Gå til innhold

Sende og motta data med .NET (VB 2005)

Anbefalte innlegg

Heisan folkens

Har kommet så langt i programmet at jeg skal lage en komunikasjon med et annet program (som jeg også skal lage) for å utveksle data hentet fra en maskinvare. Har tidligere brukt WinSock i et annet utviklingsverktøy, men dette er jo ikek lenger "støttet" by default i Visual Basic 2005.NET. Har hatt hell med å bruke WinSock COM i VS2005, men ser at alle snakker om en egen variant i frameworket. Er det noe poeng å droppe WinSock 6,0 til fordel for .NET ?

Jeg har søkt litt rundt omkring på dette og det er flere som sier at dette ikke er helt 100% i orden og at man kan oppleve "heng" etc.

Håper noen kan hjelpe meg på vei her

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har brukt System.Net.Sockets med hell før, og har ikke hat noen problemer med det, faktisk veldig enkelt å bruke.

7691177[/snapback]

Så det betyr at det å lage noe så simpelt som et program man kan åpnepå to maskiner som lar deg sende meldinger frem og tilbake er en bagatell? Eneste jeg har sett så langt av eksempler er bruk av Consol og at det kun er klient siden som er "levende". Mye som tyder på at "server" siden er avhengig i bruk av threading og jeg føler at jeg har lite eller ingen begrep om hvordn dette virker. Det er ikke selve threadingen som er ukjent for meg, men hvordan dette er i VB.

Hadde vert ekstremt fint om noen kunne tilby et eksempel.

mvh

Ole

Lenke til kommentar

GENIAL! Takker for den. Jeg fikk svar på alt jeg lurte på inenn nett trafikk og EVENT håndtering med denne løsningen. Dog har den masse begrensninger og jeg har valg å skrive den om slik at den blir dynamisk og mer åpen for påvirkninger fra utvikler. Jeg må jo selvsagt komme med følgende tillegsspørsmål med tanke på dette:

Hvordan kan jeg lage denne klassen til en kontrol, slik at jeg kan, neste gang jeg lager noe med nettverk, bare bruke DRA og SLIPP fra toolbox og dermed få properties opp i Properties lista på kontrollen?

Ole

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg lage denne klassen til en kontrol, slik at jeg kan, neste gang jeg lager noe med nettverk, bare bruke DRA og SLIPP fra toolbox og dermed få properties opp i Properties lista på kontrollen?

Med visual studio 2005 standard edition f.eks., lag en dll-fil.

1. Nytt prosjekt, velg windows control library.

2. Legg inn koden du vil ha.

3. Build prosjektet.

4. I bin-mappen finner du den nye dll-filen.

5. Start nytt prosjekt, windows application.

6. Høyreklikk verktøykassen.

7. Velg choose items ...

8. Browse til der dll-filen er lagret etc. og du har dll'en i verktøykassen.

Lenke til kommentar

Med visual studio 2005 standard edition f.eks., lag en dll-fil.

1. Nytt prosjekt, velg windows control library.

2. Legg inn koden du vil ha.

3. Build prosjektet.

4. I bin-mappen finner du den nye dll-filen.

5. Start nytt prosjekt, windows application.

6. Høyreklikk verktøykassen.

7. Velg choose items ...

8. Browse til der dll-filen er lagret etc. og du har dll'en i verktøykassen.

7705046[/snapback]

Glimrende, så enkelt altså :-D Takker.

btw - vil denne bli en del av VB fremover eller må jeg inkludere for hvert prosjekt? Er det i så fall en måte å lage et eget bibliotek av egne kontroller slik at det holder å laste inn kun den ene? Kansje å lage et prosjekt og laste opp den sammen med arbeidsprosjektet....eller noe slikt...

Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...