ran a game that had a really good software rasterizer, like Quake, and you chose to run that through most of the early 3D cards, it actually got slower. But then you could say: “Oh, you can run at a higher resolution and you can get filtering.” But it was still not making what you were doing go faster. So you had to go put in all of this other work to try and bring the speed back and also get these other advantages. The same type of thing was true with sound accelerators, and we still deal with EAX and stuff, but it’s not a high-return platform. And people are dealing with that with the standalone physics accelerator. I don’t think a physics accelerator alone will ever be a big thing. If anything, it will be technology rolled into something else.

 

So with all of the extra power, we’re going to be able to do some cool things with it, but by no means will it make our lives easier. Now it will be more like, “Hey audio guy, you no longer have to live in 10%. This core is all you. Have a blast.” That type of thing will make life easier, but it’s not the most efficient use of resources.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Er vel ikke det som var poenget mitt, men at det postes dagelig tråder fra kjente personer, om det er paven eller Carmack er vel et fett, som utaler som om en eller annen konsoll, negativt eller positivt, og utfallet for alle de trådene blir krig og elendighet.

7692415[/snapback]

Det er blitt et enormt fokus på spillkonsollene fremfor spillene på dette forumet, får håpe det roer seg ned snart. For begynner å bli lei av de fleste av disse trådene. Carmack vet nok hva han snakker om, men han har sagt så og si det samme før i et intervju jeg postet for mange mange måneder siden, bare at dette var mer utdypende.

Lenke til kommentar
Er vel ikke det som var poenget mitt, men at det postes dagelig tråder fra kjente personer, om det er paven eller Carmack er vel et fett, som utaler som om en eller annen konsoll, negativt eller positivt, og utfallet for alle de trådene blir krig og elendighet.

7692415[/snapback]

Kan ikke si meg uenig der.

 

Har selv hatt mange sitater jeg kunne ha laget poster om, men har ikke sett poenget. Om Warren Spector synes DS og Wii var det mest interressante som skjedde på spillfronten i 2006 er vel hovedsaklig interressant for de som vet hvem Warren Spector er, og jeg regner med at det ikke nødvendigvis er alle her.

 

EDIT: Uansett.... Det viktigste å få frem i denne tråden er vel at Carmack sine sitater var langt langt mer balanserte enn trådtittelen tilsier.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

men det spørrs da om utviklere har lyst til og gjøre 3 ganger så mye jobb med og utvikle et spill til PS når det kan gjøres veldig kjapt og enkelt på en xbox.

 

det er dette jeg tror kommer til og bli et problem for sony, at de ikke får så mange spilluviklere

 

man lkan også nesten si at alle 3 parts spill kommer til og bli dårlig, siden mange av disse firmaen ikke har kunnskap eller mye penger..

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
men det spørrs da om utviklere har lyst til og gjøre 3 ganger så mye jobb med og utvikle et spill til PS når det kan gjøres veldig kjapt og enkelt på en xbox.

 

det er dette jeg tror kommer til og bli et problem for sony, at de ikke får så mange spilluviklere

 

man lkan også nesten si at alle 3 parts spill kommer til og bli dårlig, siden mange av disse firmaen ikke har kunnskap eller mye penger..

7692811[/snapback]

Leser du hva Carmack sier så kommer det klart fram at det på ingen måte er "kjapt og enkelt" på Xbox360. Største forskjellen er hittil bedre verktøy på Xbox360, noe som kommer til å jevne seg ut fort nok. Så er det forskjellen mellom hvordan arkitekturen er bygget opp, men der var det jo samme problemet med Xbox Vs Ps2, hvor Xbox var langt enklere å utvikle for. Men det hjalp konsollen heller lite. Carmack har mange ganger sagt at forskjellen mellom Ps3 og 360 er langt mindre i vanskelighetsgrad enn det var mellom Ps2 og Xbox.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

joda, men han sa også at siden CELL har mange virtuelle kjerner, må man programer koder for hver "kjerne" likt 20 ganger, det tids krevende,

 

360 har 3 kjerner som programeres som bruker 2 tråder hver, dette er mye mye midre og porgramere for..

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Sjelden man har mulighet for å quote sin egen sigg:

 

Hideo Kojima on working with the PS3's cell cpu: "Overall, I think it is difficult, of course. But if it's easy and simple then how can you differentiate from other games?"

 

:D

7692114[/snapback]

Hvorfor er det en fordel at det er vanskelig å utvikle til PS3?

Lenke til kommentar
joda, men han sa også at siden CELL har mange virtuelle kjerner, må man programer koder for hver "kjerne" likt 20 ganger, det tids krevende,

 

360 har 3 kjerner som programeres som bruker 2 tråder hver, dette er mye mye midre og programere for..

7692913[/snapback]

Men så sier han også:

 

There are aspects that could make it a winning decision...

 

Så det er ikke så sort\hvitt som det kan se ut.

Lenke til kommentar
Sjelden man har mulighet for å quote sin egen sigg:

 

Hideo Kojima on working with the PS3's cell cpu: "Overall, I think it is difficult, of course. But if it's easy and simple then how can you differentiate from other games?"

 

:D

7692114[/snapback]

Hvorfor er det en fordel at det er vanskelig å utvikle til PS3?

7692976[/snapback]

Han mener at spillene vil se annerledes ut fordi det er vanskeligere å lage de.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det en fordel at det er vanskelig å utvikle til PS3?

7692976[/snapback]

Fordi den har mer potensiell kraft å utnytte. Kraften er vanskeligere å få has på, men den er der. Kojima sine spill pleier å utnytte en konsolls kraft langt mer enn andre spill som slippes samtidig, men hvis en konsoll er enkel å programmere for betyr det at flere utviklere vil ha utnyttet kraften, og Kojima sine spill kommer ikke til å skille seg ut i like stor grad som de gjør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det er på en måte og ha en bil med 1000hk som har fartssperre på 100kmt, ser ikke på det som en possitiv ting.

 

det blir nok noen spill som ser bra ut, som jobber tett med sony,

men hva med alle andre som ikke gjør dettte og hvis det er og 70% av spillene til PS3 så sliter dem litt

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
det er på en måte og ha en bil med 1000hk som har fartssperre på 100kmt, ser ikke på det som en possitiv ting.

 

det blir nok noen spill som ser bra ut, som jobber tett med sony,

men hva med alle andre som ikke gjør dettte og hvis det er og 70% av spillene til PS3 så sliter dem litt

7693050[/snapback]

Sammenligningen holder ikke mål. Ps3 har ikke noen fartsperre. Og når de rette verktøyene kommer, så vil også multiplatformspill begynne å utnytte mer av kapasiteten. Tviler på om man vil se noen forskjell på multiplatformspill til Ps3 og 360 om ett eller to års tid. Etter det kommer det mest sannsynlig til å svinge i Ps3 sin rettning, med mindre Wii og 360 knuser Ps3 salgsmessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...