Gå til innhold

Hvordan boote fra RAM-drive?

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg så en imponerende ram-drive her:

http://www.silentpcreview.com/modules.php?...artid=49&page=1

Ulempen er at dette kortet er ekstremt dyrt.

Hvis man har mye ram i PC'n (f.eks 1,5GB) går det ikke an å bruke den på en eller annen måte? F.eks med et eller annet boot-manager program som setter av et område i ram og kopierer hele C: dit, og booter fra ram'en?

Jeg skjønner det vil ta litt ekstra tid å kopiere en hel partisjon til ram under oppstart, men det må da gå styggfort når PC'n først har startet?

Kapasiteten er jo litt begrenset men men.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

>F.eks med et eller annet boot-manager program som >setter av et område i ram og kopierer hele C: dit, >og booter fra ram'en?

Det finnes ulike program som benytter seg av ulike varianter av ramdrive. I praksis er det ikke vanvittig mye å hente ang hastighet hvis man sitter på en rimelig grei maskin i dag. I gode gamle DOS og win 3x dager kunne ulike ramdrive varianter ha noe for seg.

Jeg kan ikke konkretisere hvorfor, men jeg tror nok du vil slite litt med å få det til å fungere med å kopiere hele C: over på ramdrive. Om ikke annet så fordi stansjonsnavnet vil endre seg.

Hyperdrive er forresten ett program som allerede gjør noe i denne duren.

Selv har jeg kjørt f eks Opera gjennom å kopiere filene over på ramdrive ved hjelp av en .bat fil i oppstartsmappa. Det går ikke noe særlig raskere, men de ulike cache osv som lagrer info om hvor og hva du har surfet blir slettet ved omstart. Om dette er en fordel eller ulempe kommer jo ann på bruken.

Lenke til kommentar

Post: Hvis du ser på den linken jeg postet så ser du at det faktisk er veldig mye å hente på å kjøre ramdrive. Tenk deg en aksesstid på "harddisken" på 0,0006 millisekunder (sansynligvis enda mye bedre fordi dataene ikke trenger å gå over PCI-bussen som i review'en og pga DDR-hastighet) Til sammenligning har dagens harddisker 5-20 millisekunder aksesstid.

Har du noen link til Hyperdrive så jeg kan sjekke ut hva det er? (Det er vist mye annet som kaller seg hyperdrive på nettet)

Lagring av endringene på ramdisken gjøres enkelt ved å bruke f.eks "secondcopy 2000" el. som synkroniserer alle endringer mellom ramdriven og harddisken når maskinen slåes av.

Jeg vet ikke hvorfor Opera ikke fikk så mye høyere ytelse hos deg, men det har vel en eller annen årsak.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke i tvil om att en ramdrive, rent teknisk sett, vil kunne gi imponerende ytelser.

Programmet jeg siktet til het hyperOS. Her er linken:

http://www.hyperos2002.com/

Såvidt jeg kan begripe så bruker den en ramdrive konfigurasjon for å muliggjøre kjøring av flere OS samtidig osv.

Leste noen tester av proget for en tid tilbake. Noen syns det er ok, du finner sikkert linker til disse på hjemmesiden til hyperOS, noen syns det var dårlige greier, du får lete litt så finner du.

Når jeg kjørte Opera på ramdrive så var det mest for å teste konfigurasjonen. Syns ikke det ga noen effekt sånn ytelsesmessig, men det kan jo være ok å kjøre en browser som sletter alle spor etter sufring ved omstart, (hvis man trenger det).

Lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...