Gå til innhold

Elektronikk i "praksis" (skaffe utstyr ++)


Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle bevege meg forbi "planleggings"/tenkestadiet med elektronikk, men så begynte jeg å tenke på et par ting:

 

Jeg trenger en loddebolt! Noen som vet om en god "allaround" loddebolt som ikke koster så altformye? (Mulig det blir lodding av små ICer/whatnot, så spissen må være forholdsvis liten). Drømmen er selvfølgelig en loddestasjon med regulerbar temperaturskala ála den jeg brukte på skolen, men disse koster sinnsykt mye!! Hadde tenkt meg 200-300 eller billigere

 

Hvor får man kjøpt loddetinn i "mindre" kvanta? Elfa selger masse forskjellig loddetinn, men det å kjøpe f.eks. 400 meter loddetinn blir litt "overkill" for meg nå i starten. Hvor kan jeg kjøpe forskjellige tykkelser loddetinn i mindre kvanta? (omkring 10m).

 

Skal også prøve å lage egne kretskort. Har valgt ut metoden der man printer ut kretsen på et fotopapir, legger det over kortet og stryker LENGE med et strykejern og bruker noe etsende væske på dette etterpå. Det jeg egentlig lurer på, er hvor gjør jeg av denne etsende væska når jeg er ferdig? Er det forsvarlig å helle det ned i dassen? Kan denne brukes flere ganger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så dersom man blander med en god slump salmiakk, nøytraliserer man jo ph-verdien, men dersom den etsende greia inneholder klor, risikerer man jo å skape giftige gasser.. noen ideer til annet man kan blande den ut med?

 

Edit: Forresten! Noen som vet om netbutikker e.l. som selger printkort enkeltvis uten en stor "kit" med etsevæske etc?

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Væsken som du bruker til å etse med kan du ta vare på til neste gang da den fortsatt kan etse. Når du opplever at etsingen tar jævla lang tid eller ikke blir ferdig, kan du helle den i vasken. Da har den fått en normal phverdi og kan heller ikke etse lenger. Min væske blir blå når den ikke kan etse lenger, men det spørs vel litt på typen tror jeg. Tror det er fordi den tar opp kobberatomer, og de farger vannet blått.

 

PS: Husk å lette trykket på flaska som du har væsken i med jevne mellomrom. Væsken produserer litt gass, så trykket øker sakte. Sprengte flasker er ikke gøy, særlig ikke med etsende innhold.

Lenke til kommentar

clas har alt du trenger... kjøpte et etse-sett der og testa ut photo papir metoden med dette settet, funka fint. etse veska kan du lagre på f.eks. en brusflaske eller noe til neste gang du skal bruke den. når den ikke virker lengre er den nøytral og kan helles ut i do eller liknende. skyll uansett godt ned, dette spiser jo kobber og andre metaller så bør ikke bli liggendes i rørene om den ikke er nøytralisert. Bruk hansker når du hånterer etse veska. Den bør også varmes til ca 50 grader når den brukes.

 

selv har jeg en slik http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383686 på 18W, det holder lenge... bruker litt tid på å bli varm, men du risikerer ikke at den blir for varm og ødelegger komponentene (noe som kan skje om du har en med masse watt og ikke temp. kontroll)

kjøp også avloddingslisse, og du har alt du trenger for å lodde ICer...

Lenke til kommentar

Eagle Layout editor;

Under koblingsskjema/schematic - hvordan lager man en kobling mellom to wires?

Når jeg forsøker å avslutte den ene inn i den andre, kommer feilmeldinger som "B$5 can't be connected with B$3".. hvorfor? :S Hvis jeg forsøker å lage en junction, så får jeg "No net selected!".

 

Går det forresten an å forsterke lyden i en buzzer ved hjelp av en transistor? :-)

Lenke til kommentar

om du skal nøytralisere esteveske kan du vel bruke melk. det nøytraliserer jo syre/base. den etsesyra er ikke så sterk uansett. klarte å miste flere printkort oppi et syrebad uten noe nett for å løfte de opp og da var det bare å bruke hendene. det klødde litt bare så syren er nok ikke så sterk. bi brukte riktig nok 20-30 minutter på å etse en krets men

Lenke til kommentar

ok.. ph-verdien på melk er visstnok bare 7,5.. trodde den var større, jeg :S Har opplevd at når jeg har hatt halsbrann, har det jo hjulpet sinnsykt å drikke melk.

i går klarte jeg faktisk å tegne en krets i eagle, men da brukte jeg paint mye for å finpusse og sånn.. Også oppdaget jeg at det ikke "bare" er å printe kretsen på et fotopapir og smekke det over.. man må ha en laserprinter!

 

hehe, jeg gjorde et sjakktrekk da jeg bestilte en LM555-timer i "SMD"-utførelse (eller hva det nå enn heter, uansett er den nok et helvete å lodde.. de digre, klumpete fingrene mine klarer såvidt å holde den).. Funker det å bare dra ei lang stripe over beina for å deretter suge det opp igjen med en tinnsuger? :)

Lenke til kommentar

når du bruker eagle er det enkleste å printe ut direkte fra programmet (har forklart det i en tråd tidligere, skal se om jeg finner den), ellers må du passe på at du ikke skalerer bildet noe.

 

Lodde SMD: jeg pleier å lodde en pinne i hvert hjørne først og se at den står rett. så lodder jeg de andre pinnene, hvis det blir for mye tinn bruker jeg en avloddingslisse som jeg legger oppå og varmer opp for å suge opp overflødig tinn.

 

Update: Her har jeg forklart hvordan du skriver ut fra eagle. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...=+eagle+++print

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg ville blandet etsevæsken med en base.. Det kan utvikles skumle gasser dersom man blander stoffer man ikke kjenner så godt.

 

Den beste løsningen for relativt små mengder etsevæske, er nok å la springen stå på full guffe, mens man heller en tynn stråle etsevæske i vasken samtidig. Og la vannet renne en god stund etterpå. Da blir etsevæsken så fortynnet at det ikke har skadelig virkning.

 

Jeg tror det er værre med kobberionene (som gir blåfargen). Er ikke en slik oppløsning relativt giftig? Jeg har ikke hatt kjemi på veldig lenge, så ikke helt sikker selv...

Lenke til kommentar

lenge siden jeg har hatt kjemi, men det enkleste er å gå ut i fra at det er giftig... På kjemilaber finnes det datablader for alle stoffer en jobber med, og de skal leses før en bruker stoffer som en ikke er kjent med.

 

kom bare på en ting når det gjelder å tømme den ut, hvis den ikke er nøytralisert, trur det var noe slik:

"Syre i vann, det går an. Vann i syre, møt et uhyre!"

 

sitat: "Det kan bli eksplosjon med påfølgende ødelagt hud/syn, dersom vann kommer oppi en konsentrert syre."

 

Nå er kanskje ikke denne syra veldig konsentrert, men vær uansett forsiktig.

Lenke til kommentar

Kjemikalier skal inneholde informasjon om farer, giftighet, og hvordan man kan kvitte seg med den. For relativt svake stoffer som dette holder det å tynne det ut med vann. Det er en grunn til at slike stoffer kan selges løst til gud og hvermann, det hadde den neppe gjort dersom den var svært skadelig.

Jeg ville ikke satset på å blande den ut med en base, det vil skape potensielt skadelige gasser. Melk er ikke så mye bedre enn vann, PH-verdien er ca lik. Grunnen til at denne lindrer bedre for oss mennesker er pga fettet eller noe slikt.

Lenke til kommentar
jepp.. fikk det akkurat til, men jeg synes fortsatt eagle er litt vrient å bruke. vurderer å se meg rundt etter annet, til tross for mye positiv omtale av eagle

7693192[/snapback]

Jeg tror ikke du finner noe enklere program enn Eagle som samtidig kan gjøre det man har behov for... Men det tar litt tid å sette seg inn de ulike finurlighetene. Det skinner ganske godt igjennom at Eagle ikke er spesielt objektorientert på GUI området. Og grafisk grensesnitt er null og niks tilpasset platformen man kjører på.

 

Det finnes selvsagt bedre programmer i 50 000kr klassen, men tror ikke det er enklere å benytte dem...

 

Btw.. IKKE piratkopier Eagle. Det moser alle designene dine straks det oppdager at noe er galt (blander alle wires og andre morsomheter). Rart dem tør gjøre slikt -- vet om noen som har fått ødelagt noen timers arbeid. Får satse på at dem har kontroll på den delen av programmet sitt slik at det ikke skjer med lovlydige... Men morsomt er det :p

Lenke til kommentar

haha! har prøvd meg med diverse keygens, jah!

man må bare gjøre ferdig arbeidet mens man først er i gang..

for det blir UMULIG å åpne etterpå!

 

Erfarte at når jeg "routa" på "board", så var pinnene plassert feil i forhold til virkeligheten.. Alle "routed wires" kom litt til venstre/høyre for selve pinnen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...