Gå til innhold

Angrefristen, hva gjelder?

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Nokia 6233 som jeg ikke var fornøyd med. Jeg hadde ladet den opp og brukt den 1 dag, noe man må for å vite om produktet man har bestillt tilsvarer forventningene eller ikke.

Sendte telefonen tilbake og benyttet meg av 14 dagers angrefristen. Jeg fikk i dag beskjed av butikken om at jeg ikke kunne benytte meg av angrefristen siden produktet hadde vært brukt.

Jeg var nesten sikker på at jeg kunne benytte meg av angrefristen så lenge produktet var i samme stand som da jeg mottok varen.

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, sannelig ikke sikker. Men jeg har selv kjøpt digitalkamera, ladet batteri for så å bruke angreretten pga at jeg var misfornøyd med kvaliteten.

Burde vel ikke være annerledes for telefoner? Useriøs sjappe eller har du ikke lest "reglene" godt nok?

Lenke til kommentar

For å benytte seg av angrefristen mener jeg det er slik at produktet skal være i ubrukt stand. Angrefristen er ikke der for at du som kunde skal kunne teste produktet (alla elkjøps 30 dagers fri retur), men for å beskyttet deg som kunde dersom du har foretatt en handel du ikke selv har evnt gått inn for eller evnt hvis du har bestilt feil produkt. 14 dagers angrefrist har en vel da primært ved såkalt fjernsalg, feks over internett eller telefon. I en slik situasjon har man ikke muligheten for å "beføle" produktet selv.

Lenke til kommentar
For å benytte seg av angrefristen mener jeg det er slik at produktet skal være i ubrukt stand. Angrefristen er ikke der for at du som kunde skal kunne teste produktet (alla elkjøps 30 dagers fri retur), men for å beskyttet deg som kunde dersom du har foretatt en handel du ikke selv har evnt gått inn for eller evnt hvis du har bestilt feil produkt. 14 dagers angrefrist har en vel da primært ved såkalt fjernsalg, feks over internett eller telefon. I en slik situasjon har man ikke muligheten for å "beføle" produktet selv.

7692847[/snapback]

Det er feil, noen butikker har lagt seg den tolkningen, men under debatt tidligere (ref notel og netcom sin butikk) så har dette kategorisk blitt avvist som en gyldig grunn til å avvise angrerett.

I min mening så har kunde rett til å angre kjøpet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er feil (...) I min mening så har kunde rett til å angre kjøpet.

At varen er brukt er ikke tilstrekkelig til å nekte bruk av angrerett, se lovens § 12: Det aktuelle unntaket er her bokstav a: når man ikke kan levere tilbake varen i tilnærmet samme stand, og kjøper har skylden for dette:

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...