Kake24 Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Hva er egentlig spessielt med "gaming" tastaur og "gaming" mus? Er de raskere enn billigere utstyr? Fortell meg alt Lenke til kommentar
Caze Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Det er vel variabelt hva man kan kalle "gaming" utstyr. Det jeg legger i uttrykket er at tastaturet skal ihvertfall ha disse egenskapene: - Lett å treffe tastene (gjerne litt høyde på tastene). De skal ikke være for små. - At det skal gå an å holde nede minst 3(?) taster samtidig, og at maskinen/operativsystemet registrerer de forskjellige kommandoene. Tror dette omtales som "chorded keys" eller noe. Mus: - Skal være ergonomisk utført og komfortabel. Vekt og friksjon er nøkkelord. Her er jo riktig musmatte viktig også. Noen liker å ha masse knapper, andre ikke. Mange er opptatt av at musen har en hurtiginnstilling av oppløsningen, slik at man hurtig kan endre hvor fintfølende musen skal opptre. Endret 11. januar 2007 av Caze Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Så en billig mus og et billig tastatur kan være like gode i spill? Forskjellen er at det som koster litt, er spesiallaget for spilling? Lenke til kommentar
QBab Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 En gaming mus er ofte heftige saker. Ikke bare bra til spill men det er som regel maxet på det meste. God dpi og presisjon, skal være ergonomisk utformet så den er behagelig og holde. Knapper med fancy funksjoner er også vanlig. Om du kjøper en billig mus får du gjerne en mislykket ting som hakker seg over skjermen og uten noen fancy funksjoner. Men da skal den være svært billig også. La oss si at jo mer du betaler jo mer fancy ting får. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Det er vel variabelt hva man kan kalle "gaming" utstyr. Det jeg legger i uttrykket er at tastaturet skal ihvertfall ha disse egenskapene: - Lett å treffe tastene (gjerne litt høyde på tastene). De skal ikke være for små. - At det skal gå an å holde nede minst 3(?) taster samtidig, og at maskinen/operativsystemet registrerer de forskjellige kommandoene. Tror dette omtales som "chorded keys" eller noe. Mus: - Skal være ergonomisk utført og komfortabel. Vekt og friksjon er nøkkelord. Her er jo riktig musmatte viktig også. Noen liker å ha masse knapper, andre ikke. Mange er opptatt av at musen har en hurtiginnstilling av oppløsningen, slik at man hurtig kan endre hvor fintfølende musen skal opptre. 7695796[/snapback] Hva man legger i gaming mus/tastatur blir veldig opp til produsentene å bestemme, men man tenker vel at kontrollerne skal ha funksjoner og design som skal være fordelaktige for en spiller kontra en vanlig bruker. Men det Caze sier om at "3 knapper må kunne holdes nede" er jo egentlig litt tullete. Det som betyr noe er hvilke tre knapper du holder nede. De forskjellige tastaturene har forskjellige matriser som tastene behandles under. Det er oppsettet av disse matrisene som bestemmer hvilke taster som kan trykkes. Disse er forskjellige fra tastatur til tastatur. Det Caze sikkert har problemer med er f.eks at han ikke kan trykke kombinasjonen w+a+shift (som mange har som "sniking/sprinting skrått til venstre fremover" (vanlig wasd oppsett) I noen tilfeller registreres ikke denne kombinasjonen og man får en "beep". Men på det samme tastaturet kan den samme kombinasjonen av piltastene fungere helt fint. Derfor betyr det mye hvilke taster som trykkes, ikke at det KAN trykkes 3 taster for det kan det på så godt som alle tastaturer. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Så en billig mus og et billig tastatur kan være like gode i spill? Forskjellen er at det som koster litt, er spesiallaget for spilling? 7696275[/snapback] Min Gaming mus er en liten sotr microsoft mus med 3 knapper som jeg ga 150 kr for, på en 4 år gammel slitt tøy matte som kosta en tier. Mit gaming tatstatur er et hvitt 10år gammalt IBM tastatur, som jeg fikk fra skolens data lager. Hvordan du holder musa har mye å si, om du har hele hånden på den og beveger hele armen når du skal bevege musa, så er en stor tung mus fin. Om du er sånn som meg som holder musa med tommelen og ringefingeren eller lillefingeren, og har håndledet på musematta, og beveger musa med hånda, så er en liten lett mus fin. Med musematte, så forstår jeg ikke hvorfor folk kjøper harde bråkete stål/glass matter, kan bare komme på negative ting med de. De er dyre De bråker når du fører musen over den(sikkert ikke alle mus som har det problemet) De er kalde, De er dyre Det er tungvint å frakte de med seg på lan, i en bag eller noe, siden de er stive. De er unødnedig store Med tatstatur, så er det du som bestemmer om det er et gamer tastatur eller ikke, om du liker å trykke på det eller ikke er det du som bestemmer, noen liker harde knapper(jeg) mens andre liker myke knapper osv osv. Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Flott, takk for utdypende svar alle sammen Jeg var veldig interessert i å finne ut om man ville ha en fordel under spilling av f.eks. FPS-spill med dyrere utstyr, men nå skjønner jeg at det er en smaksak om hva man vil spille med Da blir vel svaret på det jeg lurte på at jeg selv må finne ut hva jeg syns er behagelig å bruke, og det trenger ikke å koste mye Lenke til kommentar
Caze Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Flott, takk for utdypende svar alle sammen Jeg var veldig interessert i å finne ut om man ville ha en fordel under spilling av f.eks. FPS-spill med dyrere utstyr, men nå skjønner jeg at det er en smaksak om hva man vil spille med Da blir vel svaret på det jeg lurte på at jeg selv må finne ut hva jeg syns er behagelig å bruke, og det trenger ikke å koste mye 7702369[/snapback] Helt riktig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå