Gå til innhold

VG2 - Data & elektronikk eller IKT service fag?

Espein

Anbefalte innlegg

Tiden for å søke skole er snart her igjen og jeg går nå Elektro VG1. Synest dette går fint, liker ikke noe særlig Elenergi og automasjons timene men Data og elektronikk timene liker jeg mye bedre og er 110% sikker på at jeg ikke skal bli elektriker eller noe innen automasjon.

Snakka med lærer men har liksom enda ikke fått bestemt meg, står altså mellom Data & elektronikk (VG3 Dataelektronikerfaget) eller IKT service fag.

Læreren sa at han anbefalte meg med å gå data og elektronikk da jeg kom til å få en bedre utdanning og det ble letter for meg å få en god jobb. Dessuten er han så sinnsykt kul og grei at det frister veldig, vertfall om vi får han som lærer for han andre vi har i automasjon og elenergi er kjedelig og.. utdatert på en måte :eek: Han sa også at på VG3 kunne han nesten garantere at vi nesten fikk gjøre det vi selv ville. Siden jeg liker HiFi, PC, Bilstereo(blir nok snart :roll: )osv osv. så synest jeg det høres tøft ut jeg!

Men hvilken diverse jobber får man med de to fagene?

Noen som har/går noen av de linjene som kan si fordeler/ulemper med de? Kom med ALT dere har, må få et innsyn av disse to linjene.

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

(Bruker de gamle betegnelsene på linjene)

Gikk det som het VK2 service elektroniker Kontor og datasystemer.

Jeg vil si dette er en mer direkte tekniker utdannelse, siden du får med deg VK1 Elektronikk, du blir litt mer potet innenfor data/elektronikk bransjen.

Når jeg gikk Data og kontorsystemer var læreplanen ekstremt dårlig, så det ble mye jobbing på eget insj. Du får drive med det du har lyst til så lenge det er fag relatert.

Jobber nå som læring, tjener rundt 240 000 i året.

Daglig jobber jeg med mye forskjellig: Data systemer, elektronikk (mye feilsøking), nettverk og mye mye mer.

Bare send en PM hvis du lurer på noe mer

Endret av moav
Lenke til kommentar

Går VK1 Elektronikk nå og lærer ganske mye, men læreplanen vi har nå er ganske utdatert så er en del som ikke har så stor nytte egentlig men fint å vite uansett :)

Hvis jeg var deg så hadde jeg gått Data & Elektronikk (tar over for vk1 elektronikk) da du lærer mye mer enn på IKT, det har jeg ivertfall fått inntrykk av fra en kompis, dem gjør rett og slett ikke så mye annet enn å drive dank, office pakken og sånt dritt.

Husk at dere får en ny og bedre(?) læreplan da ;)

Lenke til kommentar

Jeg gikk også det som het vk2 service elektroniker kontor og data og kan si at jeg ikke angrer på at jeg valgte det fremfor IKT.

Mitt inntrykk er at mye det man lærte på elektronikk 2. året kan man sette inn i det man gjør 3.året. TOtalt sett lærer man alt mye mer i dypden enn på IKT.

Er enig med han som sa at man bestemte mye av læreplanen selv. Men for oss var det en positiv ting. Vi satte opp servere og nettverk i hytt og pine. Mekket på skrivere prosjektorer og alt det du kan tenkte deg av kontor elektronikk.

De jeg har jobbet med som gikk IKT har, slik de har forklart det hatt et litt mer tørt og teoretisk pensum.

Læretiden til serviceelektronikere er også bare på 1,5 år.

Er det 2 år eller 2,5 år på IKT?

Lenke til kommentar

Jeg går VK1 Elektronikk og det har foreløpig vært ett hælvettesår, har vært på hospitering til IKT på en annen skole, det er himmelsk. Undervisningen går for det meste på data, det er veldig mye praktisk arbeide der, ikke nesten bare teori som på elektronikk. Mildt sagt så gleder jeg meg til å begynne på IKT Servicefag etter sommerferien.

~ Medion

Lenke til kommentar

1: IKT Servicefag

2: Data & elektronikk

3:

:)

EDIT:

Takk for den Medion :thumbup:

Selv synest jeg at elektronikk har veldig masse teori, forstålig nok men går nok for IKT da jeg liker data veldig sterkt og ikke vil ha en framtid der jeg reparerer kretskort o.l

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar
Jeg kunne ALDRI ha tenkt meg å gått elektronikk etter å ha smakt på det på GK elektro for en stund tilbake.

Men det er individuelt alt sammen.

7847280[/snapback]

Går selv elektro nå og det går helt greit, fint å kunne vite sånt synest jeg.

Men automasjon er HELT TOTALT håpløst for meg, el-energi er ok, data og elektronikk er litt morsommere. :)

Edit: Så skal det nevnes at læreren vi har i data og elektronikk (hoved-lærer) er såpass kul at det går for det meste bra.

Til tider gjør vi ikke en dritt, ting vi blandt annet har gjort er å sett filmer på prosjektor, surfa en hel dag uten å gjøre noe som helst, satt å spilte cs og diverse med klassa :p

En gang sa han at vi ikke fikk gå hjem før noen hadde blitt drept 5 ganger.

Så har han bra humor, ser filmer på youtube på prosjektor o.l :!:

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar
Jeg kunne ALDRI ha tenkt meg å gått elektronikk etter å ha smakt på det på GK elektro for en stund tilbake.

Men det er individuelt alt sammen.

7847280[/snapback]

Edit: Så skal det nevnes at læreren vi har i data og elektronikk (hoved-lærer) er såpass kul at det går for det meste bra.

Til tider gjør vi ikke en dritt, ting vi blandt annet har gjort er å sett filmer på prosjektor, surfa en hel dag uten å gjøre noe som helst, satt å spilte cs og diverse med klassa :p

En gang sa han at vi ikke fikk gå hjem før noen hadde blitt drept 5 ganger.

Så har han bra humor, ser filmer på youtube på prosjektor o.l :!:

7848350[/snapback]

Høres ut som en vanlig dag på VK1 Elektronikk :!: :blush:

Neida, bare i enkelte fag :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...