Gå til innhold

KVM Switch? eller lange ledninger?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har planer om å flytte pcen inn i et skap på et kjølerom circa 20,25 m fra der som jeg holder på med dataen. Dette gjør slik for å:

1.slippe støy

2.ser penere ut i stuen

3.Kan ha maskinen gående 24 t døgnet uten å bli plaget av støy og lys

4.Kan kjøle data maskinen for bedre ytelse

Det jeg lurer på i denne forbindele er, om det er noen som har valge en slik løsning før her inne.noen som kan fortelle meg om deres erfaringer og evt hvordan jeg skal koble dette opp mot en Lcd tv,stereo anlegg og en ekstern skjerm pc skerm.samt selfølgelig tastatur og mus.Er det en Kvm switch som er løsningen ,eller finnes det noe bedre med tanke på dette. ?

M.v.h

Alebi

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

vel, 20 meter er for lagt for et digitalt signal, f.eks. via HDMI. Du kunne selvfølgleig gått for analogt signal via komponent, men da kommer du til å få et uoptimalt bilde både pga. det er analogt, og fordi det vil være noe tap over 20 meter. Dvs. jeg skal ikek si at 20meter på HDMI f.eks. er umulig, men 10 meter regnes som safe avstand, 15meter maks på en veldig god kabel. 20 meter KAN kanskje fungere, men det er høyst sansynlig at du enten vil få forstyrrelser i bildet pga. datatap i kabel, eller så mye at du kanskje ikek får bilde i det hele tatt. Jeg ville ikke tatt sjansen. Du finner neppe en ferdig kabel på 20 meter av denne grunnen, fordi det er utenfor design specs. Jeg vet ikke hvordan det er med å evt. hjemmemekke en HMDI kabel skjøt, men jeg tror du skal unngå det om mulig.

Jeg vil si, den ultimate løsningen er KVM via TP. Spesialiserte bokser som overføre signaler or video, lyd muso g tastatur via en CAT5 kabel. Det vil være elegant, enkelt å sette opp, og best kvlaitet. problemet er at slike bokser koster masse penger, spesiellt om du skal ha høy oppløsning på den TVen (da boksene må takle mye øhyere hastighet på 1080p framfor 720p.

ellers kan du fruke en extender for HDMI kabel. da kan du ha 10+10 meter uten problem normalt. mus og tastatur trenger du ikke kabler for så lenge maskinen er i nettverk med en annen maskin du kan styre fra, sidne du da kan bruke Synergy (google) for å styre, eller evt. en remote desktop type program.

Alternativt om du ikek har en slik maskin til å styre fra kan du nok klare mus og tastatur over 20 meter kabel, selv utne forsterker, sidne de signalene er rimelig basic. Det vil dog ikke fungere for USB mus/tast, men PS2 mus/tast bør funke. USB har veldig klare begrensninger for lengde pga. timings mellom kable og enheten den er koblet til. Å forlenge et USB signal til 20 meter er et lite mareritt, så det bør du helt unngå om du kan, ellers blir det sikkert mer enn en forlengerboks du trenger.

PS2 kabler på 20 meter kan sikkert bli noe vanskelig å finne ferdiglaget, men det er enkle kabler, så litt hjemmemekk lodding og kabel på rull kan sikkert fikse biffen. Har ikke prøvd det i praksis, men PS2 signalet er ganske basic så jeg tror ikke det skulle lage krøll.

Det er vel alt jeg kan finne på.

En straihgt KVM switch ser jeg ikke hvordan skulle hjelpe deg. en KVM switch gjør jo lite for å forlenge rekkevidden... kanksje jeg misforsto noe?

Sist men ikke minst så vil jeg nevne at å kjøre en PC på kjølerom kanskje ikke er så lurt. Selv industrielle jølerom er ikek designet for å kjøle ned ting som aktivt produserer varme, kun for å kjøle ned fra rom-temp èn gang og så holde det kaldt. Jeg ville vurdert å bare plassere den i et vanlig rom egentlig... Det kommer selvfølgelig ann på hvor bra dimensjonert kjølerommet er, og om du faktisk bruker det for andre ting. blir jo litt dumt om en aktiv PC i rommet ødelegger matvarene eller hva annet du har inni der. kjølerommet vil også bruke mye mer strøm med en aktivt varmekilde inni der også må du huske på.

Men, ellers så er det en god idè. jeg har selv min sever stående bak en vegg fra mitt "kontor" så jeg kan få alt den tilbyr utne noe av støyen :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
En ting er helt sikkert, du får ikke tastatur til å fungere med så lang skjøtekabel.

Det finnes mange løsninger under 'KVM extender' http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10497

ja, PS2 over så lange avstander har jeg som sagt ikek prøvd, så research det først evt.

Det som linkestil her er gode løsninger, men dyrt som sagt, så det spørs om du har penger i lommen å bruke, eller gidd å bruke tid på research for å se om en hjemmemekk løsning kan fungere.

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg har forsøkt, PS/2 slutter å fungere over 10 - 15 meter. Vil avhenge av kabel, tastatur og PC, men 20 - 25 blir for mye.

aha, vel nyttig info da.

Da blir den billigste og absolutt enkleste løsningen for mus/tastatur å kjøre det via nettverket med et egnet program, men det krever selvfølgelig at du har en maskin "lokalt" for å styre det. Men du kan jo sette på en fim, slå dne av og kose deg så... dessutne fungerer jo hva som helst. en lett lydløs bærbar eller whatever :) spørs hva du har jobbe med fra før.

-Stigma

Lenke til kommentar
vel, 20 meter er for lagt for et digitalt signal, f.eks. via HDMI. Du kunne selvfølgleig gått for analogt signal via komponent, men da kommer du til å få et uoptimalt bilde både pga. det er analogt, og fordi det vil være noe tap over 20 meter. Dvs. jeg skal ikek si at 20meter på HDMI f.eks. er umulig, men 10 meter regnes som safe avstand, 15meter maks på en veldig god kabel. 20 meter KAN kanskje fungere, men det er høyst sansynlig at du enten vil få forstyrrelser i bildet pga. datatap i kabel, eller så mye at du kanskje ikek får bilde i det hele tatt. Jeg ville ikke tatt sjansen. Du finner neppe en ferdig kabel på 20 meter av denne grunnen, fordi det er utenfor design specs. Jeg vet ikke hvordan det er med å evt. hjemmemekke en HMDI kabel skjøt, men jeg tror du skal unngå det om mulig.

-Stigma

HDMI kabler som støtter HDMI 1,3 1080P opptil 25M finnes,men ikke særlig billig akkuratt.

http://avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10502105;c:100144

HDMI design spec sier heller ingenting om max lengden på kabelen.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Nei, det er vel teknisk sett kun kvaliteten det går ut på, men jeg refererte til det som er mulig å få av distanse på en kabel som ikke koster mer enn TVen du skal koble den til hehe... ;)

Men tsja, 2000NOK er faktisk ikke like ille som jeg hadde trodd det kunne være. kanskje faktisk verdt å vurdere, om det faktisk fungerer altså, det må være en eksepsjonellt god kabel for å takle 25meter UTEN tap av data...

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...