Gå til innhold

feil frequency på minnet mitt?

astradoz

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg synes frekvensen på minnet mitt virker lite når jeg ser i cpu-z. Har denne rammen: TwinMOS DDR2 PC4200 1024MB hvor minnehastigheten er 533 MHz. underklokker hovedkortet rammen eller skal den være på 244mhz?

Tar screen av cpu-z

post-84582-1168445050_thumb.jpg

post-84582-1168445057_thumb.jpg

Endret av astradoz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nesten samme problem selv stiller inn ram til 266 i bios og får kun 200mHz i CPU-Z. forsinkelsene vises som 3-3-3-8.

Det er mulig at hovedkortet prioriterer forsinkelsene og derfor stiller disse så lavt som mulig og at frekvensen holdes nede.

Alternativt kan det hende hovedkortet ikke klarer å rapportere riktig til CPU-Z.

Prøv å sette frekvensen til 266 manuelt i biosen. (266x2=532)

Det kan også hende at du må disable en sinnstilling som gjør at CPU tilpasser seg lasten og klokker ned ved lite last.

Håper noen kan fortelle oss nøyaktig hva som må til her.

:hmm:

Lenke til kommentar

Hei igjen. Jeg fant løsningen på problemet mitt også. Det viste seg at biosen faktisk kjørte Minnet på 200 MHz istedenfor 266 som den var stillt inn til i bios.

Løsningen var å resette CMOS på hovedkortet. Biosen tilpasset seg da de nye minnebrikkene istedetfor de gamle som ble fjernet.

Ytelsen ble også forbedret med over 1/5 som tilsvarer ca 66Hz. F.eks. 3dmark 2005 som først klarte 13000 men etter resettingen av CMOS klarte 16500.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...