Bruker-93156 Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Jeg vet at det sikkert finnes mange slik tråder fra før av, men jeg har et spørsmål som jeg ikke helt har funnet svar på. Jeg har tenkt å kjøpt meg en blitz som jeg kan bruke som slave og master. Er det kun Nikon SB-800 og Sigma DG super som kan dette, eller kan SB-600 det òg? Hva er hovedforskjellene i praksis (utenom størrelse og vekt) på 800'n og Sigmaen? Om jeg kjøper et av disse, kan jeg da bruke det på et D200 litt fram i tid. Noen annnonser spesifiserer hvilke kamera som passer. Ble litt usikker etter det. Så har jeg forstått det slik at ledetall/blender=hvor mange meter/fot rekkeviddet er på? Er det ikke noe med mm også? Håper noen kan hjelpe. Marius Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Hva er hovedforskjellene i praksis (utenom størrelse og vekt) på 800'n og Sigmaen? SB800 er litt kraftigere, og har betraktelig bedre byggekvalitet. Ellers er det ikke så store forskjeller. Begge kan brukes på D200, og mest sannsynlig de fleste senere Nikon-kamerahus (i nær fremtid). Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Sigma DG super kommer i forskjellige versjoner til forskjellige merker så der må du kjøpe rett type. SB-600 kan ikke fungere som master, men fungerer som intelligent slave. ledetall/blender=hvor mange meter/fot rekkeviddet er på?Ja. Er det ikke noe med mm også?Ja, blitzene kan zoome sånn at lyset fokuseres, dermed får man større ledetall på lengre brennvidder. For å sammenligne to blitzer så må du sammenligne på samme brennvidde ellers gir tallene ingen mening. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Så har jeg forstått det slik at ledetall/blender=hvor mange meter/fot rekkeviddet er på? Er det ikke noe med mm også? 7690332[/snapback] Du må i tillegg multiplisere med hvert trinn lysfølsomhet over 100 ISO (alternativt dividere med trinn med følsomhet under 100). Regnestykket ved blender 5.6 og 200 ISO blir altså: (Ledetall/5.6)*1.4 (alternativt kan du trekke fra ett blendertrinn og regne Ledetall/4). Blitzene har zoomhoder, som tilpasser spredningen på lyset til brennvidden på objektivet (de tar ikke hensyn til cropfaktor). Sigma måler ledetall med blitzens zoomhode v/105mm, Nikon måler ved 35mm. Derfor oppgir Nikon et betydelig lavere ledetall enn Sigma, selv om SB-800 i realiteten er en del kraftigere. Ved å google finner man imidlertid lett at SB-800 har et ledetall på 56 ved 105mm (mens Nikon altså oppgir 38 ved 35mm). Det tilsvarende tallet for EF-500 DG Super er 50. Nikonen er med andre ord ganske mye kraftigere. Endret 11. januar 2007 av Anew Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 Takk for svar! Finner jeg et brukt SB-800 til en billig penge går jeg for den. Man kjøper ikke blitz hvert år, så vil heller invistere i noe som ikke trengs å byttes ut med det samme. Marius Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 Hvordan er super'n i forhold til SB-600? Jeg har insett at en ny SB-800 blir for mye (Med tanke på sykkel, D200 OG en 500mm) så den må nok utelukkes nå... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hvordan er super'n i forhold til SB-600? 8215715[/snapback] Et mye bedre kjøp. Super er halvveis til SB800. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hvordan er super'n i forhold til SB-600? Jeg har insett at en ny SB-800 blir for mye (Med tanke på sykkel, D200 OG en 500mm) så den må nok utelukkes nå... 8215715[/snapback] Kjøpte nettopp SB 600. Valget sto mellom denne og Sigmaen. Sigmaen er ganske stor og luter framover over objektivet. I tillegg har den en fot i plast der man skrur ned en ring for å låse blitzen til blitzskoen. Er ikke den mest erfarne når det gjelder disse blitz, men tok et valg ut fra hva jeg synes er viktig. Blitzen til Sigma er billig og grei, men jeg valgte SB600'en av følgende grunner: - blitzfoten er av metall (mer solid og med presise kontaktpunkter) - generell bedre byggekvalitet - mer stillegående zoom i blitz - genial låsemekanisme ("splint" som syves ned i blitzskoen ved å vippe over en bryter bak på blitzen - liten og hendig, tar ikke mye plass i fotoveska - bildene ble mer belyst med samme innstillingene ved test mot et par av veggene i fotobutikken "Drømmen" er selvsagt SB800 i tillegg, men den kjøper jeg heller i Polen når vi skal på tur med elevene til høsten. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hm, mener å ha leste "et lurt sted" at Sigma og Nikon blitsene ikke har helt identisk lys, slik at hvitbalansen ikke blir helt riktig om man bruker Sigma blits med hvitbalansen satt til flash. Stemmer det? Nikon sine er vel på 5500K. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Stemmer det? 8216665[/snapback] Nei. WB blir helt riktig med Sigmaen. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Hvordan er super'n i forhold til SB-600? Jeg har insett at en ny SB-800 blir for mye (Med tanke på sykkel, D200 OG en 500mm) så den må nok utelukkes nå... 8215715[/snapback] "Drømmen" er selvsagt SB800 i tillegg, men den kjøper jeg heller i Polen når vi skal på tur med elevene til høsten. 8216524[/snapback] Takk for svar, ble mer fristet på SB-600 Du sier at du skal kjøpe SB-800 å ha i tillegg. Det ser jeg ikke noen vits i, så du kommer vell til å selge SB-600 om du kjøper SB-800? Om du skal selge, kan du kontakte meg på mail? Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Takk for svar, ble mer fristet på SB-600 Du sier at du skal kjøpe SB-800 å ha i tillegg. Det ser jeg ikke noen vits i, så du kommer vell til å selge SB-600 om du kjøper SB-800? Om du skal selge, kan du kontakte meg på mail? 8219528[/snapback] Ja, SB600 er absolutt en fristelse! Når macrolinsa kommer i hus om en stund tenker jeg å ta mer bilder av akvariefisker. Så da trenger jeg mer enn kun en blitz (lar de ligge oppå karet og blitze nedover). Skal heller maile deg om SB800'ene i Polen er så billige at jeg kjøper meg flere og da ikke trenger 600'en mer Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Takk for svar, ble mer fristet på SB-600 Du sier at du skal kjøpe SB-800 å ha i tillegg. Det ser jeg ikke noen vits i, så du kommer vell til å selge SB-600 om du kjøper SB-800? Om du skal selge, kan du kontakte meg på mail? 8219528[/snapback] Ja, SB600 er absolutt en fristelse! Når macrolinsa kommer i hus om en stund tenker jeg å ta mer bilder av akvariefisker. Så da trenger jeg mer enn kun en blitz (lar de ligge oppå karet og blitze nedover). Skal heller maile deg om SB800'ene i Polen er så billige at jeg kjøper meg flere og da ikke trenger 600'en mer 8224798[/snapback] Hehe mail prisen på SB-800 og da Jeg var i Polen selv for noen mnd. siden. Var i Polen, Tyskland og Praha og da så jeg ikke en forbanna fotobutikk. Var på vil jakt etter butikker som solgte billig Peak Performance Det beste er vell å lete på nettet før du drar å se etter adresser. Skal dere med De Hvite Busser? Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Vil bare legge inn et godt ord for SB 600. Jeg har hatt den i to år og den har vært en trofast følgesvenn. Det er helt klart situasjoner hvor den blir for svak - for min del har det vært skoleavslutninger o.l. for ungene hvor du tar er på 8-10 m avstand fra scenen og du ikke får belyst alt slik du ønsket. Men for 95% av alle mine bilder har SB 600 fungert UTMERKET. Jeg har aldri likt av/på knappen på den. Blitzen går i dvale etter litt inaktivitet (for å spare batteri) da må du se nøye på display for å se at blitzen fortsatt er på. Å skru den av gjør du ved å holde av/på tasten inne LENGE. Jeg hadde likt bedre en skikkelig mekanisk skyvebryter som stenger av strømtilførsel fullstendig. Jeg har nå oppgradert til SB 800 (har allerede avhendet min gamle SB 600). Ingen tvil om at SB 800 er sterkere. Egentlig angrer jeg ikke på kjøpet av SB 600. Hvis jeg ALLTID skulle ha kjøpt det dyreste/fineste med en gang så hadde jeg brukt unødvendig mye penger. Jeg er rimelig sikker på at det er mange her på Akam som har gjort samme erfaring som meg: I vår teknologikåthet så kjøper vi alltid litt mer og finere enn det vi har bruk for - men 2-3 år senere kommer det likevel noe enda nyere, enda finere.... SB 600 var unntaket fra regelen, jeg må innrømme at jeg har noen objektiv som er skammelig lite brukt i praksis - interessen var på topp i begynnelsen - så dalet den for min del.... Så: Jeg tror ikke du gjør noe dumt valg ved SB 600. Tvert i mot. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg har aldri likt av/på knappen på den. Blitzen går i dvale etter litt inaktivitet (for å spare batteri) da må du se nøye på display for å se at blitzen fortsatt er på. Å skru den av gjør du ved å holde av/på tasten inne LENGE. Jeg hadde likt bedre en skikkelig mekanisk skyvebryter som stenger av strømtilførsel fullstendig. Når du har SB-600 koblet på kamera og blitsen går i standby, trenger du bare å trykke utløserknappen halvt ned for å vekke blitsen til liv, eller berøre andre knapper, eller slå kamera av og på. Du kan også slå av automatisk standby i menyen på blitsen. SB-800 er nesten identisk på dette området, bortsett fra at du kan stille inn forskjellige tider for at den skal gå i standby, for utenom auto og aldri. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Når du har SB-600 koblet på kamera og blitsen går i standby, trenger du bare å trykke utløserknappen halvt ned for å vekke blitsen til liv, eller berøre andre knapper, eller slå kamera av og på. Ja, dette er jeg klar over. Men det jeg erfarte i begynnelsen var at hvis jeg glemte blitzen i lang tid (dager) i "standby" etter at hadde tatt bildene så hadde blitzen trukket så mye strøm at jeg kunne være tom for batteri. Jeg er klar over at funksjonen her er nøyaktig den samme på SB 800 (og liker den ikke bedre av den grunn!) - jeg hadde likt en skikkelig mekanisk "hovedbryter" som kvelte all strømbruk. Eller er det bare jeg som har vært uheldig med at "standby mode" faktisk trekker strøm? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Ah, da forstår jeg hva du mener, har aldri latt dem stå på (standby) over lenger tid, men Ken Rockwell har sin meninger om det også. Power management is great. I just leave the flash set in the default STANDBY mode and never turn it off. It turns itself on magically whenever you need it, and goes to sleep when not needed. I only turn it OFF when it's mounted on the camera and I don't want it to fire. I put it away in my bag left ON so it's ready to go the instant I mount it back on the camera. If you put it away for a week or more you may want to turn it off. it certainly runs for at least a few days left in STBY. In STBY mode it does not regularly top off the capacitor charge, so after being left sleeping for a day it might take a second or two to get the ready light back on when you tap the camera shutter to wake it back up. Because of this it doesn't use any battery power when put away in the STBY mode. Some other Nikon flashes even while sleeping will top off the capacitor every few minutes to keep the flash fully charged and ready for instant action, however this also drains the battery if put away for a few weeks this way. Kilde. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Sigmaen er litt annerledes - når den går i standbymodus (etter ca. 90 sekunder tror jeg), så vedlikeholdes ikke ladingen av kapasitatoren, slik at den går ut over tid (men det tar en stund). Dermed kan man bare la den ligge "on" uten at bateriene trekkes - det går uker og måneder mellom hver gang jeg bruker min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå